Nekromanti Mitt första äventyr

Dilandau

Myrmidon
I går var jag och rotade i min mammas källare och hittade en bunt gamla papper och skolböcker och liknande. Jag hittade även något som jag tror är det första rollspelsäventyret jag någonsin gjort.

Jag har lagt upp de inscannade sidorna på min facebook-sida (passa på att gilla mig): http://www.facebook.com/pages/Magnus-Edlund-Aftonbladet/276147029070561

Jag minns inte riktigt ordningen: om vi spelade först och sen skrev jag ner "krönikan", eller om vi spelade det jag skrev. Systemet var såklart Mutant (1).

Hur såg era första äventyr ut?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Magnus Edlund said:
Hur såg era första äventyr ut?
Första 2-3 gångerna jag spelade rollspel var jag ju bara spelar, men sen – efter att jag hade köpt Monster-boxen till Drakar och Demoner – så spelledde jag. Med bara t6:or.

Det var typ nån vargman, och kanske några sånadär 1600-1700-talsrövare med flintlåspistoler, för de var jäkligt coola ungefär då. Sen minns jag inget mer.

solvebring

Superhero
Shit vad coolt. :gremlaugh:

Oj, nå, nu har jag svårt att minnas detta. Det har trots allt blivit så väääldigt många äventyr sedan dess. Vi spelade typ Drakar & Demoner 1-2 gånger i veckan när vi började, och under sommarlovet spelade vi nästan nonstopp från början till slut. Dessutom gjorde jag väl över med alla värdelösa scenarion från Nimins innan jag tog mig för att skapa mina egna.

Så, vad mitt första egenskapande äventyr handlade om kan jag nog inte säga. Garanterat så var det nog en massa orcher med i bilden. Jag hade en otrolig förkärlek till svartfolk som jag då tolkade väldigt Tolkienskt.

Till formen kan jag tänka mig att jag skrev ihop något i Word, alternativt att jag mosade ned sida efter sida i något radat kollegieblock. Det var nog de varianterna som jag tog mig för. Jag brukade inte skriva så överdrivet mycket om själva storyn. Oftast skrev jag en bakgrund så att man fick en känsla för varför det här händer, sedan en synopsis över det aktuella äventyret utifrån den bakgrunden. Därpå skrev jag ned en massa SLP:s på kladdpapper, mest för att ha stridsdatan redo, och gjorde kartor. Jag älskar kartor och har alltid gjort det. Planlösningar över byggnader och grottor är extra roligt. Sedan var jag svag för dolda ting och fällor så antagligen drösade platserna med sådan skit.

Kort sagt, det var nog kladdigt och hattigt med mer krut på en massa skumma detaljer som kunde skada eller förvirra rollpersonerna, före att det var logiskt eller effektivt. Vet till exempel att jag gillade att teckna ned olika labyrinter. Sedan så är det har med handouts något som också hängt i, i alla år. Att leta upp underliga typsnitt eller att ge sig på något papper med tusch är väldigt roligt. Än mer roligt är det att dränka pappret i t.ex. kaffe och snus för att ge det den där gulnade looken. Och bränna dem, vi ska inte glömma bort att ett coolt dokument måste vara lite bränt här och var för att 1. det ser coolt ut 2. det gör läsningen lite svårare. ... Jag skäms lite över att säga det men ja, jag gör ibland sådana props än idag.

... Ska se om jag har något relativt tidigt i gömmorna. Tror dock att jag slängt bort nästan allt sådant.

Korpa

Umenörd
Jag önskade mig rollspel i julklapp och fick Eon!

Naturligtvis var jag tvungen att spelleda det här coola rollspelet jag själv aldrig spelat och fick ihop en grupp spelare bestående av tre spelare.

Jag tog en hamnstad i Jargien (tror jag), gjorde om den så att det blev en cool och kriminell hamnstad och sedan släppte jag lös spelarna i en väldigt fri kampanj som improviserades fram eftersom. Vi hade roligt men det fanns aldrig någon röd tråd.

Jag tror att jag var 15-16 då, kanske 17.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag kommer ihåg att jag en gång ritade en jätteorm och visade för spelarna och sade "Ni möter en SÅ'N HÄR!". Det var nog inte första äventyret, dock. Jag har spelat rollspel längre än jag kan minnas.

Feuflux

omjonasson.se
DoD4 har ett kapitel om hur man skriver äventyr. Det var kanske inte mitt första äventyr, men jag minns att jag skrev nåt som var fasligt likt deras exempel i det kapitlet. :gremsmile:

Fienden

Hero
Röj-äventyr!

Det första äventyret som jag skrev ner var ett som simpelt nog kallades "Koboldgrottan", till D&D 3.5 (egentligen Dunder & Drakar, tror jag). Jag gick i sjätte eller sjunde klass, hade redan spelat DoD och Zhoria lite vid det laget. Om jag nämner detta äventyr till någon av mina gamla spelare minns alla det fortfarande. Kobolder. Överallt. Samt mitt första memorabla rollspelscitat:
"Jag lyssnar mot dörren."
"Ni hör ljudet av tre döda kobolder."

