Nekromanti Misslor och Magi

Luhood

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
47
Location
Stockholm
Fakta: Jag har skapat en karaktär som är Missla, därav trådens namn. Han har just nu utveckats till:

A - Ataxatropiker och Extemporatör (Improvisatör)

B - Magi i Kabalaorden (Ebhronitiskt Magikergille)

C - Repfäktare eller åtminstonde användare av Repfäktarnas stridskonst (Unik Alvisk stridskonst)

Frågor:
1 - Är allt detta teoretiskt sett möjligt? Enligt en vän till mig har Ataxatropiker en stark tendens att bli väldigt oberäknelig och föränderig i sin personlighet, och han tycker personligen att det inte passar bra med Misslornas godhjärtade och något naiva natur. Vad tycker ni?

2 - Och angående stridskonsten: Kan misslor kanske vara för korta för att lära sig den? Eller funkar det ändå bra?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
1. A och B är teoretiskt möjliga, det finns säkert någon enstaka missla på Ebhron som är med i Kabalaordern. C däremot skulle jag se som utesluten. Su'nai petya är en av de mest sällsynta stridskonsterna i hela Mundana, dessutom är det (så vitt jag minns) enbart alverna i Sunariskogen som brukar den. Så en person från Ebhron har ingen chans i världen att ha lärt sig den, oavsett ras.

2. En petya är 360 cm lång, dvs 3ggr längre än en missla. så den lilla misslan skulle inte ens kunna hantera vapnet.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
1: Lyckligtvis finns Kabalan även i Asharien, där misslor inte är alltför ovanliga, och misslemagiker finns bevisligen, så A är helt ok (då det är en spelarkaraktär) och B möjlig. C kräver lite krystande, men säg att du känner en kiriya-alv som praktiserar denna stridskonst så skulle du kunna ha lärt dig.

Att ataxatropikers personlighet (eller någon annans) skulle påpekas av aspekten tror jag inte att det finns några bevis för i officiellt material, och i så fall så sparsamma att de kan ignoreras.

2: Det lär som nämnts vara ytterst svårt med en petya av normal storlek, men en förminskad petya lär ju en halvdan smed kunna åstadkomma i en handvändning genom att avlägsna ett gäng länkar, även om vapnets effektivitet kanske försämras.

Hur fick du de där idéerna egentligen? :gremshocked:
 

Luhood

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
47
Location
Stockholm
Ok, så A och B är möjliga för karaktären då Kabalaorden även finns i Asharien. Får ta och läsa på lite! ^_^

Jag har funderat och vet nu hur jag skall ta med den påpekade personlighetsförändring som sker hos en Ataxatropiker! Han skall, helt enkelt, vara nästan komiskt föränderlig, oberäknelig, spontan, improvisativ, övertygbar, osv. Hur låter den idén?

C har av er båda påpekats som orimliga, dels pga dess väldigt höga sällsynthet och dels pga vapnets storlek. Som Regmolar sade kan vapnet förkortas, även om dess effektivitet skulle minskas av det, men det verkade inte som att han uteslöt idén med att en Missla skulle kunna använda en normalstor Petya. Så det är en sådan han använder, jag förklarar varför längre ner.

Och hur jag fick de här idéerna? Jo, mina idéer började som smått då jag köpte Spelarens Bok. Jag hittade ett kapitel om Misslor och då, som den Canon-fanatiker jag är, ville jag genast skapa en missla baserad på de drag som stod beskrivna i boken. Jag har dessutom länge velat skapa en egen Religion/Kult i Mundana, bara för att få göra det. Den viljan att skapa en religion, blandat med min lust för "orimliga" idéer, om man kallar dem för det, fick mig att skapa Vandrarens Väg, en tro som baserar sig på det faktum att ju mer man upplever i livet desto mer har man att vara stolt över när man väl dör.

