Nekromanti Mitt illustrationsprojekt

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tjena

Jag går just nu en kurs i illustration på Berghs, och idag fick vi vårt examensprojekt presenterat. Kort beskrivet så ska jag göra en serie på fjorton illustrationer som på ett eller annat sätt hänger ihop (tematiskt, stilistiskt, narrativt etc.) på temat "The City".

Jag funderar på att plocka upp en gammal boll, nämligen Gomorra. Jag tycker att konceptet blev så häftigt att jag vill få en anledning att använda det till någonting. Nu när man dessutom måste färdigställa något så finns det ju en drivkraft man inte kan ignorera.

Min tanke är att inte släppa rollspelsbiten helt, utan att åtminstone ha några referenser. Jag tänkte t.ex. förpacka de fjorton illustrationerna i en låda, inte helt olik en rollspelsbox från de glada åttio-, och nittiotalen. Lådan tänkte jag illustrera med en karta över staden, med referenssymboler som stämmer överrens med de olika platser som avbildas i illustrationerna.

Så;

1. Tummen upp eller ned?
2. Några tips om referensbilder för att få till den där sköna arkitekturen som man kan tänka sig?
3. Något du skulle vilja se i ett sådant projekt?

Stödord: opium, hor, dekadens, våld, stöld, överflöd, svartkonst, bara överkroppar, guld och siden, rökelse, sex, frosseri, högmod, kroksablar.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Gomorra (ot)

Vitulv said:
Jag funderar på att plocka upp en gammal boll, nämligen Gomorra. Jag tycker att konceptet blev så häftigt att jag vill få en anledning att använda det till någonting. Nu när man dessutom måste färdigställa något så finns det ju en drivkraft man inte kan ignorera.
Vad hände med Gomorra? Hur långt kom du i din planer?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har inga som helst tips på referensbilder, men jag vill ändå skriva för jag tycker det vore riktigt, riktigt härligt. Go for it!

(För då kan jag använda de som inspirationsbilder längre fram då jag ska ta itu med Atlantis. :gremwink: )

!Paxen

Swashbuckler
Tummen upp.

Själv tänker jag mig att det låter lite halvt mellanöstern, halvt vilda västern, lite som den här bilden (tog väldigt lång tid att ladda upp bilden, men jag hittade ingen annan som passade enligt mig) men större byggnader förstås. Och mer färg! Staden som du berättar om låter som att det är mycket rött, grönt (och guld förstås!), även om färgen har svårt att dölja staden solkiga inre.

Well, det är vad jag tycker..

w176

Förlorad dotter
Det låter asläckert.

Jag har ingen tips på specifik achitektur, men jag kan ge tips på hur det är bekvämt att få en grund till bilder där rum och arkitektur spela en roll.

Google sketchup. Myyyycket lättare än att sitta och handpilla med perspektiv och volymer.