Nekromanti Misslor, övre maxgränds för attribut.

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Tjenare,
Satt i gårkväll och gjorde en missla, slog 18+rasmod, 3/6 slag på tabellen ökade per, dom två första ökade per till 23 sen fick jag övernaturligt attribut (öka högsta attribut med ob1t6+1) som ökade det till 30, så min fråga är omd et går att ha 30 i per.

Förövrigt fick jag även Demonhybrid, riktigt tuff.

Om demonen vaknar till liv när misslan blir arg, skulle vara rätt tufft.

"You dont wanna see me angry. You dont like me when im angry"

Hjalle

Swashbuckler
Hehe... en gång gjorde jag en zoloddvärg som råkade få 29 i PER. Herrejävlar tänkte jag och slog sedan på tabellen för nackdelar. Resultat 100, slå om två gånger. Slog 'Vanställt ansikte' och 'Extremt blyg'. Jag gav mig tusan på att slå ett till slag på Nackdelar - och fick 99! Slå om två gånger igen... Slog 'Skallig' och 'Mager'... Den som spar han har sa Hjalle och stoppa glassen i byxfickan. Jag spelade aldrig min dvärg, men jag tror att jag har kvar formuläret nånstans, vid behov. Jag gjorde en gûrd istället, som fick PER 2 (och PSY 5). Jag gav upp.

-Hjalle, avdelning sjuka, ospelade rollpersoner..! :gremwink:

Bunny

Crazy like a fool
"så min fråga är omd et går att ha 30 i per."

Rent regelmässigt så är det inga problem alls, men om man tänker mer praktiskt på hur du ska rollspela missleplutten sedan så finns det en del hinder. Det är nämligen väldigt svårt att rollspela något av följande:

[*]En rollperson som är betydligt klipskare än vad spelaren är i verkliga livet. Egentlign är det också svårt att, på ett seriöst och icke-farsartat sätt, rollspela någon som är betydligt dummare också.

[*]En person som är betydligt mycket mer charmig, karismatisk, vacker, utåtriktad och social än vad spelaren är i verkliga livet.

Båda problemen kan (i Eon) delvis fixas med diverse tabeller och tärningsslag, men problemet kvarstår hur du som spelare på ett trovärdigt sätt kan rollspela en så socialt "överlägsen" person. Misslan har troligtvis klara empatiska drag, ett oerhört brett och nyanserat språkbruk och agerar utifrån att sin egna skönhet inte är något av denna världen. Inte så lätt att spegla alla gånger, men testa gärna. (Sedan kanske jag är allt för mycket en simulationist i det här fallet... detta beror alltså även på sättet ni spelar rollspel och behöver inte alls stämma in)

(Jag vill bara påpeka att jag naturligtvis inte berörs av någon av dessa två problem... vore kanske det där med att spela dummare då... :gremwink:)

"Förövrigt fick jag även Demonhybrid, riktigt tuff.

Om demonen vaknar till liv när misslan blir arg, skulle vara rätt tufft."

Snart kommer väl Marukusu och föreslår att misslan ska förvandas till en niosvansad (?) rävdemon också... :gremwink:

En liten fråga här: iom att två forumiter tydligen lyckats slå fram samma sak på bakgrundstabellen - hur troligt är det att slå fram demonhybrid egentligen? Jag hoppas det inte direkt vimmlar av sådana... :gremsmirk:

Marukusu

Hero
Fuskare uti alla stater, begone! [lite OT]

"Snart kommer väl Marukusu och föreslår att misslan ska förvandas till en niosvansad (?) rävdemon också..."

Det finns ingen Naruto utom Naruto. Kyuubi är Narutos demon.
(Übernarutonördens trosbekännelse)

Således så skulle det aldrig falla mig in att jämföra en extremt snygg missla med Naruto.

"En liten fråga här: iom att två forumiter tydligen lyckats slå fram samma sak på bakgrundstabellen - hur troligt är det att slå fram demonhybrid egentligen? Jag hoppas det inte direkt vimmlar av sådana..."

Jo, det är konstigt att alla plötsligt slår samma resultat på den extremt svårslagna övernaturlighetstabellen just nu när nya regler kommit. Påminner mig om att en i min spelgrupp nästan alltid slår (läs väljer) så att han antingen kan tala med djuren eller är odödlig på Eon II's svårslagna (66-67 med en T100) övernaturlighetstabell, samt att hans gubbar nästan alltid har helt sjukt bra attribut.

