Nekromanti Mjuk eller hårdpärm?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Är det försvarbart att trycka ett spel på säg 64 sidor i en hårdpärm? Eon, Western, Noir är ju bibellånga, där kan jag se meningen med hårdpärm men kortare spel - funkar de i mjukpärm och blir det mycket billigare för kund. Och ser det inte lite fånigt ut då pärmarna är tjockare än innehållet typ.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
* Räknar ner till Dante kommer och pratar om omslagsböcker och pärmböcker *

Nä, men det är väl som du säger. De som ser fram emot ditt spel blir väl glada att få det i snyggt och med rejäla pärmar - och kan tänka sig att betala för det. Färre som sitter på staketet kommer att impulsköpa pga högre pris.

Om du nu skall köra POD går det ju bra att låta kunden välja sin prisnivå. Lulu (och jag antar de flesta andra ställen) låter dig välja vilka format du vill erbjuda din bok i. Inte så mycket jobb, och extrakostnaden för din del blir bara ytterligare ett provtryck.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nu kommer Myling sköta trycket så jag har nog itne så mycket att säga till om det där men pärmarna bestämmer jag. Det är mest det att texten krympt väldigt från 1500 till 300 till under 100 sidor nu och jag är osäker på om hårdpärm blir bra om innehållet är av kortare natur. Har alltid tänkt hårdpärm. Kanske är det kul att gå mot strömmen eller så är det som du säger, de som väntar på SC vill ha lite snyggare stuk.

Ögat

Hero
Nja

...kombinationen tjock pärm/få sidor riskerar att få produkten att framstå som väldigt "tom", lite som en barnbok.

Min gissning är att det krävs ungefär hundra sidor innan det känns "naturligt".

solvebring

Superhero
Det beror ju på. Om man tittar på en barnbok till exempel, en bilderbok, så har ju de alltid en hårdpärm. De är så att säga "inbundna". Fast jag tycker inte att det är samma grej, de liksom har ju sin egen stil och funktion med helomslag osv. De är vad de är helt enkelt och de funkar, men en spelbok eller vuxenbok på bara ett sextiotal sidor med hårdpärm skulle nog se väldigt fnuttigt och slösaktigt ut.

Faktum är att jag gick till bokhyllan och undersökte saken. Jag letade först upp en relativt tunn rollspelsbok med hårdpärm. Boken jag fick tag i var Itras By. Det var typ 120 sidor eller något i den. Sedan tog jag upp böcker som jag i absoluta gränsfallet skulle kunna acceptera, rent estetiskt, i hårdpärm. Då fick jag tag i Evolutionens barn, Sägen, Prime Time Adventures osv. You get the picture: Böcker i eller nära A5-format i mjukpärm.

De alla runt 100 sidor långa. Tja, vad tusan, tänk dig en ungdomsbok i inbundet format - det ser lite halvfnuttigt ut och där snackar vi ändå 120-150 sidor bland lättviktarna. För att ge än lite mer perspektiv på det så kan du ta någon bok från Äventyrsspel, deras häftade G5-formatare - vilken som helst, typ. Ta en regelbok till Drakar & Demoner, de ligger beroende på utgåvan runt 50-70 sidor. Tänk dig en sådan med en hårdpärm.

Så, det är väl försvarbart på det sättet att inget hindrar dig. Det är genomförbart. Själv tycker jag däremot att en bok ska göra sig med sitt omslag. Pärmen har för mig ett rent estetiskt liksom funktionellt värde. Jag älskar hårdpärm av den enkla anledningen att böckerna tål mer stryk och håller längre. Däremot känns det som slöseri när boken i fråga egentligen är ett större häfte eller en väldigt kort bok som inte alls behöver den stadgan. Ja, en hårdpärm ger ju stadga - det är ju det som är så jävla bra, att de redigt tjocka regelböckerna ofta har hårdpärm. Det känns lite slösaktigt på något lite som lika gärna kan häftas till en smidig liten A5-grej. 60 sidor gör sig bättre i ett häfte jag kan få plats med i innerfickan på en ordentlig skinnpaj eller en fluffig överrock, typ.

Jag hade kort på ett enkelt format och mjukpärm om jag varit i dina skor. Alternativt får du välja ett format med jävligt små sidor så att det blir många fler sidor, då passar en hårdpärm bättre. :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Faktum är att jag gick till bokhyllan och undersökte saken. Jag letade först upp en relativt tunn rollspelsbok med hårdpärm. Boken jag fick tag i var Itras By. Det var typ 120 sidor eller något i den. Sedan tog jag upp böcker som jag i absoluta gränsfallet skulle kunna acceptera, rent estetiskt, i hårdpärm. Då fick jag tag i Evolutionens barn, Sägen, Prime Time Adventures osv. You get the picture: Böcker i eller nära A5-format i mjukpärm.
Jag kollade i min hylla och hittade det kortaste jag hade i hårdpärm: "Den mörka magin" till Gemini. 80 sidor. Känns helt klart för tunn för att riktigt passa, men funkar eftersom den känns lite som en "anteckningsbok" vilket passar innehållet (formelsamling)...

Ymir

Liten kantbaron
Jag köpte en ny Warhammer-armébok härförleden, i hårdpärm + fyrfärg, för över 200 spänn. Den visade sig vara tunnare än den gamla arméboken, som var svartvit med färginlaga plus mjukpärm, och ha allmänt mycket mindre text i sig. Detta var en stor besvikelse, dels på grund av att den nya versionen helt enkelt erbjöd -mindre- fluff än den gamla gjorde, vilket är direkt oförsvarbart, men jag tror också att något som spelade in var en preconception från min sida att hårdpärm = tjockare bok.

Nu är jag inte säker på att den här anekdoten är av något värde för andra, men förhoppningsvis erbjuder den nån slags food for thought.

Ond bråd död

Swashbuckler
Geminis magibok var precis vad jag kom att tänka på. Minns att mitt intryck var att den kändes för liten för hårdpärm. Det kändes onödigt för en sån liten struntbok.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack för svar (speciellt Solve som alltid tar sig tid att bemöta frågor med rejäla svar vilket jag gillar). Krille har ju tryckt en liten nätt bok av Skymmningshem men jag är nog inne på ett större format. Vi får se hur många sidor vi landar på men jag har ju gått ner en hel del i sidantal. Nånstans kan jag gilla mjukpärm av nostalgiska skäl och för att det kanske förmedlar en känsla av något lätt och snabbt som SC blivit med åren. Jag får fundera ett varv till.