Nekromanti Mjukvaruutveckling - vad borde man känna till?

Carl Ö

Warrior
Hej!

Jag håller på och skriver ihop en grej om mjukvaruutveckling och tänkte att jag kan ju kolla med er också eftersom jag vet att flera av er pysslar med sådant. Det handlar om mjukvaruutveckling och att hålla sig a jour med området. Hur gör man det? (Även mycket korta svar är välkomna.)

* Hur hänger man med? Är det Slashdot och Dr Dobbs som gäller eller? Vilka communities etc bör man hålla koll på? Vilka böcker bör man ha läst? Code Complete och The Pragmatic Programmer?

* Vad borde man känna till för att kunna påstå att man har någotsånär koll på mjukvaruutveckling? Hur man skapar en app och hur man installerar Ubuntu? Objektorientering och extreme programming? PLC-programmering eller Assembler? Designmönster och refactoring?

* Vilka verktyg borde man använda? Notepad++ eller UltraEdit? Total Commander och Subversion? Eclipse eller Visual Studio? Vilka verktyg ska man hålla sig borta från?

Tacksam för alla tips!
/Calle

Ulfgeir

Swashbuckler
Mitt svar är: det beror på..

Vad för typ av mjukvara du ägnar dig åt att skapa.

Slashdot är tveksam för att hålla sig ajour. Nästan så man får joina separata forum per utvecklingsmiljö/språk som man skall hålla sig ajour med.

Skilnaden mellan att göra en app till en telefon är milsvid från att göra teknisk programmering för inbäddade system.

Tekniker/begrepp man bör känna till och kunna: Objektorientering, testdriven development, agile och designpatterns, databashantering.

Vad man skall göra styr vilken typ av verktyg som finns till ens förfogande och som passar.

/Ulfgeir

Carl Ö

Warrior
Tack!
:)

Ämnet mjukvaruutveckling är brett. Min utmaning är att försöka hitta gemensamma nämnare eller sådant som man faktiskt "borde" känna till även om man råkar sysselsätta sig med en annan del av området.

Okej, men vilka är dagens buzzwords som kunde vara intressanta/nyttiga att veta lite mer om?

Ha det gott

claes

Swordsman
Carl Ö said:
Okej, men vilka är dagens buzzwords som kunde vara intressanta/nyttiga att veta lite mer om?
Cloud computing är väldigt hett just nu. Jag skulle även vilja påstå att objektorienterad design, domändriven design och agil systemutveckling är heta eller något man bör känna till när man jobbar med systemutveckling.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja programspråket Ruby (med webbdelen Ruby on rails) tycks ju vara det hetaste just nu. Har inte testat det själv så vet inte riktigt varför det skall vara så bra, men sägs att man inte behöver skriva mycket kod.

Sedan har du ju NoSQL-databaser där kan lagra saker som inte skulle funka i vanliga relationsdatabaser, och där man bryter de traditionella normaliseringsreglerna..

Virtualisering av servrar är ju även något som är populärt.

/Ulfgeir