Nekromanti MMO(RP)GS. Behöver vi så många?

Feuflux

omjonasson.se
Shiver me timbers

För att först kommentera det Riz och Y3 snackar om nedan, medhåll Rising, ska man tillåta playerkilling i spel så se till att det sker på jämna villkor och att man kan slippa det helt om man så vill. Olika spelservrar eller inställning i spelet eller vad som. För mig är det som i rollspel, jag är intresserad av att spela med människor för att besegra hinder i spelet/äventyret (sen kan ju hindret utgöras av andra människor för den delen).

För att svara på frågan så behövs det bara ett MMORPG... för mig då. Så fort någons åsikt skiljer sig tillräckligt mycket från min så behövs ett nytt för att tillfredsställa den spelarens behov osv...

Puzzle Pirates som jag är besatt av för tillfället bryter mot en (imho) viktig punkt, nämligen kravet om gratishet eller åtminstonde engångskostnad. Spelet är gratis att tanka hem men sedan får man betala för sitt account, kvartalsvis eller vad man nu väljer... det tog emot mycket för mig men jag hade skoj och det var billigt så vafan. Det jag gillar bäst här (förutom allt kul folk som är lika flamsigt oseriösa som jag själv då) är att det är väldigt lätt att hoppa in och spela en kort stund om man vill döda lite tid.

Anarchy Online skaffade jag endast för att det var gratis, spelade typ en gång för att testa... sen kom betan till WoW så då bytte jag till att spela det. Kom till level 6 och dvärgstaden Stormwind (eller om det var Ironforge...) innan min slöa dator och sunkiga grafikkort gav upp. Det är svårt att spela ett spel när det hackar konstant samt att man inte får väggar och andra onödigheter uppritade på skärmen. :gremsmile:

Hade SWG varit gratis så hade jag förmodligen testat det (och i likhet med WoW hade datorn bergis sunkat ihop).

Det där var hela min MMORPGerfarenhet (antar att Diablo2 och MUDspelande inte räknas). Är det nån som spelat alla spel som chrull m.fl. räknar upp i tråden? :gremtongue:

Så avslutar vi med lite humor: skräckexempel 1 och skräckexempel 2.

EchonCique

Hero
Re: MMORPG och PvE vs PvP

Vad är då vitsen med att betala 120 SEK i månaden för att döda datorgenererade & datorkontrollerade monster i syfte att få mer XP, mer krediter, mer värdefulla föremål när man kan spela DiabloII eller liknande spel?
Mänskligt motstånd är endast roligt i spel där man i varje parti börjar på lika villkor. Playerkilling i rollspel gynnar helt fel människor; de flottiga tjockisarna som köper spelet tidigt och sedan spelar så entusiastiskt att de snabbt skaffar ett övertag som nybörjare och människor med ett liv vid sidan av spelet inte kan mäta sig med. Roligt att behöva bli slayad av sådana grisfittor om och om igen. Jag betalar gärna för att slippa alla sådana dumskallar.

Det är mina åsikter, i alla fall. Å vi är också en målgrupp.
Jepp. Det finns väldigt många som tyvärr, i mina ögon, delar din åsikt. För mig är ett MMORPG utan fokus på PvP ett singelspelarspel som man köper på traditionellt sätt och spelar själv hemma på sin dator. Skillnaden här är att det finns möjlighet att spela samtidigt som sina kompisar över internet, vilket redan finns i en massa spel som kostar engångskostnad.

De spel som jag spelat har klarat av just det du lyfter upp med PK av nybörjare i centrala platser riktigt bra. De har infört restriktioner i form av att man inte kan förklara krig mot en nybörjarföretag/gille och att det finns poliser i de system/platser som nybörjarna frekventerar. Om man dessutom missbrukar spelets regler och möjligheter för att bara vara en griefer så bannas ens konto. Sålänge man följer spelets regler är allting tillåtet, vilket är det som jag absolut kräver om jag skall bli betalande kund till ett MMORPG igen.

