Nekromanti Mixing it up!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Efter lite slösurfande kom jag in på följande sida mest av en slump. Har ni någon åsikt om dylika moduler? Blir det bara tråkigt småkrafs eller ett smörgåsbord av information och inspiration?

Sedan kom jag att tänka på att något liknande borde kunna funka även på wrnu. Type en "Best of" samling där några av de mest inspirerande och hyllade trådarna byggs ut och samlas och kanske rentav trycks? Låter det intressant?

PAX

Jordisk Äventyrare
Vad gäller SJG bok så tror jag inte den har så mycket att tillföra mig. Risken är väl att boken hamnar i en butikshylla och reas ut om ett år...

Beträffande wrnus trådar... Vem ska välja ut trådarna och är verkligen någon intresserad av att köpa detta? Inte jag i alla fall.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vem ska välja ut trådarna och är verkligen någon intresserad av att köpa detta? Inte jag i alla fall."

Hörrudu Herr Surpuppa, jag har aldrig pratat om någon form av försäljning. Jag tror inte heller att någon hade köpt en liknande produkt. Men jag tycker att wrnu rymmer många bra trådar/ideér/tankar/koncept osv som hade fötjänat mer uppmärksamhet och utrymme. Idag är risken stor att de bara försvinner i mängden med tanke på hur stor sidan faktiskt har blivit.

Hur trådarna skulle välja ut vet jag faktiskt inte. Kanske av redaktionen? Eller så kan upplägget var likadant som för Gurps-modulen att de som är intresserade ges ett visst utrymme att skriva precis vad de vill så länge det bara är rollspelsrelaterat.

Olle Linge

Snigel
Intressant värre

Sedan kom jag att tänka på att något liknande borde kunna funka även på wrnu. Type en "Best of" samling där några av de mest inspirerande och hyllade trådarna byggs ut och samlas och kanske rentav trycks? Låter det intressant?
Det låter hur intressant som helst. Jag har inte varit aktiv här så länge och har ju inte samlat på mig något eget arkiv av favorittrådar direkt. Jag misstänker att det finns mycket intressant jag går miste om och ett sådant du föreslår skulle jag välkomna mycket varmt!

PAX

Jordisk Äventyrare
Varken sur eller ilsk... Kanske även missuppfattade din tanke om att samla ihop trådarna till ett dokument som skulle säljas.

En bättre variant kanske vore att fråga de som har gjort intressanta inlägg om de har lust att skriva artiklar i ämnet som därefter läggs upp i artikelarkivet.

Olle Linge

Snigel
Välja trådar

Hur trådarna skulle välja ut vet jag faktiskt inte. Kanske av redaktionen?
Det kunde ju faktiskt vara en idé. En annan, som är lite svårare att genomföra och inte fungerar retroaktivt, är att folk kunde börja rösta på trådar, alltså använda den betygsfunktion som redan finns. Det bygger ju på att den får mer fokus så att den faktiskt motsvarar vad folk tycker om tråden.

Jag skulle dock känna mig bekväm i att någon (t.ex. redaktionen) valde. De kan ju förstås ta hjälp av folk och man kanske kunde ha en "tipsa redationen" eller något i den stilen.

Olle Linge

Snigel
Möjliga problem

En bättre variant kanske vore att fråga de som har gjort intressanta inlägg om de har lust att skriva artiklar i ämnet som därefter läggs upp i artikelarkivet.
Mjae... det kanske kan fungera, men det finns ett stort problem. En tråd är sällan intressant på grund av en person. Det kan vara svårt och kanske inte så bra om en person försöker sammanfatta det flera har skrivit och jag tror det är för bökigt att samarbeta flera. Det är klart att det vore bra om det gick, men man kan ju börja litet och bara tipsa om själva tråden och säga kort vad den innehåller och sådär.

PAX

Jordisk Äventyrare
Hellre...

...skulle jag skriva klart mitt rollspel än att försöka ge mig på detta arbete. Men om någon åtar sig detta...

Johan K

Gammal & dryg
Blir det bara tråkigt småkrafs eller ett smörgåsbord av information och inspiration?
Jag skulle absolut kunna sluka ett sådant delikat smörgåsbort !!
Tycker att det är en synnerligen kul grej !! Tänk bra om t. ex Anders Blixt skulle göra nått till DoD eller nått sådant... MUMMS !!!!

Type en "Best of" samling där några av de mest inspirerande och hyllade trådarna byggs ut och samlas och kanske rentav trycks? Låter det intressant?
Ja det där vore ju nått i hästväg...
Tänk bara Vampire vs Chutulu-tråden i bokform... Det vore bått att sätta tänderna i... :gremgrin: :gremgrin:
Så varför inte, jag skulle nog kunda lägga en slant på det.

Honken

Hero
Genrell kommentar...

Tänk bara Vampire vs Chutulu-tråden i bokform... Det vore bått att sätta tänderna i...

Saker jag skulle tänka mig i den är Hans numrerade SL tips... Sedan några andra inlägg som jag inte kan komma på just nu.

Jag vet inte om jag skulle lägga stora pengar på't. Kanske en PDF för 50:- eller nått...

