Nekromanti Miyazakirollspel? Nausicaä/Laputa-liknande spel?

IcarusDream

Anti-populist
Jag funderade lite, finns det nåt rollspel som liknar Miyazakis filmer, då i första hand Nausicaä, Laputa och Mononoke Hime. Mest de första två, alltså lite nästan steampunk/nästan post apoc/nästan fantasy ihoprört i ett. Flygande öar, massor av flygmaskiner och flygplan sen ett stänk magi, och strutsar som man kan rida på.

Det jag kommer på, mer än Mutant är Lady Blackbird, men det är mer ett scenario mer än komplett spel även om det är riktigt roligt.

Vad anser ni? Om man skulle vilja spela typ Nausicaäliknande kampanjer, vilket spel ska man välja då?

God45

#PrayersForBahakan
Re: Miyazakirollspel?

1. det här är ne grym ide :gremlaugh: Den är så grym att du får en sköldpadde high five:

2. Du kan köra det här i Exalted super lätt. Du har steampunk, konstiga andar/gudar som finns i allt, magi, post-apoc, flygande öar, chocobos att rida på, flygmaskiner och mechs! :gremlaugh: Det enda problemet är att stämningen i exalted ofta är för mörk för Miyazaki, men det borde vara ganska lätt att fixa.

chrull

Stockholm Kartell

Som nybörjarguiden till DnD säger om GURPS:
if you describe yourself as a "pansexual aromantic genderqueer otherkin" you are pretty much already playing GURPS! GURPS understands that you are frustrated with society's restrictive and arbitrary rules, and it wants to give you a gun that shoots chainsaws so that you can go to ankh-morpork and battle cthulhu
Så GURPS.

... det där borde bli min nya signatur.

Max Raven

T12-kultist

Jag gillar det, även om, som du delvis sa själv, det kanske är lite brett att säga "Miyazaki". Nausicaa-filmen/mangan håller absolut för scenarion, speciellt den senare.

Jag älskar mangan. Läs den, den är awesome.

På rak arm så kommer jag inte på något rollspel som passar perfekt. Jag har liiite vibbar åt det hållet med Blå Himmel, vilket dock handlar om piloter. Exalted funkar, men det är för att det är en kitchen sink-värld, och man riskerar att få mer Exalted-fast-med-Miyazaki-element snarare än Miyazaki med Exalted-regler. Fast det är vad jag själv misstänker.

Man skulle kunna svänga ihop något med BRP eller som du sa Lady Blackbird, men det riskerar bli rätt mycket jobb. Savage Worlds eller Burning Wheel kanske skulle funka, men jag har rätt dålig koll där om jag ska vara helt ärlig.

God45

#PrayersForBahakan

chrull said:
Som nybörjarguiden till DnD säger om GURPS:
if you describe yourself as a "pansexual aromantic genderqueer otherkin" you are pretty much already playing GURPS! GURPS understands that you are frustrated with society's restrictive and arbitrary rules, and it wants to give you a gun that shoots chainsaws so that you can go to ankh-morpork and battle cthulhu
Så GURPS.

... det där borde bli min nya signatur.
Någon borde lägga in "med en ingengörsexamen" i det citatet :gremtongue: