Wilmer
Hero
...kompromisser eller slumpmoment.
Det här systemet är till för att kunna hålla ett väldigt friformigt spelande men samtidigt kunna dra skarpa linjer i bakgrunden: hit men inte längre. Grundtanken är att allt har två värden: Kraft och List med vilka de kan vinna konflikter. Den som har högst i det värdet denne använder vinner. I en strid på liv och död kommer krigaren med 2 i kraft att döda den som har 1 i kraft. Givetvis går det att dra sig ur innan konflikten är slut, spelledaren avgör när spelaren nått ”the point on no return” förslagsvis genom att hinta att det är en likvärdig eller övermäktig motståndare, väljer spelaren att fortsätta får denna skylla dig själv.
Både kraft och list är väldigt breda värden, i någon mån överlappande. För att avgöra när man kan använda sig av vilket så knyts de till vissa ord. Krigaren kanske knyter sin kraft till svärd och kan därför bara tillgodoräkna sig sin kraft om den har ett svärd att slåss med. Vill man spela bredare kan man ju knyta det till vapen istället, vill man spela smalare knyter man det till Svärdet Kanga smitt i blod av Ombibit den andre.
Alla motståndare måste inte vara personer, de kan vara vad som helst. Korridoren fylld av fällor eller kanske den sluge emissarien kanske inte alls går att spöa med kraft hur mycket man än tar i. List knutet till schackspelande är kanske inte så jävla lämpligt om man inte lyckas utmana emissarien på en schackduell.
Levlande, om man gillar det, sker antingen genom att höja värdena eller genom att knyta dem till flera ord vilket är lite sexigare imho.
Om flera personer hjälps åt med samma uppgift läggs deras värden helt enkelt ihop. Herr Åber har 20 i kraft, slåss och blir anfallen i ryggen av 19 ninjor som har 1 vardera i list, bakhåll. Han spöar allihop, skulle någon dra sig ur innan räknas inte dennes list.
Jag kom på systemet när jag spånade lite på superenkla och stilistiska kinesshowdowns, snyggast blir ju om man kallar kraft och list för Yang och Yin istället och ritar den fina lilla cirkeln. Borde skriva om det här på mindre styltig svenska och säga om det var kul att spela om någon vecka.
Input?
Det här systemet är till för att kunna hålla ett väldigt friformigt spelande men samtidigt kunna dra skarpa linjer i bakgrunden: hit men inte längre. Grundtanken är att allt har två värden: Kraft och List med vilka de kan vinna konflikter. Den som har högst i det värdet denne använder vinner. I en strid på liv och död kommer krigaren med 2 i kraft att döda den som har 1 i kraft. Givetvis går det att dra sig ur innan konflikten är slut, spelledaren avgör när spelaren nått ”the point on no return” förslagsvis genom att hinta att det är en likvärdig eller övermäktig motståndare, väljer spelaren att fortsätta får denna skylla dig själv.
Både kraft och list är väldigt breda värden, i någon mån överlappande. För att avgöra när man kan använda sig av vilket så knyts de till vissa ord. Krigaren kanske knyter sin kraft till svärd och kan därför bara tillgodoräkna sig sin kraft om den har ett svärd att slåss med. Vill man spela bredare kan man ju knyta det till vapen istället, vill man spela smalare knyter man det till Svärdet Kanga smitt i blod av Ombibit den andre.
Alla motståndare måste inte vara personer, de kan vara vad som helst. Korridoren fylld av fällor eller kanske den sluge emissarien kanske inte alls går att spöa med kraft hur mycket man än tar i. List knutet till schackspelande är kanske inte så jävla lämpligt om man inte lyckas utmana emissarien på en schackduell.
Levlande, om man gillar det, sker antingen genom att höja värdena eller genom att knyta dem till flera ord vilket är lite sexigare imho.
Om flera personer hjälps åt med samma uppgift läggs deras värden helt enkelt ihop. Herr Åber har 20 i kraft, slåss och blir anfallen i ryggen av 19 ninjor som har 1 vardera i list, bakhåll. Han spöar allihop, skulle någon dra sig ur innan räknas inte dennes list.
Jag kom på systemet när jag spånade lite på superenkla och stilistiska kinesshowdowns, snyggast blir ju om man kallar kraft och list för Yang och Yin istället och ritar den fina lilla cirkeln. Borde skriva om det här på mindre styltig svenska och säga om det var kul att spela om någon vecka.
Input?