Nekromanti Mitt nya efter katastrofen-spel

Genesis

Ni dés ni maître
Idag testade jag mekaniken till mitt nya efter katastrofen-spel. Det tog cirka två minuter. Följande hände:

En man byggde upp ett hat mot mänskligheten på grund av vad han utsattes för. En annan man begrät minnet av sin döda fru, som gått förlorad i katastrofen. Den hatiske mannen byggde en dödsmobil. Den andre svor att hedra sin frus minne genom att bygga ett nytt samhälle i enighet med hennes politiska vision. Den förste byggde ett ondskefullt imperium av sitt hat och sin dödsmobil. Den andre hittade en perfekt plats att grunda sitt nya samhälle på. Den förste konsoliderade sitt imperium genom att erövra vidderna. Den andre byggde upp ett samhälle av platsen han hittat samt minnet av sin döda fru.

Nu kom den första konflikten i spelet (det andra var inte konflikter, utan endast byggscener). Det ondskefulla imperiet anföll det nya samhället. Samhället krossades och det ondskefulla imperiet stärktes.

Mannen som byggt upp samhället formade en benhård beslutsamhet att hämnas.

Konflikt igen: Dödsimperiet utmanar mannen. Det går bra för imperiet i början, men mannen håller ut. Imperiet går i bitar, men ledaren finns kvar och han försöker döda mannen. Mannens hämndbegär försvinner, men han har kvar minnet av sin fru. Han hämtar styrka därifrån och inser att hennes dröm inte kan förverkligas så länge den onde mannen finns kvar. Den onde mannens dödsmobil sprängs och han dör. Den andres minne av sin döda fru stärks och han bygger upp ett nytt samhälle.

Slut.

På söndag är det förhoppningsvis dags att speltesta det här på riktigt. Ovanstående är bara ett test av strukturen. Att faktiskt spela det blir intressant. Det jag är orolig för är att spelet fungerar nästan oberoende av fiktionen. Det tycker jag inte om. Men förhoppningsvis gör det inget. Om det känns som att det stör så har jag en idé om hur man kan fixa problemet.

Det som är intressant med systemet är att det tvingar fram en långsam uppbyggnad mot konflikterna. Det går inte att starta konflikter på en gång, och när det sedan går så vill man inte, eftersom episka saker händer i konflikter. Samhällen går under, människor förändras djupt. Min förhoppning är att det faktum att det är svårt att ta till tärningarna när en konfliktsituation uppstår gör att man bygger upp spänningarna mer och låter konflikterna ligga och gotta till sig innan det till slut brister.

Spelet kommer att gå ganska långsamt framåt. Ovanstående beskrivning är typ en scen per mening, förutom konflikterna. När man har fler än två spelare kommer det nog att ta flera speltillfällen att spela det, och det första kanske inte innehåller några konflikter alls. Förträffligt!

---

Här är pitchen för spelet:

Världen har gått under. Kanske var det en komet som slog ned, kanske var det en supervulkan, eller kanske var det vårt eget fel. Samhället har kollapsat och de spillror av mänsklighet som finns kvar kämpar för att överleva. I dessa svåra tider visar sig mänsklighetens sanna ansikte. Vad händer när all lyx och bekvämlighet vi vant oss vid tas ifrån oss? Katastrofen kan ta ifrån oss vår teknologi, men kan den ta ifrån oss vår mänsklig­het? Är du fortfarande en god och moralisk människa när ingen polis längre tittar dig över axeln?
Kråkor i gryningen utspelar sig strax efter att katastrofen ödelade den mänskliga civilisationen. Rollpersonerna är alla människor som minns livet före katastrofen. De söker alla efter något, en mening med sin nya existens. När samhället har fallit kommer en ny värld att byggas. Men vilken sorts värld kommer att resa sig ur askan av den gamla?

---

Jag har ännu inte bestämt vad det skall heta. Funderar på något med "gryning" eller "soluppgång" för att spela på temat med en ny värld som gryr. Eller kanske något med "efter stormen". Men den nya världen byggs också på rester av den gamla. Asätare vore ett fräckt tema. "Kråkor i gryningen"? Eller kanske "Vargtimme". Det är namnet på den där timmen innan gryningen kommer, när man är som tröttast och det fortfarande är mörkt.

En del av mig vill placera spelet i Mexico bara för att kunna kalla det "Tequila Sunrise".

Det var allt.

.:Warwolt:.

Veteran
Låter spännande, förväntade mig appocalypse-spel men det här verkade vara något annat. Kommer spelkvällarna se ut som i din presentation eller är det i djupare detalj där? Är varje aktör (ondskefulla imperiet och samhället) en egen spelare? Eller existerar de utanför spelarna, och spelarna interagerar med dessa?

