Några idéer
Här har du några idéer som du kan ta inspiration ifrån:
Det finns inga vildtiraker alls på ön, utan tirakerna på den här ön är högt intellektuella och har en rik kultur. Kanske finns det vildtiraker också på ön, och att det finns konflikter mellan de två kulturgrupperna.
Kanske snor du idén med Atlantis rakt av. Du ger spelarna antydningar i form av profetior och annat och äventyret slutar med flykten ifrån den sjunkande ön. Handlingen kan centreras i en stor stad på ön som tillhör de intellektuella tirakerna. Vildtirakerna kan finnas i vildmarken på resten av ön.
Kanske finns det en helt okänd stad på ön. Den kanske tillhör det cirefaliska väldet som vill hålla diamantfyndigheterna på ön hemliga från omvärlden. Och när rollpersonerna snubblar över hemligheten så kan cirefalierna inte bara låta rollpersonerna lämna ön. Därför beslagtar dom deras skepp, men i övrigt så behandlas de väl och nu måste rollpersonerna komma på ett sätt att fly ifrån ön...om de inte vill ruttna bort på ön alltså.
Kanske är den hemliga staden en piratstad eller varför inte ett religiöst centrum för en ondskefull kult...möjligheterna är obegränsade.
Kanske flyter ön runt planlöst över haven och är jävligt svår att hitta, eller så styrs dess kurs av öns mäktiga magiker. Eller så är ön inte alls en ö, utan ett gigantiskt havsvidunder som länge har slumrat uppe vid ytan...det kanske är hög tid att sjunka ner för att skaffa föda nere i havens djup.
På ön kanske det finns spillror av en forntida kultur som är udda på något sätt. Kanske är det att allt tyder på att de som levde där borde ha varit uppåt 4 meter långa eller att de hade en massa "högteknologiska" prylar som rollpersonerna inte känner igen.