Nekromanti Mixtapes

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Ja, det där rollspelet vars mekanik grundar sig i låtar som spelarna tar med sig till spelmötet, har ni spelat det?

(Ribbon Drive heter det visst)
?
?Hur funkar det i praktiken?

Är det kul?

Vilka låtar valde ni?

Ska jag testa det?
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Vi har kört det med Gårdagänget två gånger. Jag gillar det skarpt.

Efter första gången pratade vi om att låta musiken styra ännu mer (vilket faktiskt är regel), efter andra gången pratade vi om huruvida det verkligen hänt eller om berättelsen varit mer eller mindre losskopplad från musiken (vilket ju någonstans skulle göra spelet något meningslöst). Meningarna skiljde sig lite åt om det där. Jag, som ser musik som en extremt viktig del av livet, tyckte att vi (jag?) gjort det och att musiken definitivt påverkat hur jag satte och spelade scener... Vi pratade också om att kanske snäva in lite när spellistorna/blandbanden... det finns väl båda gott och ont med det kanske, men jag kan tänka mig att spelet svänger som allra bäst när spelarnas musiksmak och förhållande till musik överlappar lite grand. Och vet en hur låtar ska utvecklas så är det förstås lättare att bygga dramaturgiskt över den och växelverka med medspelarna.

Ja! Du ska testa det.
 

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Du menar när vi väl har läst spelet, gjort spellistor/blandband, satt oss runt bordet och tryckt på play? Hur en låter musiken styra spelet?

Jag tänker att det handlar om att mentalt sänka ned sig i musiken på nåt sätt, låta den tränga in, känna på den (flummigt förstås). Och lite mer konkret kanske: vilken scen i en film skulle ha den här musiken? vad får jag för känsla av musiken? vad är texten i låten? (eller liknande) Ibland flyter en scen bara på (kanske är vi då marinerade i musiken, kanske inte), men ibland blir det lite paus, eller när en ny scen skall sättas: lyssna in. Ibland blir det ett tydligt brott mellan två låtar: igen, vad händer i filmen, med känslan, med texten (eller vad en nu tar fasta på).

Vet inte om du blev så mycket klokare av det där... men ett citat ur spelet som jag brukar lyfta fram kanske kastar lite ljus också:
"'Does Anthony cause a crash?' is less important than 'Does Anthony want to crash?' and less important than 'Is Amie in control of her life?' and less important than the Joy Division song playing in the background."
 
Top