Mina monster är oftast själva formen för det jag tycker är läskigt i verkligheten och bland mina medmänniskor.
Alltså; yttringar av "ändamålen helgar medlen" skrämmer mig i verkligheten, men jag tycker att det vore meningslöst att läsa en skräckberättelse som uttryckligen handlade om just detta. Jag behöver ju bara se på nyheterna för att få den sortens skräckupplevelse.
Det är lite som folk som målar blommor så naturtroget som möjligt. Det känns så meningslöst för mig; blomman finns ju redan där i verkligheten, och den är ju redan perfekt som den är.
Ett monster för mig är själva formen av det läskiga.
I verkligheten tycker jag exempelvis att det är fullkomligt vidrigt när något problem dyker upp som tar mig på sängen, och där jag inte kan förlita mig på de medel som jag vanligtvis tar för givet - såsom när man plötsligt inte har tillgång till internet eller möjlighet att ringa. Precis den sortens skräck kan en beholder leva ut för mig. In från ingenstans - och HUPP! Plötsligt är magikern i gruppen oskadliggjord. Och mutherfuckern väntar inte direkt på att man ska få organisera ett försvar i lugn och ro. Den bara röjer.
Så... den här vardagsstressen som jag känner till så bra, dess egentliga form är verkligen beholderns. Det är så skräcken i sig verkligen ser ut.
Allra värst (och bäst) är monsterna när de är obehagliga samtidigt som man känner en sorts förtjusning inför dem. När de både är snygga och häftiga samtidigt som man förfasar sig över dem... då är det good times, baby.
Jag diggar fantasifulla monster som inte direkt liknar något man har konfronterats med i verkligheten. När ett sådant monster ändå klarar av att vara angeläget enligt ovan nämnda devis, då är det ett riktigt toppklass-monster.
I regel gillar jag kallblodiga monster bäst. De som är någon sorts blandning mellan reptiler, insekter och djuphavsfiskar. Det är ett område som man kan variera sig hur mycket som helst inom, och resultatet blir typ alltid ashäftigt. Det är något med fjäll, mjölkvita glosögon och käkmandiblar som ger mig ståfräs, helt enkelt.