Genesis

Ni dés ni maître
.:Warwolt:. said:
Låter spännande, förväntade mig appocalypse-spel men det här verkade vara något annat.
Öh? Vad är "apocalypse-spel"?

Kommer spelkvällarna se ut som i din presentation eller är det i djupare detalj där?
Som sagt, varje mening i sammanfattningen är en scen. Så när den första snubben utvecklar sitt hat mot mänskligheten så är det en scen där han förlorar sin familj som barn i katastrofen, hittas av ett gäng som plågar honom och förslavar honom och bryter sig fri och dödar dem allihop. Till exempel.

Är varje aktör (ondskefulla imperiet och samhället) en egen spelare? Eller existerar de utanför spelarna, och spelarna interagerar med dessa?
Spelarna kontrollerar rollpersonerna, alltså de två männen i exemplet. Rollpersonerna bygger upp "konstrukter" i stil med dödsmobilen, imperiet och minnet av den döda frun, och använder dem sedan i konflikter. Rollpersoner har alltså inga egna spelvärden.

.:Warwolt:.

Veteran
Genesis said:
.:Warwolt:. said:
Låter spännande, förväntade mig appocalypse-spel men det här verkade vara något annat.
Öh? Vad är "apocalypse-spel"?
Fallout, Mutant osv. osv. Mycket öken och sand. Det är ju lite skillnad på det här och ett traddigare efter-katastrofen spel. Det brukar oftast handla om settingen men i ditt fall tycker jag det är mer systemet som bygger på att det är efter katastrofen. Det ger ett tema på spelandet, men är inte sådär hugget i sten hur världen kommer se ut som i till exempel Mutant;UA

Hursomhelst jag gillar det. Vore kul att testa det när det blir av!

Genesis

Ni dés ni maître
Det jag ogillar med Mutant är att hela efter katastrofen-grejen bara är ett tunt färglager på en fantasyvärld. Mutant är fantasy, fast man bytt ut de coola raserna mot mutanter och robotar, magikerna mot psioniker och de magiska föremålen mot forntidsteknologi.

Att spela efter katastrofen med en fungerande infrastruktur känns litet poänglöst. I så fall kan man kalla alla moderna spel för efter katastrofen, med tanke på kometen som utrotade dinosaurierna.

Förlåt, jag kunde inte låta bli att klaga på Mutant. Det är ett problem jag har. Jag borde söka hjälp. Nåväl, ja, det här bygger på temat att den gamla världen har gått under och den nya världen inte ännu har fötts. Det är anarki och djungelns lag, men samtidigt börjar den nya civilisationen att gry. Tanken är att när man spelat klart så har man lagt grunden till en ny värld. Spelet kommer att avgöra vilken typ av värld det kommer att bli. Blir det en värld byggd på respekt för medmänniskan eller en byggd på fruktan och hat?

Intressant. Jag håller med om kritiken mot Mutant, eller i alla fall de existerande kampanjerna/äventyren - för lite postapokalyps!
Varför gick världen under? Hur ska vi bygga upp den igen? Vill vi bygga upp den igen? Eller skapa något helt annat? Det är det jag vill att ett postapokalyptiskt spel ska handla om (förutom skrot, ruiner och elände förstås!). A Canticle for Leibowitz i rollspelsform, typ.

Jag varit inne på det spåret i några inlägg på Järnringens forum, t ex Projekt Gryning och År Noll.

Jag gillar verkligen grundpremissen för ditt spel. Sen fattar jag inte mycket att ditt spelexempel, men så är jag rätt grön i indiesvängen också :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Harold said:
Jag varit inne på det spåret i några inlägg på Järnringens forum, t ex Projekt Gryning och År Noll.
Coolt. Skall kollas upp för inspiration.

Jag gillar verkligen grundpremissen för ditt spel. Sen fattar jag inte mycket att ditt spelexempel, men så är jag rätt grön i indiesvängen också :gremsmile:
Äh, som förklaring av spelet så suger det. Jag ville bara visa vilken typ av berättelse man kan få av spelet. Eller, mest var jag glad över att mitt system funkade när jag testade det själv, och skrev ett inlägg om det.

När det är speltestat kommer det säkert att dyka upp i en eller annan form, om du är intresserad av att prova på indiesvängen (det är inte allas kopp te).