Sedan finns det bra sätt att komma runt aspekten kring erfarna karaktärer vs nybörjarkaraktärer också om man bara vill. Samarbete kommer man långt med, likaså eftertanke och bra strategier.

Nej. Om jag vill spela ett MMORPG och kunna döda mina med- och motspelare får jag helt enkelt ta och installera UT2004 eller liknande spel, där man kan använda både markfordon som flygfordon för att ta kål på sina gemensamm fiender.

EchonCique

Hero
Du undviker, jag svarar.

Jag svarar på min egen fråga eftersom du inte gör det.

Om vi talar EVE Online har utvecklingskostnaderna, infrastrukturkostnader, löpande kostnader samt löner inneburit att de gått breakeven efter cirka 2 års av tid som spelet varit igång. Vilket innebär nu i dagarna. Och då har jag inte ens tänkt på hur mycket deras reklam har gått på för att marknadsföra spelet.

Man måste ha en mycket större kundbas för att bli snuskigt rik snuskigt snabb. Så. Det var inte så svårt svara på den frågan.

Sen är det intressant att du vet allt.

Troberg

Sinister eater
Re: Du undviker, jag svarar.

Om vi talar EVE Online har utvecklingskostnaderna, infrastrukturkostnader, löpande kostnader samt löner inneburit att de gått breakeven efter cirka 2 års av tid som spelet varit igång. Vilket innebär nu i dagarna. Och då har jag inte ens tänkt på hur mycket deras reklam har gått på för att marknadsföra spelet.
Och du har fiortfarande inte fattat någonting. Dessa kostnader har alla bolag i branchen, MM eller inte. Vad motiverar att de tar ut mycket mer pengar ur sina kunder än andra med samma kostnader? Det enda det leder till är en snedvriden konkurrenssituation där de ärliga företagen drabbas, vilket i slutänden drabbar oss alla.

Visst kostar det General Motors pengar att hålla en serviceorganisation, att utveckla bilar, att lagerhålla delar med mera, men jag betalar inte någon löpande avgift för det. Jag hostar upp pengar för min bil och sedan är det bara staten som mjölkar mig på pengar löpande. Det är i stort sett samma fråga.

Sen är det intressant att du vet allt.
Inte allt, men programutveckling är mitt yrke. Jag kan garantera att du kommit i kontakt med något av mina program vid något tillfälle. Jag vet mycket väl hur ett stort programutvecklingsprojekt går till, jag vet vad förvaltning kostar och så vidare.

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Shiver me timbers

Så avslutar vi med lite humor: skräckexempel 1 och skräckexempel 2.
Ska jag slänga med Morrowind online då? Jo det gör jag. :gremgrin:

Dofhjort

Veteran
Kluster och buster

7 pers på ett 50-tal servers som servar samma programsystem?
Skålla mig om jag har fel, men en server i MMO-sammanhang brukar inte betyda en maskin. Om jag inte missminner mig så bestod varje "server" (realm eller vad man nu vill kalla det) i EQ av uppemot hundratalet datorer. Under sin storhetstid fanns det kanske 40 servrar igång. Och antalet datorer per server växte iom att fler expansioner släpptes...

Sen är MMO-spel sällan perfekt kodade, och servrarna går ner stup i kvarten :gremwink: Speciellt det första året eller så.

seinet

Swashbuckler
Re: Kluster och buster

Jag tror att herr T menade en server som i en nod i ett kluster.

/Seinet Wintermute - Har tråkigt så jag svarar för andra, FY PÅ MIG!!!

Troberg

Sinister eater
Re: Kluster och buster

Skålla mig om jag har fel, men en server i MMO-sammanhang brukar inte betyda en maskin. Om jag inte missminner mig så bestod varje "server" (realm eller vad man nu vill kalla det) i EQ av uppemot hundratalet datorer. Under sin storhetstid fanns det kanske 40 servrar igång. Och antalet datorer per server växte iom att fler expansioner släpptes...
I det här fallet var det ganska tydligt att det var maskiner.

