Rising
Vila i frid
Re: Rising och botanik
"Det finns en annan problematik inbyggd i just botanik och andra kunskapsslag. Vem slåt slaget? Spelaren eller SL?"
Jag tycker generellt sett att SL skall slå alla slag dolt förutom i de fall då rollpersonen tydligt kan avgöra graden av sin egen framgång.
Klättra är en färdighet som man exempelvis märker ganska tydligt om man misslyckas i, (man kommer ju inte upp), medan kunskapsfärdigheter alltid skall slås dolt. Om slaget går riktigt bra kan däremot SL säga att spelaren garanterat vet att informationen han minns är hundraprocentigt riktig (tja, att den stämmer 100% med vad han fått lära sig, i alla fall. Ett högt värde kan ju faktiskt också innebära att man är övertygad om att någonting är på ett visst sätt som faktiskt inte stämmer)
Några färdigheter rör sig i gråzonen där emellan. Smyga och Gömma sig är två bra exempel. Ofta märker man ju tydligt när man råkar göra oljud och påkallar sig uppmärksamhet, men det kan också vara så att man blivit upptäckt utan att man omedelbart får veta det. En skurk kan ju, när han förstått att han är förföljd/avlyssnad, medvetet desinformera dig eller locka in dig i en situation där han garanterat vet att han kan döda dig (istället för att ropa "det är någon där!" och kalla på vakter).
Det luriga är att ett Misslyckande förmodligen resulterar i att du väsnas på så vis att du förstår att alla uppmärksammar dig, medan ett Fummel säkert resulterar i att du röjt din position utan att du själv fattat det. (rollpersonen kan exempelvis glömma att han kastar en skugga, och att den är fullt synlig för de han försöker hålla sig gömd för.)
---
När det gäller jakter/brottning hamnar man i en liknande situation om någon gör sig med flit. Fienden kan ju jaga dig dåligt, om de exempelvis har satt en spårare på dig och hoppas att du ska fly tillbaka till den hemliga rebellbasen, men vill att du inte ska fatta några misstankar. Om man slår alla slag öppet så försvinner dessa möjligheter. samtidigt så kan ju alla människor själv avgöra huruvida de springer snabbt eller långsamt.
Lösningen blir väl att spelaren slår sitt slag öppet, medan spelledaren slår spelledarpersonens slag dolt.
---
Överhuvudtaget tycker jag att många slag skall ske dolt, vilket kanske är något att tänka på när man konstruerar tärningssystem. Det är ju inte sällan vi hittar på system med satsningsmoment där tärningar skall väljas bort och liknande. De fungerar inte alla särskilt bra om det är SL som slår slagen bakom sin spelledarskärm...
/Rising
"Det finns en annan problematik inbyggd i just botanik och andra kunskapsslag. Vem slåt slaget? Spelaren eller SL?"
Jag tycker generellt sett att SL skall slå alla slag dolt förutom i de fall då rollpersonen tydligt kan avgöra graden av sin egen framgång.
Klättra är en färdighet som man exempelvis märker ganska tydligt om man misslyckas i, (man kommer ju inte upp), medan kunskapsfärdigheter alltid skall slås dolt. Om slaget går riktigt bra kan däremot SL säga att spelaren garanterat vet att informationen han minns är hundraprocentigt riktig (tja, att den stämmer 100% med vad han fått lära sig, i alla fall. Ett högt värde kan ju faktiskt också innebära att man är övertygad om att någonting är på ett visst sätt som faktiskt inte stämmer)
Några färdigheter rör sig i gråzonen där emellan. Smyga och Gömma sig är två bra exempel. Ofta märker man ju tydligt när man råkar göra oljud och påkallar sig uppmärksamhet, men det kan också vara så att man blivit upptäckt utan att man omedelbart får veta det. En skurk kan ju, när han förstått att han är förföljd/avlyssnad, medvetet desinformera dig eller locka in dig i en situation där han garanterat vet att han kan döda dig (istället för att ropa "det är någon där!" och kalla på vakter).
Det luriga är att ett Misslyckande förmodligen resulterar i att du väsnas på så vis att du förstår att alla uppmärksammar dig, medan ett Fummel säkert resulterar i att du röjt din position utan att du själv fattat det. (rollpersonen kan exempelvis glömma att han kastar en skugga, och att den är fullt synlig för de han försöker hålla sig gömd för.)
---
När det gäller jakter/brottning hamnar man i en liknande situation om någon gör sig med flit. Fienden kan ju jaga dig dåligt, om de exempelvis har satt en spårare på dig och hoppas att du ska fly tillbaka till den hemliga rebellbasen, men vill att du inte ska fatta några misstankar. Om man slår alla slag öppet så försvinner dessa möjligheter. samtidigt så kan ju alla människor själv avgöra huruvida de springer snabbt eller långsamt.
Lösningen blir väl att spelaren slår sitt slag öppet, medan spelledaren slår spelledarpersonens slag dolt.
---
Överhuvudtaget tycker jag att många slag skall ske dolt, vilket kanske är något att tänka på när man konstruerar tärningssystem. Det är ju inte sällan vi hittar på system med satsningsmoment där tärningar skall väljas bort och liknande. De fungerar inte alla särskilt bra om det är SL som slår slagen bakom sin spelledarskärm...
/Rising