Nekromanti Mitt Machosisma Jag!!

Flurtis

Hero
Vet inte om det bara är jag, men jag har så fruktansvärt svårt att rollspela kvinnor. När jag rollspelar blir dom alltid stereotypiskt flamsiga killgalna och fnittriga, eller väldigt tysta och blyga. Har väldigt svårt att spela någon kvinna som frångår den stereotypen.

Missförstå mig inte nu, jag har inte en skev kvinnosyn och ser inte all kvinnor på det sättet, annars skulle jag ju inte se problemet i mitt eget rollspelande eller hur?

Mitt problem är att jag är oförmögen att tänka mig in i en intellektuell kvinnas beteende, tror jag :gremconfused: Förstår faktiskt inte själv varför det skall vara så svårt att rollgestalta en tjej. Är det så att jag har en extremt stor mars hjärnhalva och en extra liten venus halva? Eller är det jag som hakar upp mig för mycket på ordet "kvinna" när jag läser karaktärsbeskrivningen?

Hur brukar det blir när ni gestaltar det motsatta könet? Finner ni det lätt eller svårt att smälta in i rollen, eller använder ni er också av stereotypiska drag?

Leon

Leo carcion
En av de rollgestaltningar jag är nöjdast med är rollen som den arnorianska adelskvinnan och statsagenten Brangwen. Jag spelade henne kall, intrigerande, lättstött och hänsynslös. Visst skulle man kunna säga att det var en Livia eller Femme Fatale-kopia, men å andra sidan ansåg jag att Arnor var ett patriarkalt samhälle, och att en kvinna på maktposition antagligen torde lägga sig till med sådana egenskaper. Ett manlig version av samma roll hade antagligen varit annorlunda, men inte ljusare eller mindre moraliskt rutten.

Temat med Brangwen vara att illustrera 1) den inneboende rasismen och elitismen i dunedainsk kultur (dvs delvis en tolkienkritik) 2) utforska "statsmannamässigt" agerande och kallsinninghet: hur långt är Brangwen tvungen att gå för raisons d'etat och hur påverkar detta henne.

Jag vävde antagligen in en smula annorlunda personlighetsdrag i Brangwen än jag hade gjort med en manlig roll, och till viss del spelade hon på kvinnlig konvenans: vad en dam får göra etc. Men i grund och botten var hon en hänsynslös och ärelysten äventyrare rival nog åt vem som helst på att vara aktiv, historiedrivande och gå-påig. Jag lade mig inte till med en speciell spelstil bara för att jag spelade tjej.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag spelar knappast ofta kvinnor, men två av mina absolut mest minnesvärda rollpersoner har varit av det täcka könet. Jag minns inte namnet på någon av dem, naturligtvis, men rollerna minns jag.

Den ena var i Eon, och jag demonstrerade hur magiker varken behöver vara gamla gubbar eller totalt insnöade på våld och förstörelse. En mogen kvinna, lugnt temperament, och besvärjerlser som faktiskt var vettiga (antagligen på grund av hennes kön), typ "viska till någon på långt avstånd" eller "frammana dimma" (eller "Karombyses flegmotastiska frykotopalhydrodisperifiering" som den antagligen heter i det där satans spelet). Inte en eldboll i sikte. Och hon fick användning för besvärjelserna så otroligt mycket.

Den andra var i mitt eget system Oskrivna blad, där jag spelade en femme fatale som hette duga (eller, tja, det hette hon ju inte, men jag kommer inte ihåg hennes riktiga namn. Nå't franskt). Jag lyckades med bedriften att övertala mina kompanjoner att smyga sig in hos mina föräldrar och mörda min styvmor med en kofot, allt utan att slå ett endaste slag.

I båda dessa roller var jag i varje sekund fullt medveten om att jag spelade en kvinna. Jag körde alltså inte på stilen "spela som om det vore en man". Men faktum är att jag inte spelade så annorlunda. Det var mest rösten som blev en aning mjukare. Det råd jag kan ge är nog "se till att utveckla rollpersonens personlighet ordentligt innan spel." Om man har en specifik personlighet att spela efter så minskar nog risken att falla tillbaka på stereotyper. Gestalta rollen, inte könet. Alltså, om du gör en svärande, framfusig, initiativtagande rollperson som råkar vara kvinna så minskar nog risken att du spelar henne blyg och tillbakadragen.

En annan variant: bestäm inte könet förrän det sista du gör. På det sättet hinner du bilda en ordentlig uppfattning om personlighet innan du associerar rollpersonen med kvinnligt/manligt. För att tvinga dig att inte bestämma dig i förväg, slå gärna tärning om könet också.

solvebring

Superhero
Nej, jag spelar som om det vore en kille - alltså vilken människa som helst, dock tittar väl ens RP efter killar istället för tjejer, snackar lite mer tjejsnack - alltså inte öl och kulsprutor (om det inte är just en sån tjej), klär sig som en tjej...
Tja, jag tror problemet är att man gör tjejer för olik en själv, för man tror att vi är så olika, men den gränsen har jag hoppat över, vi är alla människor, i grunden beter vi oss lika - det kan vara lite intressen och en del småbeteenden som skiljer...
Spela som om det vore vem som helst, man låt småsakerna bli kvinnliga. Istället för de stora - för då blir det stereotypiskt. :gremgrin:

- Ja, jag är kille... HAHA!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja, eftersom alver är män med vit hud, och orcher är män med grön hud, och jag inte har några problem att spela sådana, så bör mina fåtaliga spel av kvinnor som män med tuttar och långt hår vara i nivå med mina andra prestationer. Eftersom jag har kul så låter jag mig därmed nöja. :)

Mouja

Hero
Jag brukar ha en kvinnlig bekant i åtanke då jag utarbetar personligheten på en utav mina kvinnliga karaktärer. Sedan lägger jag till, tar bort eller ändrar på vissa beteendemönster för att göra det mer intressant.