Sen är MMO-spel sällan perfekt kodade, och servrarna går ner stup i kvarten Speciellt det första året eller så.
Ärligt talat, vissa problem skaffar man sig själv. Jag har programmerat länge och en sak jag har lärt mig är att om man skriver buggade program så kan man bara skylla på sig själv. Detta är oavsett vilka program man gör.

EchonCique

Hero
WoW & Honor & Klagomål

Oj. Jag sprang över två härliga trådar på World of Warcrafts forum idag om en ny funktion i World of Warcraft. Honor-system där man får bra ära om man dödar skurkar och dåligt rykte om man dödar noobs.

Folk har tydligen haft svårt att förstå att i ett MMORPG är det tanken att man skall agera med och mot varandra, så nu när de helt plötsligt dödas av andra så klagar de. Massor. Är det bara jag här som ser det som en naturlig del att man faktiskt slåss mot sina medspelare i ett MMORPG?

Tråd 1

Tråd 2

Rising

Vila i frid
Re: WoW & Honor & Klagomål

Är det bara jag här som ser det som en naturlig del att man faktiskt slåss mot sina medspelare i ett MMORPG?
Jag kan uppriktigt inte förstå poängen med det. Vill jag utmana någon annan så spelar jag ju ett riktigt multispelartävlingsspel; alltså där alla har samma utgångspunkter och där den skickligaste vinner.

I ett spel där man har olika utgångspunkter så vinner ju de starkare oftare än andra, varpå de blir starkare och starkare medan de svagare blir svagare och svagare. Det kan alltså bara vara spännande när utgångspunkterna är jämna, och MMORPGs är (till skillnad från multispelartävlingsspel) inte skapade för att vara en särskilt bra grogrund för kraftkamper där den skickligaste vinner.

Man kan alltså gilla att spela mot varandra i MMORPG om man är den typen av flottig tjockis utan liv som jag pratade om innan. Det kan jag förstå.

Jag kan också förstå att man gillar det om man är typen som hittar på en smart plan (=oftast en bugg) att antingen döda farligare personer än en själv, eller att döda många på ett enkelt sätt. Typ att be någon lägga en helande besvärjelse på en i en stad där magianvändande är förbjudet så att vakter kommer och dödar noobmagikern. Det är jämförbart med killen i Eve som lurade en massa andra att tillsammans köpa blueprints till ett jätteskepp, innan han tog alla pengar och förde över till ett nytt konto. Liksom, kul. Det är som det där tricket i WoW där folk släpper ut ett förhäxat djur mitt i en auktionshall som exploderar så att alla dör, fastän de befinner sig i ett skyddat område. Jag tycker helt uppriktigt att sånt inte har med spelglädje att göra. Förlorar man något på ett sådant sätt så har man ju inte spelat "dåligt".

Jag kan alltså inte förstå varför någon som har en kärleksfull relation till spel skulle gilla att utmana andra spelare i en miljö där spelskicklighet är obetydlig i jämförelse med spelarens dedikation. Jag kan inte dedicera särskilt stor tid av mitt liv till ett spel, men jag gillar spelmässiga utmaningar.

(poängen med MMORPGs är att man tillsammans skall gå upp i levlar och därför hela tiden kunna ta sig an ett omväxlande motstånd från de monster och datoriserade motståndare som befinner sig på ens egen nivå)

EchonCique

Hero
Och feta dissar

Vilka fina dissar du delar ut i allmän riktning åt folk som inte håller med dig. Se till att hålla fast i din stol riktigt ordentligt, ety jag många andra jag spelar MMORPG's med är varken tjocka eller flötiga eller nördar som inte har något annat vid sidan om ens MMORPG.

Dina två exempel är roliga, tyvärr är de inte jämförbara. Genom att använda social engineering är det möjligt att lura folk i EVE på det mesta, inkluderat att tömma hela företag på deras resurser och komma över dem själv. Det är helt enligt reglerna. Ditt exempel med en exploiter i WoW har ingenting med ovanstående exempel att göra, då det inte är tillåtet enligt spelreglerna.

