Nekromanti Mitt i Mittland

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag skummade igenom Mittland-utdraget i senaste Fenix nyss och fick klara Tolkien-vibbar. Långlivade människor med alvblod, hjältedåd och expeditioner. Är jag den enda? Är det någon här som köpt Mittland och läst igenom modulen än?

Johan K

Gammal & dryg
Jag skummade igenom Mittland-utdraget i senaste Fenix nyss och fick klara Tolkien-vibbar. Långlivade människor med alvblod, hjältedåd och expeditioner. Är jag den enda?
Nope, det kan jag inte dirket påstå att jag har fått sådana vibbar. Känns som det på nått sätt är ofrånkommligt att man på nått sätt inspireras av Tolkien..

Är det någon här som köpt Mittland och läst igenom modulen än?
Yepps, man har ju det..
& ja, jag gilalr den rikigt bra. Håller i princip samam klass som osthem faktsitk. Så jag finner inget större att klaga på.
Det enda skulle vara att det kunde klanske kunde vara nån mer Mittlänsk arketyp

Foggmock

Myrmidon
Jag är faktiskt halvvägs igenom(men jag har inte köpt den ^_^). Förutom uppenbara korrmissar i stil med "odödlighetens blod rinner i hans blod" är språket - även på de bitar jag inte korrläst - helt klart en förbättring mot tidigare moduler.

Men visst får man både Rohan-, Numenor- och Dunedainvibbar. Vibbarna kommer antagligen snarare av att författaren inspirerats av samma sak som Tolkien snarare än att det är en ripp. Jag vill hoppas det iallafall. Det känns nämligen inte alls rippigt.

Modulen smälter ihop med Osthem på ett bra sätt. Det Erebiska lapptäcket är för alltid bortblåst, och Mittland känns lika eget som influerat av Osthem. Hjälteidealen är en aning olika, men har likväl en del gemensamt. Att våga göra detta istället för att säga "Nä, men i Osthem var styrka och en ärofull död viktigt, då kan vi inte ha med det i Mittland" och skapa något radikalt annorlunda får anses vara ett genidrag ifall det är medvetet.

Trots det steget bort från Osthem känns Mittland folkvandring, vendel och vikingatid likförbannat. Och ovanpå detta då, tronländarna som marscherar in och bygger en civilisation ovanpå den gamla och blandar sig med alver. Numenoranskt och high fantasy så det förslår. Saxare, kelter och slaver får bjuda till en liten gnutta av sina kulturer och mytologier, och det är just den där lilla nypan grön chili i purjolökssoppan som gör den bra.

Jag rekommenderar att du köper modulen. Om inte annat så för den fantastiska mängd (kvinnliga!) tuttar (både med och utan bröstvårtor!) den härbärgerar.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Underrubriker i Mittland

Jag har inte hunnit läsa Mittlandsutdraget i Fenix ännu, men jag reagerade på att det var ett helt uppslag utan en enda underrubrik. Det såg väldigt tungläst ut. Är det likadant i resten av modulen och i Osthem?

/tobias

Storuggla

Champion
"Jag rekommenderar att du köper modulen. Om inte annat så för den fantastiska mängd (kvinnliga!) tuttar (både med och utan bröstvårtor!) den härbärgerar."

Oj? Hur många? :gremblush:

Storuggla, per sida

Troberg

Sinister eater
Om inte annat så för den fantastiska mängd (kvinnliga!) tuttar (både med och utan bröstvårtor!) den härbärgerar.
Menar du "utan" eller "utan synliga"? Det första alternativet känns bara mysko...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nä, det är bara ett sånt uppslag

Det finns underrubriker och kapitel och allt är som vanligt.

M.

Foggmock

Myrmidon
Utan, faktiskt. Det är en staty för någon fruktbarhetsgudinna om jag minns rätt. Jag kanske skulle klargjort det med "nakna" tuttar. Annars är ju en hög juverfrekvens knappast nått att måla kors i taket för när det gäller fantasy...

ro83rt

Swordsman
Japp, köpt och läst. Modulen håller inte samma klass som Osthem. Det är spretig och väldigt Tolkienaktig. Istället för att göra en renodlad stäppkultur så måste man pressa in massa kungariken och hovintriger. Det känns väldigt malplacerat. Sedan hade jag tyckt det varit roligt att få mer på fötterna angående Ostroseden. Lindormsdyrkan känns inte heller helgjutet. Modulen är likartad med Osthem, fast sämre, med hårda män, skändade kvinnor och vapendyrkan. Som grädde på moset så slänger man in årets slasheryrke, "vapenmästare".

Fast den är ju snygg och det finns en hel del skoj att hämta även om man kan stryka hälften.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Är den större till sidantal och omfång än Osthem? Jag vill minnas att Mittland innefattar fler länder och kulturer nämligen.

Foggmock

Myrmidon
Det är iallafall garanterat fler än i Jorges (som hade 6 stycken om jag minns rätt), men jag ska göra seriösa efterforskningar och återkomma senare.

Organ

Out of time, out of mind
Jag har både köpt och läst den. Jag fick däremot inga Tolkienvibbar när jag plöjde den. Mittland känns lite för jordnära och o-episkt för att smaka Tolkien tycker jag. Det jag kom att tänka på var mer europeisk folkvandringstid än något annat. Jag gillar den dock, även om Osthem kändes mastigare.

/Anders

ro83rt

Swordsman
Mittland är på upplagd på samma sätt som Osthem. Man har en del om "kulturen", lite beskrivningar om länderna, inflytelserika sällskap och nya yrken och vapen. Osthem ligger på 92 sidor medan Mittland har 96. Det finns dock några fler områden beskrivna i Osthemboken än i Mittland. Det finns bara en "kultur" beskriven i Mittland och det är ostroseden.

Foggmock

Myrmidon
Till att börja med finns det fyra stycken levande bröst med synliga bröstvårtor. Sen finns det som sagt den däringa statyn, och jag räknade snabbt till 12 synliga bröst på den, utan bröstvårtor. Dock kan jag tänka mig att det syns fler om man går runt och räknar, men det gills inte riktigt.

Vilken modul förutom Book of Erotic Fantasy kommer upp i det antalet? Nån som kan kolla Jorges, jag har för mig att det finns fler än fyra..

Foggmock - strikt vetenskaplig

Ezping Orm

Hero
Re: Tuttar

Trakorien, Monsterboxen till Drakar o Demoner och Kult innehåller en del nakna kvinnobröst (med och utan bröstvårtor). Kan tänka mig att Monsterboxen har iaf ett dussin tuttar..?

//Jonatan