Nekromanti Misslor och vapen.

Telephalsion

Swordsman
Jag har skapat en missla, och beslutat att min missla ska ägna sig åt riddaryrket, genom mycket omkostnader och ett turligt slag på förmögenhetstabellen har min missla köpt en tunnsmidd plåtrustning som han kan bära. Problemet är väl beväpningen och skölden.

En riddarsköld bör skydda mer träffområden passivt på en missla än på en vanlig människa, inte sant?

Min missla har 13 i styrka, och hans vapen är ett stridssvärd. Svärdet är 95 cm, misslan är 137 cm, blir det några negativa modifikationer för att han svingar det 'stora' svärdet i en hand?

Poseur

Swashbuckler
Regelrätt nej men man kanske ska ta sig en rejäl funderare på huruvida det är rimligt eller inte.
Men den procentuella skillnaden på en missla runt 140 med ett stridssvärd enhandat är ju ungefär samma som en människa på 175 med ett slagsvärd. Dvs det fungerar om man är ganska stark och så.
Så som jag ser det finns det inget som hindrar din missla från att bruka det, fortfarande regeltekniskt, i en hand.
Men huruvida en liten krabat på 35kg har lika mycket styrka som en vanlig mänsklig soldat på mer än den dubbla vikten tåls att tänkas på.

/Poseur tycker fortfarande det borde komma in ett attribut för storlek i EON IIII

w176

Förlorad dotter
Nej. Som kort eller liten är det inge större problem med att bruka långa vapen. Inte så länge de inte kommer upp i enorma vikter. Du -vill- ha ett vapen som ger lite extra räckvidd om du är liten.

Naginatan var ju tex det främsta valet för kvinnor med vapenträning i samurajfamiljer för försvar av hemmet. Och då snackar vi om vapen på 2,4 meter i vissa fall. Och japanska kvinnor som rätt ofta är stora som åttaåringar.

Och vi har inget svårt at intutivt greppa att i andra fall när man talar om redskap så har en lite kvinna eller ett barn inga större problem att hantera en normalstål lie, basebollträ, tennisracket, golfklubba eller vad som helst. I alla fall i meningen hugga saker. Styrke och storlekmässigt finns det stora marginaler för det.

Jag har tränat med, för, och istruerat små kvinnor med vapenbruk på svartbältesnivå till nybörjarnivå. Det -är- inget problem alls. Ska säga utifrån ett realistisk pespektiv bör det inte bli några negativa modifikationer.

Telephalsion

Swordsman
Anders 91 said:
Din sköld kanske också är specialgjord för dig så den passar din storlek.
Nä, gellre att jag har en portabel mur.

Regelsurr kring sköldar och storleken på spelare uppskattas.

Poseur

Swashbuckler
Tror inte det riktigt framgick utav mitt inlägg men jag ser inga problem med att en missla kan använda ett stridssvärd enhandat. Dock tycker jag det kan se lite skämtsamt ut, och jag är nog inte ensam. Folk lär ju ta misslan ganska oseriöst in-game också för den delen, vilket kan vara farligt.

Det jag dock tycker är att Storlek borde vara ett attribut, eller att man får någon form av avdrag beroende på storlek.
I mina ögon är det orimligt att en missla på 35kg brottar ner en lika stark människa på 80kg...
(vi förutsätter att misslan inte är ninja)

/Poseur morgon Kaffe

Petter42

Swordsman
Tänker att en missla dels inte får samma svinglängd(med korta armor) och borde därför använda ett långt vapen (det är dessutom rätt viktigt om du inte bara vill hugga folk i låren). Ett annat stort problem är ju att man some 35 kilos misla inte alls får samma tyngd bakom slagen, vilket borde sänka skadan rätt rejält. Därför bör misslan även där ha ett tungt vapen för att kunna kompensera. Att svärdet är långt och tungt är inget problem om missla är stark. Svärd svingas ju dock, och då är det nog lätt för en kort missla att man träffar marken lite. Därför vore det nog föredömligt med ett längre vapen, som svingas i sidled eller ännu hellre ett stickvapen(stickvapen kräver bra fotarbete och snabba utfall snarare än styrka och tyngd bakom slagen).
Skölden är väl samma sak. En Tung sköld är nog inga problem, men om den är för stor kommer den att slå i marken. Jag skulle säga att du anpassar storleken på skölden (även om det beror lite på vilken sköld du väljer(en tornsköld på 180 cm bör ju krympas, men bucklaren på 30-40...)).
Eller så låter man bli att använda svärd och satsar på ett långt huggvapen, som en hillebard/spjutyxa av något slag. Dessa kräver också mera fotarbete och balans än styrka och tyngd.

/Petter som tycker att stridssystemet är en av EONs svagaste länkar.

Glasgow_kiss

Veteran
Annars får du göra som en ny spelare gjorde för några år sedan när han gjorde sin första karaktär. En missla som var lönnmördare och hade lyfalisvärd i 1 hand (misslan hade 20 styrka och SL var med under alla färdighetsslag m.m. han fick bara göra utrustning och sådant hemma tills nästa dag) och han hade välvd sköld i den andra. längden på honom var 130 lång:p

Poseur

Swashbuckler
Säker på att dem inte spelade Final Fantasy då :gremtongue:

/Poseur fick dagens skratt

Marukusu

Hero
Tänk på reglerna för tillbakaknuffning och så. En 35-kilosmissla lär flyga runt som en vante i närstrid mot en vanlig motståndare i människostorlek. Misslor är helt enkelt inte byggda för strid på människors vis.

Sedan kan man fråga sig vilken länsherre det är som vill ha en missla som vasall? Är det tänkt att han skall hörsamma sin furstes mönstringskall genom att rida till slagfältet på en ponny? Kortbåge eller lätt armborst vore bättre vapenval för en krigarmissla.

Marukusu

Hero
"Det kanske är nån adlig i Drunok som vill göra intryck på någon kraggstam?"

Han är nog inte lika glad när raunernas horder och/eller jargiens legioner skövlar sig fram mot Arlon och det enda han har att täcka sin reträtt med är en halvmeter lång barnunge som inte förstår ironi.

Phelan

Hero
Marukusu said:
"Det kanske är nån adlig i Drunok som vill göra intryck på någon kraggstam?"

Han är nog inte lika glad när raunernas horder och/eller jargiens legioner skövlar sig fram mot Arlon och det enda han har att täcka sin reträtt med är en halvmeter lång barnunge som inte förstår ironi.
En bokstavlig speedbump!

Telephalsion

Swordsman
Snoddas Blåklocka är en mäktig missla, han har bara en nivå svårare att förstå lögner. Och hans ridderlighet är enorm, han kan inte ljuga, alls.