Så, en uppmaning till alla eonanister där ute:
Sluta fuska när ni gör era rollpersoner! Rollspel handlar inte om vem som har ballast eller bäst gubbe, utan om att ha kul! Och visst fan kan man ha roligt med en inavlad, halvblind, misslyckad albinobondunge med ful och dålig hy, ruttna tänder, klen kroppsbyggnad, -14 i Qadosh, träben, Downs syndrom, dålig kondis etc.

Vad är glädjen i att spela med en rollperson som man medvetet har fuskat till? Usch, tvi och blä på allt fusk.

MVH
Marukusu, back in business. Med råge.

Hjalle

Swashbuckler
Förmodligen är hon för jättetrevlig för att vara riktigt spelbar. Redan uppe i 16-17 trakten blir svårt tycker jag nog, och 30 är mer än vad vi kan föreställa oss i våra vildaste (mar)drömmar. För att ha nåt så högt måste man förmodligen vara både Mundanas snyggaste och trevligaste person - för krångligt tycker Hjalle! :gremsmirk:

Jag har som jag tidigare skrivit ett inlägg (som jag glömde OT-märka) varit med om problemet tidigare, när jag fick fram min vanställde, utmärglade, överblyge flintisdvärg med PER 29. En gång har jag dessutom varit med om en drezindvärg som hade PSY 23 och VIL 24! Eftersom detta kombineraders med nackdelarna 'Sävlig' och 'Disträ' blev det för svårt...

-Hjalle, råkar ut!

Wictor

Warrior
Som tärningsvidskeplig måste jag hävda att tärningarna även de har sina favoriter. I min rollspelsgrupp så har vi alltid albinos med svettningar i Neotech och karaktärer som får pinsamma tatueringar i Eon. Det blir alltid så. Så ni där ute som tror att det är slumpen som styr tärningarna kan jag inte göra annat än att skaka på huvudet åt.

Så slutsatsen är väl att forumiternas tärningar har gaddat ihop sig och bestämt sig för att göra allas karaktärer till Demonhybrider.

<center>Varför vara frisk i en sjuk värld???</center>

Ceram

Hero
Fusk on dude

Jag gör alltid rollpersoner tillsammans med mina spelare och fuskar alltid utan undantag. Ofuskade rollpersoner har inte förekommigt efter att den seriösa powergamerperioden avslutades när jag var 13-15 år typ. Nu mera ändrar jag inkonsekvent på skapar reglerna (de få gånger vi faktiskt gör nya roller) och tillåter ignorering av resultat som spelaren inte tycker passar in när vi snackat över det. Dessutom har jag modifierat nästan alla tabellerna. eftersom jag tänkt hämta ut mina beställda eon 3 böcker på tisdag så lär jag ändra på allt ännu en gång strax :gremlaugh:

/Ceram, speilfürer af Mundana

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Re: Fuskare uti alla stater, begone! [lite OT]

En liten mattekurs.
Om alla som köpt eon III gör rollspersoner plus ett par polare så blir det en massa karaktärer, sannolikheten för att man hamnar på övernaturlig fömåga 2%. och 2% av alla som gjort eonIII karaktärer dom senaste veckorna måste vara rätt så många. och sen 1% av dom hamnar statistiskt sätt på demonhybrid) Detta blir på ca 0.02 procents chans. Om en ska få demonhybrid krävs det (enligt sannolikheten) att 5000 pers gör karaktärer (lägg till att vissa säkert offrar ett extra slag för att få välja tabell med tanke på hur mycket tuffare övernaturliga tabellen är, och alla dom har 1% chans att hamna på demonhybrid, men detta orkar jag inte ta med i räkningen) så ca 10.000 karaktärer skulle i sånna fall i teorin behövas göra för att demonhybrid ska komma fram 2ggr. Men nu tycker jag inte att den teorin funkar i praktiken så bra. Så allt jag skrivigt åvan är igentligen helt onödigt.

Sen kan jag förstå om nån "fuskar" där ute och "får"" demonhybrid... det är ju så javla tufft... Min nyskapade missla fick demonhybrid men det passar inte så bra och funderar på att ta bort den...

Ceram

Hero
Re: Fuskare uti alla stater, begone! [lite OT]

Om alla som köpt eon III gör rollspersoner plus ett par polare så blir det en massa karaktärer, sannolikheten för att man hamnar på övernaturlig fömåga 2%. och 2% av alla som gjort eonIII karaktärer dom senaste veckorna måste vara rätt så många.
Jag har ju inte hämtat ut min eon ännu men jag antar att man fortfarande får slå flera slag på huvudtabellen. Räkneexemplet verkar inte ta hänsyn till det... Men men, jag fuskar ju ändå...

/Ceram, var tvungen att kommentera på sannorlikhetsberäkning...