Dimfrost

Special Circumstances
Intressant! Jag har gått i samma tankar tidigare, när det gällde mitt cthulhuapokalypsklur, men till skillnad mot dig gör jag inte klart spel direkt, så det består bara av lite lösa tankar i ett block varav rätt lite handlar om mekanik. Risken är ganska överhängande att jag snor mycket från dig om jag återupptar arbetet på det någon gång (och du fortsätter med det här). :gremsmile:

solvebring

Superhero
Ditt spel verkar ascoolt.
Vill gärna läsa ännu mer om det.

Nå, vad det gäller era kommentarer om Mutant vill jag säga att Mutant är vad man gör det till. Visst, tar man det lilla av stämningen som böckerna i sig presenterar så är det möjligt att man får just det du säger.

Med det vill jag påstå att böckerna mest beskriver coola platser och organisationer och samhällen, men egentligen inte världen i sig som helhet eller dess historia eller faktiska stämning. Bara en massa ytskrap, så egentligen är stämningen och hur världen verkligen känns upp till en själv att fixa, och sedan stoppa in de här organisationerna och allt det där.

Mutant är dock lätt att slita lite fram och tillbaka med. Det går att förhålla sig småkomiskt, det går att förhålla sig mörkt, det går att förhålla sig "cool fantasy tattooine rip off", men det går samtidigt att öka postapokalypsen genom att spela ut undergångens historia mer samt att pressa fram mycket ur zonerna. Man kan säga att världen är ett halvtaskigt foto, på vilket man sedan får justera all kontrast, ljus osv själv. Det är min syn på Mutants värld iaf.

Genesis

Ni dés ni maître
Ja, alltså, jag har inget emot Mutant egentligen (förutom regelsystemet). Det är antagligen den mest välbyggda spelvärlden i svensk historia. Samma faktorer som gör den till det gör den dock oanvändbar för mig. Jag vill att ett spel (och därmed i förlängning dess spelvärld) skall handla om något. Och Mutant handlar inte om något, bland annat för att det är en detaljerad fantasyvärld i postapokalyptisk klädsel.

Det gör att jag inte har någon nytta eller intresse av den, men faktum kvarstår att den är otroligt välbyggt och stämningsfull och fantastiskt bra för den typ av spel som kan dra nytta av en välbyggd och stämningsfylld spelvärld.

Eller, faktum är att den skulle kunna handla om klasskamp och/eller rasism, när jag tänker efter. Om man renodlade den något. Där skulle man kunna få till ett intressant spel, kanske. Men det är en annan historia (och det har nog att göra med att fantasy är väldigt lätt att få till om klasskamp och rasism).

solvebring

Superhero
Ja, alltså, jag har inget emot Mutant egentligen (förutom regelsystemet).
Tjaa... BRP-grunden i sig är det inga fel på. BRP är awesome. Enligt mig i alla fall. Dock suger skapandet av rollpersonen en hel del, samt en det mesta av mutantegenskaperna, hälsasystemet och alla dessa modifikationer för allting som de typ hittat på för att fylla ut sitt stridssystem.

... Well, fast nu pratar jag speciellt UA, iof.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag speltestade spelet och det var otillfredsställande på flera punkter. På detta följde nya tankar vilket ledde in på nya stigar. Här är pitchen till den nya versionen som skall speltestas på söndag:

---

Innan katastrofen hade du ett jobb. Du hade en vacker fru, två väluppfostrade barn och du flörtade litet med din sekreterare, som du fantiserade om på fikarasterna, även om du inte hade modet att faktiskt vara otrogen.

Sedan gick världen under.

Nu försöker du kämpa dig tillbaka till något som liknar ditt gamla liv. Du försöker bygga upp civilisationen igen i den här lilla dalen vid floden. Men det kan naturligtvis aldrig bli som förr, något du inser ganska lätt när du rullar runt i gyttjan tillsammans med motorcykelgängets klanledare medan hans mannar förbereder sig på att länsa det lilla samhälle du byggt upp med dina bara händer.

Det här spelet är så djävla djupt och mångbottnat så du har aldrig sett på maken. Det handlar om vad som händer med människan när samhället går under. Är vi bara grottmänniskor som klätt ut sig, när allt kommer till kritan? Det handlar också om människor vars liv gått i spillror och deras försök till att läka sig själva. Till sist handlar det om politik. Det handlar om huruvida ett rättvist samhälle kan existera i en orättvis värld och huruvida det kan byggas upp av människor som inte är perfekta. Det erbjuder spelgruppen att undersöka och kommentera på händelser i världen omkring dem.

---

Om jag fixar allt det där i ett och samma spel är jag fan bäst. Utpost handlar om en sak. Det sjätte inseglet handlar också om en sak. Det här spelet skall handla om tre saker samtidigt. Det mest troliga resultatet är en splittrad röra, alternativt ett bra spel som är jättesvårt att spela. Skall bli spännande.