Nekromanti Mittland & Vastermark, nordiskt, men hur nordiskt?

Trudvang är nordiskt, osthem är supernordiskt, men hur nordiskt är Mittland och Vastermark? Nordiska namn, ja. Men knappast den vikingatid som regerar i osthem. Är det mer åt den engelskfranska medeltiden?

Dom få vinkar man får om i osthem verkar dom faktiskt var rätt civiliserade där med gränsposter och sånt, i Mittland altså. Men hur civilecerat tror ni att det blir, hamnar vi nånstans runt 1400 talet eller nåt, jag hoppas på tidigare.
Det bästa skulle vara om det blev nåt helt nytt och gediget men frågan är om riotminds klarar att fortsätta surfa på vågen av lyckade produkter.
Det här inlägget blev lite väl långt jag förstår om ni inter orkar läsa det men jag vore tacksam för svar.

Kaigon

Helmgast
Inte direkt ett svar på din fråga, men behandlar ändå ditt inlägg:
1400-tal är väl egentligen inåt h*lvete...
Betänk att kanoner användes i Europa på 1300-talet (1308 vid Gibraltar) och såvitt jag vet finns det inget krut (eller annat energirikt liknande ämne) i Trudvang. Menar du isåfall att vissa områden har nått fram till en 1400-tals nivå? Vilka områden isåfall?
För övrigt tycker jag inte att ditt inlägg var så förfärligt långt...

King Kromm

Hero
Långt? Nej, halvkort inglägg... Men hur mittland kommer se ut? Ingen större anning... MEn i vilket fall som helst tror jag faktiskt att riotminds kommer fortsätta göra bra produkter eftersom dom om några nu borde ha märkt att det lönar sig att lägga ner sitt arbete i moduler. Vill INTE se någon ändring där inte...

King Kromm

Hero
Kanske nyttjades dom då, men om man nu tar insperation från något behöver man inte ta allt, ta till exempel värjan, när utvecklades den egentligen? Och hur många fjantasi rollspel hittar man inte den i?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kanoner är väl inget måste?

Det faktum att det inte finns kanoner utesluter ju inte att den teknologiska, sociala och/eller kulturella nivån i rollspelsvärlden kan liknas vid 1400-talet. Eons värld Mundana tex, saknar ju definitivt krut, och jag vill ändå säga att det är senmedeltid påväg mot renässans som är den huvudsakliga tidsramen.

- Ymir, påpekar

dibbe

Veteran
Ändring på RiotMinds arbetssätt? (OT)

MEn i vilket fall som helst tror jag faktiskt att riotminds kommer fortsätta göra bra produkter eftersom dom om några nu borde ha märkt att det lönar sig att lägga ner sitt arbete i moduler. Vill INTE se någon ändring där inte...
De skulle ju iofs gärna få leta upp en korrekturläsare... ; )

Sorry, kunde inte låta bli : )

Mr Brunch

Veteran
Jag ser hela trundvagn som 900-1000 talet nånstans. Osthem är Norden fast med ett Sibirien liknande klimat medan resten av världen representerar andra delar av "Europa"
Så jag tror ingen del av Trundvagn ligger flera hundra år förre men en bit förra på vissa punkter. Då Osthem använder långbåtar och som jag ser det är dom nog dom enda som gör det lär dom ha bäst och snabbast skeppmedan andra länder ligger långt förra på vissa punkter. framförallt i det faktum att järn är vanligare däe.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Varför skulle man hamna på 1400-talet bara för att det inte är lika nordiskt? Min förhoppning är att det hålls runt 1000-talsnivå, med kulturer som inte enbart är hämtade från nationalromantiska idéer om vikingar. Se till att skapa ordentligt heterogena kulturer i Trudvang, att bara ha nordiska influenser kommer bli tråkigt. Själv är jag också intresserad av kontinentens sydliga delar och de heliga krigen som Nidendomen utkämpar, om någon är intresserad skulle jag kunna skriva lite ideer om detta.

Dimmige Jarl

Veteran
Re: Kanoner är väl inget måste?

Trudvang är väl nu inte någon historisk värld, utan snarare en ganska gedigen fantasyvärld med inslag från gamla sagostilar. John Bauer brukar man ju säga är en slags "förebild" till trudvang, men sagorna han illustrerade utspelar sig ofta på 17-1800-talet, bara hos "primitiva" bönder. tomtarna och trollen är ju tidlösa...

OK för att landskapet är ganska nordiskt i hela trudvang, men det finns också avstickare som arkland, vilket (geografiskt sett) väl snarare liknar en öken i mongoliet.

det är viktigare i trudvang att det är "sagolikt" än att man bygger avancerade samhällssystem o dyl.

Vejle

Veteran
Inte så nordiskt alls eftersom Mittland kommer att bli en blandning av Finsk/Ryss/Kelt, så de så:)