Min missla är, efter att en kvacksalvare till resande handelsman lyckats få honom att betala dyra pengar för att bli undervisad i denna "filosofi", en stark följare av detta tillsammans med den Missliska tron på Allmodern (Eller vad Misslornas gudinna nu hette). Han lämnade därför sitt trygga bo i norra Asharien och begav sig för att gå med i Kabalaorden, ett magikergille som han hade hört talas om från genomresande personer av olika slag. Därifrån reste han till Ebhron med fartyg eller nått sånt (har inte planerat in alla detaljer fullt ut) för att få ytterligare studier, och har därefter rest i graderna inom gillet.

Han begav sig till slut tillbaka till sitt hem för att besöka sina släktingar och så vidare, och kom utan större problem tillbaka till Asharien. På vägen tillbaka till Misslornas byar i norr mötte han en Alvisk Vapenmästare (slog fram Alv på kontaktlistan och slog sedan fram ett yrke till denne med samma kontaktlista), och efter ytterligare strapatser som jag inte kommer ihåg blev de båda på något sätt vänner och han blev sedan undervisad i Sun'ai Petya (har jag för mig att den hette). Trots att han blev erbjuden att få en mindre verision av vapnet valde han att använda sig av en vanlig Petya. Och varför? För att han tänkte att en vanlig missla med rätt träning "enkelt" skulle kunna lära sig att använda en liten Petya, men att det krävdes mycket mer av en missla för att lära sig använda en vanlig Petya.

Och mitt karaktärskoncept: En Missla som efter att naivt blivit inlurad en filosofi om resor och äventyr begivit sig ut i världen för att lära och uppleva saker som han sedan kan sprida vidare i sin hemby.

Vad anser folket?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså egentligen varför inte, men det känns ju så obotligt flummigt när hela rasen är puttenuttsnällsötaochdetändadomkangöraärattlagamatochbryggaöl><
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Skandinaver är långa, blonda, kraftiga och har blå ögon. Dessutom är vi blyga, super utav bara faen och trivs bäst i skogen.

Förstår ni vad jag menar?
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Poseur said:
[D]et känns ju så obotligt flummigt när hela rasen är puttenuttsnällsötaochdetändadomkangöraärattlagamatochbryggaöl>
Det är just det som gör dem så diaboliskt farliga. De måste ju dölja något!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Bra sammanfattning, och om inte annat är det åtminstone en intressant karaktär...

ag har funderat och vet nu hur jag skall ta med den påpekade personlighetsförändring som sker hos en Ataxatropiker!
Jag måste återigen få ta min fråga, för jag undrar verkligen; varifrån kommer idén? Är det bara en missuppfattning av verklighetsförändringarna vid qadoshförlust, något som "smitit in" från ett annat fantasyunivera, eller bara jag som glömt/missat något i böckerna, för jag kan varken påminna mig, förklara eller uppskatta något i det konceptet... (och är det bara ataxatropiker det gäller?)
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Det står ingenting om några personlighetsförändringar pga magi i någon av böckerna. Dock kan det vara något som deras spelgrupp har hittat på själva.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Jo jag har också läst det där. Och det är just vid quadosh förlust som de fumlade aspekterna manifesterar sig hos magikern. Finns en liten text som ger exemplet på pnemotropiker vars hår fladdrar i vinden även om det är vindstilla.
 

Luhood

Veteran
Joined
13 Dec 2006
Messages
47
Location
Stockholm
Ja, ska jag vara ärlig så vet jag själv inte mycket mer än så. Det var när jag beskrev karaktären för en spelledare jag lyder under då och då som han berättade om den kaotiska natur en Ataxatropiker får. Lade in det i karaktären, och voila! ^_^

Får ta och fråga honom om vidare info...
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Spelledarens guide sidan 142 said:
En ataxatropikers kläder tycks ständigt röra på sig, allt i hans närhet blir kaotiskt, föremål teleporteras och förflyttas av sig själva
Stycket kommer ifrån beskrivningen av verklighetsabnorma effekter för de olika aspekterna. Det är det enda som det står om ataxatropi i det avsnittet. Fast man kan ju hitta på egna och tolka det som man vill.
 
Top