/Honken

Rising

Vila i frid
Att skriva något som är tänkt att kunna sparas (ett "tidlöst" dokument) är i mina ögon något helt annorlunda än ett inlägg som beskriver någons funderingar just nu. Jag skrev en artikel om spelmässighet på Spelwebbens forum (rätt bra blev den, om jag får säga det själv) och slogs plötsligt av hur annorlunda det var från att skriva ett inlägg. (och då är jag nog ändå en sådan som skriver rätt långa och "artikelmässiga" inlägg till att börja med) Det var mycket svårare; man kunde inte vänta sig något gensvar från läsarna, man kunde inte referera till något som man skrivit tidigare, man kunde inte ta lika mycket för givet. Samtidigt blev det mycket mer omständigt; man behöver ju svara på eventuella frågor som läsarna kan få så att svaren finns i själva artikeln; man måste skriva mer "komplett". Det är inte bara ett inledande inlägg i början på en tråd.

Jag gillar några av mina gamla inlägg, men de är inte tänkta att läsas som artiklar. De är tankar jag hade just då, fyllda av stundens engagemang och de åsikter jag hade just då. Det är något helt annat att läsa (och skriva) en artikel. Så nej, jag vill inte att en studie i skräck eller berättarmedel skall tryckas och läsas som om de vore artiklar. De är löst formulerade tankar, bara, som formades vid ett enskilt tillfälle. I framtiden kan jag tänka mig att brodera ut dessa tankar vidare och eventuellt skriva en artikel om dem, men inte ännu.

Men Hans sifferinlägg vore väl rätt mysiga att samla på ett ställe.

Olle Linge

Snigel
Så nej, jag vill inte att en studie i skräck eller berättarmedel skall tryckas och läsas som om de vore artiklar. De är löst formulerade tankar, bara, som formades vid ett enskilt tillfälle.
Ja, men även som sådana är de intressanta för andra. Jag är själv inte intresserad av en tryckt version, men att samla bra trådar är ju bara det ett första steg och ett väldigt bra sådant. Man måste givetvis läsa inläggen i det ljust de är skrivna.

Sodivra

Champion
Tja, det finns ju redan.. I FAQ:en, under forumens Favorittrådar.

Det är bara det att det inte blivit någon rusning till att skicka in sina favorittrådar. :gremwink:

Hans sifferinlägg har jag pressat på honom för att han ska skicka in som artiklar med vår nya, häftiga, bildsaknande knapp, men han vill inte. Inte skriva om dom till nya artiklar heller.

Men jag kan förstås lägga upp dom ändå med den nya, häftiga, bildsaknande knappen. :gremelak:

Rickard

Urverk speldesign
Men sluta tjata :)

"Hans sifferinlägg har jag pressat på honom för att han ska skicka in som artiklar med vår nya, häftiga, bildsaknande knapp, men han vill inte. Inte skriva om dom till nya artiklar heller."
1. Jag vill inte ha mitt namn under något som jag själv finnner till 90% klart, vilket "artiklarna" jag skrev/skriver är.. Jag vill dessutom ha respons på "artiklarna" och därför postar jag dem som inlägg istället för artiklar, då folk i regel anser att artiklar är färdiga..

2. I senaste "artikeln" om att beskriva miljöer så var det ingen som utnyttjade den knappen-utan-bild för att rekommendera mitt artikelinlägg som artikel.. Antagligen tycker alla här på forumet att mina artiklar passar lika bra som artiklar som jag gör? (alltså inte alls i detta format)

3. Du har inte sagt något till mig om att skriva om dem till nya artiklar..

4. "Artiklarna" finns inofficiellt samlade på ett ställe där de är någorlunda omskrivna till hänsyn av de kommentarer jag fått från svarsinlägg..

5. Jag har egna planer för mina "artiklar".. Jag vill dock inte säga vad, för att inte skapa några förväntningar på saker jag antagligen inte kommer att uppfylla..

6. Jag har fått förfrågningar från minst 3 användare om att de vill ha mina artiklar på sin hemsida.. Helt ok från min sida, eftersom de frågat.. Dock vill jag poängtera att artiklarna inte är på något sätt avslutade..

7. När jag ändå är och skriver om detta så får jag passa på och tacka så hemskt mycket allt beröm.. Det är skitroligt att få höra alla positiva kommentarer, både i inlägg, via PM och när vi träffas i verkligheten.. Jag vill även säga att det var du Arvidos som faktiskt fick mig att börja skriva artiklarna då jag insåg att jag kanske hade något att lära ut till andra rollspelare..

Slutligen.. Nej, jag tycker inte trycka ut trådar (nu gäller det inte bara mina "artiklar") vore smart av massor av olika synpunkter.. Dock för många för att jag ska hinna med att skriva dem nu, då jag har tidspress (LinCon!).. Om ni tänker till lite kanske ni kommer på det själva..

/[color:\\"green\\"]Han[/color], vars användarnamn blir ett riktigt namn när ägande-"s" läggs till på slutet

Troberg

Sinister eater
Har ni någon åsikt om dylika moduler?
Antagligen kul läsning men lite nytta.

Ett stort jobb och svårt att göra ett någotsånär objektivt urval.