Mjuka belöningar

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,592
Location
Göteborg
Det är intressant att du menar det, för när jag spelar OSR-spel brukar jag ganska snabbt – precis som i andra spel – bry mig om vad som händer med rollpersoner, hantlangare och spelvärld. Guld är sättet på vilket rollpersonen avancerar mekaniskt, men det man faktiskt bryr sig om brukar bli något annat.
Ja, det är såklart färgat av min egen erfarenhet. Jag spelade ett dussin sessioner OSR och kom aldrig till någon punkt där jag brydde mig nämnvärt om min eller de andras rollpersoner. De var siffror på ett papper och verktyg för att interagera med världen och skaffa guld. När min rollperson dog efter typ 12 tillfällen så var det mest en förlust som spelare samt förlorad xp. (Och för att förtydliga: det var kul att spela på det sättet!)

Och observera att jag inte säger att xp är fel i andra spelstilar eller så. Bara att jag inte gillar att man tänker på det som "belöning".
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,725
Location
Huddinge
I en lajvkampanj jag spelar har vi bingobrickor för att ge spelarna alibi att ta ut i svängarna och sätta roller i knipa. Vilket bara är en kul grej men nog belönande ändå

Här är min från förra året.

Råkar tända eld på byggnad (Det var 10 år sen sist!Harlequin-
moment
Bli besatt av en demonprinsOps, begravde en vän
(Iiih. Agnes har så få vänner. Den här hoppas jag att jag missar)
Fastnar i media
Använda ett inproviserat vapenOfrivilligt kallbadViola köper inte argymentet (Agnes kommer vara så kränkt)Hittade något och slicka på detFörsökt förföra någon, oops!
Försökt förföra någon, yay!Bli av med skyddenLäste högt ur en magisk bok, ops!
(Hela startlajvet byggde på det.!)
Busigt med BelialTerapisamtal, yay!
Ingå avtal med ängelTappar verklighetenKnivhuggenOffra en gris till TjärnenGrälat med någon från annat sällskap/
organisation
Leave a friend behind (på ett sätt Agnes tycker är jobbigt)Spilla vätska i arkivetLoot, ops!Be om förlåtelse (Agnes starka sida)Deltagit i Trellobråk (Hon är ju trellobråks-
drottningen
Intressant, Jag har en egen närliggande teknik, som gör lite samma sak.

För några år sedan upptäckte jag att jag ofta kände mig besviken på konvent, och jag förstod inte riktigt varför. Jag hade trevligt på dem och hade bra spelomgångar, men kände ändå efteråt som jag inte hade "maximerat" min upplevelse tillräckligt

Då började jag med att tydligt formulera mål inför konventen. Det kan vara en blandning av väldigt konkreta saker i stil med
"jag vill spela en rollperson inspirerad av av Tom Skerritt karaktär i tv serien Picket Fences"
men också väldigt allmänna saker i stil med
"jag vill ha en bra drama omgång"

Det intressanta med att göra en sådan lista i förväg är att jag då kan efteråt se hur många jag "gjort" och det har lett till att jag får ut mer av av konventen igen. Plötsligt känns det inte som jag "slösat" min tid och gjort fel saker. För jag gjort det jag satt ut att göra på konventet.

Så även om man inte orkar göra en Bingo bricka av det så är bara att formulera mål en bra sak.

Man kan göra samms sak för kampanjer/ spelmöten och iallafall jag får ut mer nöje av det.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Intressant, Jag har en egen närliggande teknik, som gör lite samma sak.

För några år sedan upptäckte jag att jag ofta kände mig besviken på konvent, och jag förstod inte riktigt varför. Jag hde trevligt på dem och hade bra spelomgångar, men kände ändå efteråt som jag inte hade "maximerat" min upplevelse tillräckligt

Då började jag med att ydligt formulera mål inför konventen. Det kan vara en blandning av väldigt konkreta saker i stil med
"jag vill spela en rollperson inspirerad av av Tom Skerritt karaktär i tv serien Picket Fences"
men också väldigt allmänna saker i stil med
"jag vill ha en bra drama omgång"

Det intressanta med att göra en sådan lista i förväg är att jag då kan efteråt se hur många jag "gjort" och det har lett till att jag får ut mer av av konventen igen. Plötsligt känns det inte som jag "slösat" min tid och gjort fel saker. För jag gjort det jag satt ut att göra på konventet.

Så även om man inte orkar göra en Bingo bricka av det så är bara att formulera mål en bra sak.

Man kan göra samms sak för kampanjer/ spelmöten och iallafall jag får ut mer nöje av det.
Det här kommer jag ta med mig in i Arnorkampanjen!
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,395
Location
Helsingborg
Då började jag med att ydligt formulera mål inför konventen. Det kan vara en blandning av väldigt konkreta saker i stil med
"jag vill spela en rollperson inspirerad av av Tom Skerritt karaktär i tv serien Picket Fences"
men också väldigt allmänna saker i stil med
"jag vill ha en bra drama omgång"
En väldigt bra punkt att ta upp på session zero och uppföljande session re-zeros. Har jag uppfyllt detta och vad vill jag byta ut?

För här pratar du om spelande och vad du vill ha ut av det. Inte utifrån rollpersonen, utan utifrån spelarens perpektiv.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,512
Location
Uppsala
Om man lyfter blicken från spelet i sig självt så kan man se på hur olika personer finner "kickar":

En kanske inte så "fin" mjuk belöning är att vara bättre (i någon mening) än de andra spelarna/rollpersonerna. Det är trotts allt så att en del spelare är tävlingsinriktade personer som njuter av att "vinna" över andra. Kanske inte det ädlaste karaktärsdraget...

På andra sidan spektrumet finns en del spelare som njuter av att få andra att skina, kanske speciellt om de introducerar en kompis (och ännu mer om det är ens partner eller barn) till rollspel och vill få denna att känna sig framgångsrik.

För en blyg spelare så kan det vara en stor kick att våga ta sig in i strålkastarljuset (dvs att våga prata och ta för sig vid spelbordet). Jag har vid ett par tillfällen sett detta hända och det är rörande på riktigt.

För vissa spelare kan det vara mycket tillfredställande att få vara ledare och leda gruppen. Funkar inte bra om det finns flera sådana spelare runt bordet.

En del spelare får kickar av att känna sig smarta och överlista motståndare (och ibland medspelare :) ).

Det finns också spelare som verkligen gillar att min-maxa sin person. Själva matematiken och optimerandet är en stor del av deras kick.

För mig personligen så har jag funnit att jag får störst kick av att kunna skapa en färgstark och ofta något extrem person och sedan få den att fungera i gruppen/kampanjen (med fungera menar jag att den friktion jag skapar blir en rolig del av kampanjen). Ibland har detta blivit en katastrof eftersom jag förstört hela kampanjen eftersom resten av gruppen och/eller spelledaren inte alls var beredda på min rollpersons egenheter (funkar speciellt dåligt i en grupp där alla förväntas ta en standardroll, t.ex. tank, dps, healer, etc.). Men med rätt grupp/SL så blir det fantastiskt roligt och jag bryr mig inte om XP eller dylikt. Första gången jag spelar med en spelgrupp så brukar jag dock skapa en "normal" rollpersonen för att lära känna gruppen.

---

Att lära känna sina spelare och hur de får kickar och sedan anpassa spelet är en av de största utmaningarna som SL (i alla fall för mig) när man har en ny grupp. Det är så lätt att utgå från att alla spelarna får kickar på samma sätt som en själv, men så är det inte alls.
 
Top