Du må gärna tycka att båda är vedervärdiga och hämmar ditt eventuella spelande, men det är tillåtet med social engineering - inte med exploiting - vilket gör dina argument hyfsat platta.

Oh. Vet du vad, Wikipedia har en bra artikel om MMORPG.

Player killing
Many players desire fun player versus player (PvP) combat, but unrestricted PvP can be very discouraging to new players, who can be easily slaughtered by more advanced characters played by experienced players. Many MMORPGs handle this dilemma by making PvP optional or consensual. Some, such as Blizzard's World of Warcraft, offer players the choice of playing on a PvP server or on a PvE (player versus environment) server, where PvP combat is limited to special circumstances. Player Killing was once unadulterated and only limited by the confines of ones imagination, like in early Ultima Online, but there has since been a consensus that those early laissez faire rule systems were far too lax and hurt the bottom line, hence, every PvP system has rule sets and limitations

Tänka sig. Det sista är implementerat i båda spel som dras upp här. Går man runt de inbygga reglerna och tillämpningarna i spelen är det ett exploit - vilket är straffbart - i spelen. Exploitar man åker man ut.

Jag sålde min gamla EVE-karaktär 2003, när jag återkom till spelet under annat namn, fanns min gamla karaktär inte i spel. Alla undrade vad jag hade gjort, då kollar jag upp det och denne spelare som köpte min karaktär hade pysslat med att duplicera den mest värdefulla mineralen i spelet samt exploita stridsreglerna. Det kontot blev sedan bannat i 6 månader. Därmed är din kritik ungefär som att säga att samhället av idag suger för det finns skurkar som rånar & slår folk. Du tar inte upp rättsaspekten som faktiskt nitar de som rånar & slår folk, vilket förhindrar att de gör det mer än en gång.

Jag kan uppriktigt inte förstå poängen med det. Vill jag utmana någon annan så spelar jag ju ett riktigt multispelartävlingsspel; alltså där alla har samma utgångspunkter och där den skickligaste vinner.
Det är ett koncentrat i så fall. Ett onlinespel spelas över lång tid där den med mest uthållighet och intelligens vinner. Det handlar inte om snabba odiskuterade segrar, det handlar om uthållighet, taktik och social förmåga att 'vinna' ett onlinespel.

Jag kan alltså inte förstå varför någon som har en kärleksfull relation till spel skulle gilla att utmana andra spelare i en miljö där spelskicklighet är obetydlig i jämförelse med spelarens dedikation. Jag kan inte dedicera särskilt stor tid av mitt liv till ett spel, men jag gillar spelmässiga utmaningar.
Så om man ser med kärlek på spel så kan man inte anfalla en annans virtuella avatar? Vad är det för nonsens du kommer farandes med. Tillskriv inte alla andra dina eventuella åsikter är du snäll. Tidsaspekten är viktig, det är därför jag inte förstår mina vänner som nu driver vårt företag i EVE. Det leder en allians, sköter själva sex stycken POS som man utbryter mineraler ur, bygger komponenter av dessa mineraler, som man sedan tillsammans med andra mineraler bygger avancerade teknologiska saker som bara ett fåtal har access till. Utan tid kan man inte göra detta. Utan kunskap kan man inte göra detta.

Det krävs alltså tid och kunskap för att nå framgång i ett onlinespel. Är det det du eftersträvar, i så fall har du det. Sedan är det en annan komponent pålagd som innebär att man faktiskt kan slåss gentemot andra spelare som inkräktar på ens affärsområde eller som är i ens annekterade stjärnkluster eller geografisk area.