Kan inte säga att det är svårt att rollspela det motsatta könet, det är ungefär lika svårt som att rollspela någon som beter sig annorlunda än vad jag själv gör.

Troberg

Sinister eater
Jag brukar ha en kvinnlig bekant i åtanke då jag utarbetar personligheten på en utav mina kvinnliga karaktärer. Sedan lägger jag till
Fy vad du är sexistisk, kan du inte tänka dig att spela en kvinna som inte har enorma bröst?!?!?! :gremshocked:

Skämt åsido, att basera karaktärer på en person, verklig eller fiktiv är alltid en rätt bra metod. Ibland kan de bli en kombination av personer, men bara att man har en utgångspunkt att falla tillbaka på underlättar när man inte riktigt vet hur man ska göra.

MrG

Swashbuckler
Hur brukar det blir när ni gestaltar det motsatta könet? Finner ni det lätt eller svårt att smälta in i rollen, eller använder ni er också av stereotypiska drag?
Jag går ner en nivå till, kararktärna blir inte bara kvinnor utan får en personlighet också. Många får enkla drag för att jag ska komma in, kan vara att sträcka på ryggen och hålla ihop benen, räta till kjolen, lite mjukare rörelser, gå på linje, puta lite med läpparna (om våp), räta till en lock eller fixa håret, lite mjukare röst, undvika ögonkontakt (titta bort lite skyggt) osv, har massa av andra knep för mer manliga män och två specialkategorier för feminina pojkar och maskulina tjejer.

Så jag bygger alltid snabbt hela personen och tar en eller två detaljer som kan vara lite mer känsteriotypa.

Tips till det flurtis skulle vara att göra det du gör, men mindre, om det känns för steriotypt.

-Gunnar (grunnade extra länge på skillanden mellan mina kvinnor och mina bögar)

w176

Förlorad dotter
En intellektuell kvinna tänker på samma sätt so du. Trust me. (Däremot har hon andra förväntningar att förhålla sig mot.)

Bygg en karaktär av motsatt kön som vilken annan rollperson som helst. Har du gett karaktären ett bra spelbart psyke kommer det funka. Experimentera med kroppsspråk framför spegeln.

/Elin vars manliga karaktärer brukar vara ganska lättsamma snubbar

Man Mountainman

Storsvagåret
Alla mina kvinnliga rollpersoner är tomboys. Problem solved :gremtongue:

Det är iofs kanske inte heller en tillfredsställande lösning; spelar man en kvinna som beter sig som en man, så skulle man lika gärna kunna spela en man. Eller, tja, inte riktigt; som w176 så riktigt påpekar så har kvinnor andra förväntningar från omvärlden än män, och följdaktligen blir spelupplevelsen annorlunda.

Men liksom, du har alla förutsättningar i världen att lära dig att spela icke-stereotypa kvinnor; du lever i en värld som är fullsmockad av dom. Studera din morsa, din syster, din flickvän, dina tjejkompisar... var och en av dem är en icke-stereotyp kvinna. Om du verkligen är dedikerad så kan du göra ett frågeformulär och dela ut i din kvinnliga bekantskapskrets :gremwink:

/Kalle

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Du lägger alltför stor vikt vid att det är en kvinna. Kvinnor tänker inte annorlunda egentligen.

Spela den som vilken roll som helst, och om det hjälper, tänk inte på att det är en kvinna - det verkar som om du bara förstör för dig själv då.

Du verkar tänka för mycket på att gestalta just en kvinna, menar jag. Tänk istället på att gestalta en bra rogue eller en bra ranger eller en bra sorcerer eller vad du nu ska spela, men kalla den för Raven istället för Hunter:p

//Jenny, som heller inte kan spela kvinnor egentligen.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag kommer att SKRATTA och PEKA FINGER när du får avslaget:p

Rickard

Urverk speldesign
Jag kommer att SKRATTA och PEKA FINGER när du får avslaget:p
"Jag är ledsen att meddela att din namnändring inte gick igenom, för du är inte tjejig nog."

/Han som kan se det framför sig

Sodivra

Champion
Vansinnigt OT

Faith Erin Hicks, som annars är en utmärkt webserietecknare (Och mitt ex), har lyckats med konststycket att ha både Hunter och Raven som huvudpersoner i sina serier! Och dom var kvinnor!

Det finns en kvinnlig Hunter i Neverwhere också.

Jag fick beröm för mina kvinnliga roller en gång. Men jag tror det var för att jag spelade så undergiven vid en våldtäkt. Detta var från spelaren som gjorde en rollperson som hette Raven, som ville döda de andra rollpersonerna...

Eh... moving right along...

Insignia

Swashbuckler
Jag vet inte hur man spelar något av könen trovärdigt, så jag brukar börja med att låtsas vara någon sorts person, och fejka resten. *hjälpsam*

Leon

Leo carcion
Raven måste vara ett mansnamn. På isländska och fornnordiska är det ju ett mansman: Hrafn/Harabanar etc