Seriöst, jag tog två A5, ritade en massa slumpmässiga gångar som en labyrint på två nivåer och sedan fick jag mina spelare att gå dit. Fanns inte mycket sofistikation i det hela, men kobolder är roliga att irritera sina spelare med.
Kartorna!
K = Kobold (herp)
K1-3 = Kaptener, lite buffade
F1-F7 = Fällor (F7 var den bästa, den gjorde 1T20+20 skada. Level 1-äventyr. Weeee! Ingen gick in i den dock)

Egentligen gjorde jag några äventyr innan detta, men jag har för mig att vi inte spelade några av dem (ligger i mappen "Gammalt skräp och bajs till D&D (nybörjar-SL). Ja, jag har alla mina gamla saker uppdelade i mappar. :gremlaugh:

Jag hade skrivit ut Dunder och Drakar för klassresan, och jag och några andra gjorde karaktärer och spelade. Jag ritade en karta eftersom, slängde lite monster på spelarna, och gav level 1-Fightern ett +2-svärd (varför inte?!). Efter det slutade vi spela för kvällen och fortsatte aldrig med det äventyret. Dessutom spillde någon Coca Cola över alla papper.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
"Blodskullarnas hemlighet".

Det var en ripoff på Dimön, och jag knackade ner det på en såkallad " skrivmaskin". Med mycket tippex fick jag ganska bra ordning på det hela.

Blodskullarnas hemlighet hette det alltså. Delar av storyn har förekommit i andra äventyr, bland annat "Trollkvinnans gåta".

Kämpade djävulskt med det.

/M

/M

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mitt första nedskrivna äventyr kom när jag spelat rollspel i sådär 15 år, jag förmodar att det inte har den entusiastiske nybörjarens charm.

Det var iaf introäventyret till Höstdimma, och herrar Dnalor och DeBracy skulle spelleda mitt rollspel på konvent och behövde instruktioner. Äventyr, färdiga rollpersoner och regelsammanfattning. Allt i ett litet paket.

Det var för övrigt till SnöKon 2005, jag har lagt upp en något uppdaterad version på Höstdimmasidan http://www.ludd.ltu.se/~wilper/hostdimma/ i samband med något jubileum, det har ett nytt förord, men torde annars vara identiskt med det som vi körde på konventet.

Dilandau

Myrmidon
Bilderna har glidit ner en bit på sidan, men här är länken direkt till albumet: http://is.gd/3rMEJL

Det sjukaste med hela grejen är ju kartan. Jag fattar liksom inte. Landet "Hop hop"? Vad hände där? Hur tänkte jag?

Fan, vem var jag när jag gick i 5an?

Fienden

Hero
Jimms stad är lika stor som Monsterskogen.

Also, Robotriket. Den där kartan är det bästa jag sett, och jag vill spela på den.

@Niklas: Kom och plocka upp kartorna, allt är intakt! :gremwink: Kan ge dig D&D 3.5-äventyr upp till level 6, hemskrivet. Har dessutom monster från de första tre MMs också, helt gratis och piratat!

Chryckan

Swordsman
Första äventyr jag någonsin spelade var bara jag och SL där jag skulle bryta mig in i en skyskrapa och röja runt i bästa Die Hard.

Första äventyret jag spelledde var i femte klass in gamla Mutant 2090 (som vart sprillans nytt då. I'm old.) då jag försökte få tre tjejer i min klass intresserade av rollspel. Allt jag kommer ihåg var att en av tjejerna fick spela en kvinnlig muskelknutte brat och att det första som hände var att alla rollpersoner gick i en gasfälla i en lobby till ett företag och att de vaknade upp fastkedjade till en vägg. Tror inte vi kom så mycket längre faktiskt.

Kommer ihåg en sak till. Att alla tre tjejerna tyckte rollspel var jättetråkigt.
Undra varför. :gremgrin:

rjonas

Hero
Mitt första skrivna äventyr hette Äpplet och Spiran, och var naturligtvis en macguffinjakt efter riksregalierna. Innan hade vi spelat Mos Mosel ett otal gånger samt äventyrat utifrån en teckning eller mindmap. Jag minns att vi var besatta av fordon och jetbikes med kryptiska knappar i, som kunde resultera i lite vad som helst: rök, olja, eld och lasrar! (Tidigt 80-t var lasrar the shit. Såg Jarres laserharpa förra året - inte lika ballt längre).

Nero_UBBT

Warrior
Lustigt, tror jag var med då som spelare! Visst hade dvärgarna ankrat utanför en ö, där rollpersonerna seglar i land med en fiskebåt på uppdrag.

Jag minns att vi gillade spelet och storyn och att vi hade riktigt kul, men var förbannade på att vi körde utan tända ljus och musik!