Re: Undvik inte frågan tack.
Läste du vad jag klippte in från diverse devblogs? Jag undrar vad du gör för att slita ut en server om året, där var och en har 4xXeon 3.0GHz med 16GB RAM och 15000 RPM fiberdiskar.
Jag är som jag skrev bara en vanlig användare, jag behöver inte så mycket. Jg kör huvudsakligen vanliga dubbelprocessormaskiner. Jag använder dessutom medvetet långsammare diskar för att slippa värmeproblem. De flesta av mina servers är filservers (totalt cirka 4 TB, give or take några hundra MB), men jag har också en packe applikationsservers av olika typer.
Stod också att deras serverhall är i London och London är inte en billig stad i något avseende. Redan 2003 transporterades 50gb sql-data mellan spelare & servers till spelet per dag, vilket inte minskat sedan dess eftersom spelarbasen tredubblats.
London är en stor stad. De måste ju inte sitta vid Picadilly. Dessutom så får man in den mängden servers i ett rätt så normalt rum, under förutsättning att de är rackmonterade.
Problemet med alla dessa MMORPG's är inte att det är en månadskostnad, det är att de saknar innehåll i mångt och mycket.
Ännu värre. Man tar kundernas pengar och ger inget tillbaka.
Ja? När man skänker bort spelet och endast får in intäkter från spelarna i form av månadsavgifter och merchandising så faller dina exempel
Jag är inte intresserad av gratisspel som kostar mig mer i det långa loppet. Jag vill betala och sedan är det klart. Om det enda skälet till månadskostnaden är att de slänger ut programvaran gratis så borde de ju kunna ha en betalversion med gratis speltid.
Men vad har de spelen med ett framgångsrikt att göra?
Tja, Morrowind var stort nog för att bli Game of the Year och få två framgångsrika expansioner.
DNF tog jag upp som ett skämt.
Återigen. Läs igenom det jag skrev och dra till med en god skattning kring vad dessa servers, bandbredd & support kostar. Det verkar som om du pratar i nattmössan kring detta specifika fall som jag tagit upp.
Ärligt talat så finns det inte tillräckligt med info där för att göra en seriös bedömning. En grov uppskattning:
50 servers - cirka två miljoner
Lina kapabel att klara 50 GB (fråga mig inte varför de skickar SQL till ända ut mot klienten, det är en jätterisk), en vanlig 100 MBit räcker fint - Några tusenlappar i månaden.
Personal (behöver de sju för att hantera det så kan de inte vara så kompetenta) - 350 000, inklusive soc avg, per år och person
Sätt sedan detta mot en typisk utvecklingskostnad på 70-120 miljoner, plus marknadsföring, produktion och annat fluff. Ser du vad jag menar? Det är en droppe i havet. Dessutom, återigen, alla dessa kostnader är kostnader som vilken produkt som helst av liknande storlek drar med sig i en eller annan form. Poängen är inte att kostnaderna finns, det är att ingen annan behöver ta ut löpande utgifter för att täcka dem.
De sätter inte priser efter de faktiska kostnader de har, de sätter dem efter kundens smärtgräns, efter att man höjt kundens smärtgräns med missvisande info.
Och då har vi inte kommit in på vad kundsupporten kostar.
Inte så farligt, det är normalt sett billig personal. I vilket fall så är det återigen en kostnad som även andra typer av produkter måste bära och som de bär utan att ta ut löpande avgifter.
En av utvecklarna som numer jobbar på DICE i Stockholm med BF2 skulle nog le gott åt det du skrev om att utvecklarna satt med likvärdiga burkar i sitt kontor i Reykjavik.
Inte konstigt att det blir dyrt, är det en sak jag har lärt mig så är det att det alltid lönar sig att ge utvecklarna bästa möjliga prylar. Multimonitor så att de har översikt på vad de gör, multiprocessor så att de kan bygga om och testa ofta, bra grejor så att de inte blir frustrerade av krångel och så vidare. Det för dem mer produktiva och det gör dem gladare vilket ytterligare ökar produktiviteten. Glöm inte att programmerare (speciellt spelprogrammerare) är prylbögar, det är det bästa sättet att få dem nöjda och glada.
Tro mig, jag har sett tillräckligt många stora programutvecklingsprojekt och tillräckligt mycket förvaltning av programvaror för att veta hur det funkar (bland annat ska du inte tro på ett ord som sägs ut mot kund...). De har lurat dig. De har lurat dig så in i helsike. Du kanske inte inser det, men du är grundlurad.