Re: Mitt rollspel är klart!!!! Narits riken pwnzzz
Tja, Omgitburns!
Lite tänkvärt: Många spelare här är gamla i gemet och förstår saker utan att man förklar det för dem, men när man skriver regler så är det ändock lämpligt att förklara alla småsaker som är självklara i ditt huvud men som kanske inte är lika solklara för alla andra. Förklara gärna kapitlet om "main quests" som du nämner i regel-dokumentet, exempelvis.
Förklara också gärna hur världen Narits Riken ser ut och fungerar så att läsare förstår vad som gör spelet till något speciellt. Du skriver att det är upp till spelarna att komma på världen, men du har redan gett karaktärsdrag till raserna och yrkena så det är lika gott att du ger en förklaring över resten av världen också.
Själv är jag lite emot att du ger alla yrken en generisk (allmän) personlighet. "Dem älskar att råna och döda och dem gör allt för pengar." ger som exempel en stark begränsning till hur man spelar en kriminell-karakär. Det finns normalt både onda och goda sorter av alla yrken och jag tycker att du skall ge utrymme för det i dina beskrivningar. Tänk på Aladdin ur Disneys adaption av sagan. Han är en tjuv, men knappast en kallblodig mördare som stjäl allt han kommer över. Han är tvärt om en ganska godhjärtad människa som bara stjäl för att överleva, och endast det sådant han behöver (till skillnad från rövarna från Kamomilla Stad...).
Vad mer? Hm... Jo! Att skriva "en tärning med sex sidor" är mycket, mycket längre än det vedertagna begreppet "1T6". Använd gärna det istället.
Hoppas tipsen är till nytta!
EDIT: Och bara ett litet till: Använd inte slang som "pwnzzz" och mer än två utropstecken, det dödar bara av all respekt som du annars skulle kunnat fått av de stora seriösa grabbarna. ;D