Om man lyfter blicken från spelet i sig självt så kan man se på hur olika personer finner "kickar":
En kanske inte så "fin" mjuk belöning är att vara bättre (i någon mening) än de andra spelarna/rollpersonerna. Det är trotts allt så att en del spelare är tävlingsinriktade personer som njuter av att "vinna" över andra. Kanske inte det ädlaste karaktärsdraget...
På andra sidan spektrumet finns en del spelare som njuter av att få andra att skina, kanske speciellt om de introducerar en kompis (och ännu mer om det är ens partner eller barn) till rollspel och vill få denna att känna sig framgångsrik.
För en blyg spelare så kan det vara en stor kick att våga ta sig in i strålkastarljuset (dvs att våga prata och ta för sig vid spelbordet). Jag har vid ett par tillfällen sett detta hända och det är rörande på riktigt.
För vissa spelare kan det vara mycket tillfredställande att få vara ledare och leda gruppen. Funkar inte bra om det finns flera sådana spelare runt bordet.
En del spelare får kickar av att känna sig smarta och överlista motståndare (och ibland medspelare
).
Det finns också spelare som verkligen gillar att min-maxa sin person. Själva matematiken och optimerandet är en stor del av deras kick.
För mig personligen så har jag funnit att jag får störst kick av att kunna skapa en färgstark och ofta något extrem person och sedan få den att fungera i gruppen/kampanjen (med fungera menar jag att den friktion jag skapar blir en rolig del av kampanjen). Ibland har detta blivit en katastrof eftersom jag förstört hela kampanjen eftersom resten av gruppen och/eller spelledaren inte alls var beredda på min rollpersons egenheter (funkar speciellt dåligt i en grupp där alla förväntas ta en standardroll, t.ex. tank, dps, healer, etc.). Men med rätt grupp/SL så blir det fantastiskt roligt och jag bryr mig inte om XP eller dylikt. Första gången jag spelar med en spelgrupp så brukar jag dock skapa en "normal" rollpersonen för att lära känna gruppen.
---
Att lära känna sina spelare och hur de får kickar och sedan anpassa spelet är en av de största utmaningarna som SL (i alla fall för mig) när man har en ny grupp. Det är så lätt att utgå från att alla spelarna får kickar på samma sätt som en själv, men så är det inte alls.