Nekromanti Mithrilsmide

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Eftersom de nyligen har varit flera (okej..två /images/icons/tonguea.gif) ..trådar om smide och skadeökningar så tänkte jag passa på att ta upp en sak som jag och min storebror länge har funderat på.

För att smida mithril så måste en dvärgsmed ha FV B5 i smide...då är han/hon ju mästersmed... borde då alla mithrilvapen få både bonusen från mithrilet och bonuset för att det är mästersmitt eller bara mithrilbonus?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det borde det..

Jo, jag tycker nog att om man är mästersmed så kommer båda bonusarna tillgoddo. Eftrosm mithril är ju alltid mithril..../images/icons/wink.gif & är man dessutom mästersmed så borde det inte vara nån nackdel.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Jupp, det borde det - såvida han lägger ner tillbörlig tid att göra det bra förstås - vilken han borde med tanke på att det är ett såpass dyrt material.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Det borde det..

Fast å andra sidan så kan bara en mästersmed kan nyttja mithrilet, och därmed kanske han inte är en mästare på mithrilsmide, och därmed går kanske den bonusen förlorad?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Varför?

Om man måste vara så bra som B5 för att överhuvudtaget kunna behärska mithrilsmide, så måste man ju vara ännu, ännu bättre för att kunna omtalas som en *mästare* på mithrilsmide. Jag skulle kräva "smide"-nivåer på över 20 för att man ska kunna klassificera sig som mithrilmästare, alternativt att smeden specialiserat sig på mithril under hela sitt liv och därmed inte har ett allt för bra grepp om hur andra metaller behandlas. Typ: utgå från att B5 i smide motsvarar B3 i mithrilsmide. För varje ytterligare B-nivå rollpersonen vill ha i mithrilsmide, är han tvungen att sänka sitt B när det gäller vanligt stål (och eventuella andra metaller som man smider) en nivå. B5 i smide skulle alltså kunna motsvara B3 i mithril och B5 i stål likväl som B4 i båda eller B5 i mithril och B3 i stål. Först då kan han betraktas som en mästermithrilsmed.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
jo

Det tycker jag nog. Ananrs så får man väll göra lite egna regler om det.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,026
Location
Linköping
Re: Darför?

Efter att noga ha tänkt igenom det här så håller jag nog med Dnalor. Man måste vara mästersmed (dvs. ha B5) för att överhuvudtaget kunna bearbeta mithril. Med "bara" B5, dvs FV på runt 20 (jag snackar DoD4 kan jag passa på att säga.... gör ni andra det?) så kan man ju knappast lyckas göra mästerverk med mithrilet.

Men det här känns som en typiskt fråga där SL får improvisera fram / bestämma hur det ska vara.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Smart lösning [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som har tänkt över detta men aldrig kommit fram till ett vettigt svar, förutom att det inte ger dubbla bonusar
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: jo

Som jag ser det står varken det ena eller det andra (annars skulle väl inte frågan uppkommit?). Se för övrigt Dnalors inlägg som säger samma sak som mitt, fast tydligare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Medhåll

Jo, hanns inlägg är helt ok !!
Det är ju en bra lösning.
 

Amphysvena

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
103
Location
Uppsala
Nu vet jag inte vad det står i diverse regelböcker. Men. Mithril (som Tolkien kom på) är en mycket lättbearbetad metall men ändå väldigt hårt. Borde det inte vara lättare att smida i mithril än i andra metaller? Annars kanske man kan köra att en smed måste "specialisera" sig på mithril för att kunna smälta den och härda den, och whatever, korrekt. Bara ett förslag.
 

^ DeXteR ^

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
55
Tja vad jag vet så är mithril smide till att börja med en hemlighet som dvärgarna bevarat bland sig... Mithril må vara en läätsmid metal.. men troligtvis har den andra egenskaper en vanlig metal. och lägg till då att det inte är den vanligaste av metaller och det är i princip bara dvärgarna som har funnit den...Och ja vi har haft samma tankar om mithril och skadebonus... Metallen i sig ger nog sig +1 i skada men sen ger ju mästersmeden med sitt smide ytterligare +1 el +2 kommer inte ihåg vilket.... Men att det bara dvärgarna som kan smida det är nog pga att dvrägarna har bevart hemligheten med dens smidekonst bland sig... det är min teoriu
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Hmm

Tycker bara det är underligt att en mästersmed då får ungefär samma resultat när han smider i mithril som när han smider i järn trots att mithrilen skall vara en bättre metall...

Jag menar på att den bonus som kommer från smedens Fv innefattar olika tekniker och tricks för att öka smidets prestanda oavsett metallen man arbetar med. (eller varför får annars brons, silver och järn samma bonus). Jämför den välkända I-balken, där man utnyttjar form och inte material för att öka hållfastheten.
En smed kanske behöver Fv 20+ för att ha kunskap om hur man formar mithril, men det innebär ju inte att han därmed helt glömmer de metallurgiska knep han normalt nyttjar.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det är väl ändå självklart att det får bonusen från att det är mästersmitt också. Annars skulle ju mithril vara hälften så bra som det ska vara.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Varför?

Det är en smart lösning. Men det står faktiskt inget i grundreglerna om att det skulle vara svårare att smida vapen i mithril. Däremot så står det att metallen är lättarbetad om man känner till de rätta metoderna. Och att det är bara dvärgsmeder med FV B5 i smide som känner till de här metoderna.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Hmm igen (kanske husregler)

Jo, men varför vill man ha mithrilvapen, alt. bronsvapen?
Antagligen för att man inte ladda magi i järnsaker.. I DoD4 kunde man väl i viss mån ha det? En massa magiska dussinföremål "översvämmade marknaden" och mystiken och ovanligheten i magin försvann..

Att lägga in magi i ett järnföremål eller att kasta en besvärjelse på det är inte i mina ögon samma sak, därav funkar ROST eller FÖRBANNA VAPEN..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte kommer ihåg om detta är gamla tolkingsregler (alias husregler)
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Re: Hmm igen (kanske husregler)

Jo... Den största användningen för bronsvapen är nog magiska föremål, det är sant... (såvida inte kulturen är oförmögen att tillverka järn).

Men att mithrilvapen är eftertraktade endast (eller iaf till största delen) för att man kan besvärja dem vill jag nog inte riktigt hålla med om. :)

Beträffande järn och magi så är det nog en halv husregel tror jag... Jag har för mig att all magi har svårare att påverka järn (dock tycks vissa besvärjelser vara specialanpassade och borde klara sig utan avdrag, tex ROST). Jag har också för mig att man egentligen inte borde kunna göra magiska föremål över huvudtaget av järn, eftersom man enligt reglerna inte kan lägga besvärjelser när man är i kontakt med järn (och jag tycker mig minnas att både sigill, permanens och nexus har räckvidden "Beröring"). Å andra sidan kanske man kan leta kryphål och bära handskar eller hävda att det inte är järn utan stål etc.

Det är, som allt annat, upp till varje SL att avgöra. I min kampanj har järn endast en hindrande effekt vid själva kastandet av besvärjelsen (dvs man ska inte röra vid järn, vara omsluten av det eller bära mycket på sig när man försöker kasta en besvärjelse).
 
Top