(poängen med MMORPGs är att man tillsammans skall gå upp i levlar och därför hela tiden kunna ta sig an ett omväxlande motstånd från de monster och datoriserade motståndare som befinner sig på ens egen nivå)
Är det nu jag skall skratta eller gråta? Det var det konceptet Earth & Beyond byggde på, det dog stenhårt när spelarbasen försvann. Att dra ett fåtal spel och tillskriva alla andra deras koncept innebär inte att det är sant. Du vet. Enligt din definition är alla spel med flerspelaralternativ MMORPG, till exempel mitt favoritexempel kring detta Diablo II, men även Quake passar in här.

Nej. Sluta fega och kom ut till oss tuffa kids..

Rising

Vila i frid
Re: Och feta dissar

Vilka fina dissar du delar ut i allmän riktning åt folk som inte håller med dig
Tvärtom! Jag delar ju ut dem åt de som är så som jag beskrivit dem. Jag skrev ju klart och tydligt att jag inte förstod hur någon kunde gilla att spela på det sätt som du gillade, och sedan motiverade jag varför alla sätt som jag kunde föreställa mig inte hade något med spelglädje att göra.

Du kan inte både känna dig påhoppad och samtidigt inte hålla med mig. Antingen ger du mig rätt (=då har jag betett mig som ett rövhål gentemot dig) eller så motbevisar du mig (=varpå vi båda kan hålla med om att feta flott-tjockisar är lökiga).

Därmed är din kritik ungefär som att säga att samhället av idag suger för det finns skurkar som rånar & slår folk.
Medan din motivation, enligt samma logik, är att samhället är roligt för att det finns sådana finurliga sätt att konkurrera på arbetsmarknaden genom att exempelvis tillämpa system med vad som på kriminologijargong kallas för "målvakter". -System som förvisso är oetiska och dödar all rättvis konkurrens, men som inte nödvändigtvis behöver vara straffbara.

Tja, jag ser faktiskt ingen stor skillnad mellan att leta efter luckor i lagarna och mellan att medvetet fuska.

Heck; en betydelse av ordet "spel" är just att man ska tävla mot varandra under ordnade former: Alltså att inte slåss fult med varandra utan att brottas och boxas enligt regler som ser till att det går schysst till.

Tävlar man mot varandra så skall man alltså:

1. Tävla på ett sådant sätt att det blir lika för alla.
...och...
2. Tävla med varandra i spelets anda. Alltså inte genom att tävla med varandra om att leta efter luckor i reglerna.

Så om man ser med kärlek på spel så kan man inte anfalla en annans virtuella avatar?
Jo, i ett spel där ni möts på lika vilkor (det finns massor av sådana, jag kan inte förstå att du inte känner till dem).

Sedan är det en annan komponent pålagd som innebär att man faktiskt kan slåss gentemot andra spelare som inkräktar på ens affärsområde eller som är i ens annekterade stjärnkluster eller geografisk area
Ta en funderare över varför ni inte tycker det är roligt att tävla med andra spelare i ett spel där man möts på lika vilkor, utan där man tjänar på att ha mindre liv vid sidan om spelet än ens motståndare. Jag har pekat på en sorts spelare som kan gilla den sortens spel; inte en särskilt sympatisk person. Vad kan det finnas för andra anledningar att tycka den sortens kamp är rolig?

(Den som säger "för att det är roligt?" har inte förstått frågan och saknar hjärna, och kommer därför få tusen minuspoäng av mig)

Är det nu jag skall skratta eller gråta?
Är det nu jag ska säga "ta en titt i spegeln så får du göra bådadera?" eller något annat som inte har med diskussionen att göra?

Enligt din definition är alla spel med flerspelaralternativ MMORPG
Nej, man måste enligt min definition ha ett spelarkonto som man kan förbättra (genom XP, utrustning eller intjänade pengar, exempelvis) från spelomgång till spelomgång, så att man inte tävlar på lika vilkor.

EchonCique

Hero
Touche!

Sedär.

Nu har jag surfat runt _ännu_ mer och sökt efter den Heliga Graal. Jag tror jag funnit den.

Hela denna diskussion kommer gång på gång på EVE Onlines forum och är så innött och alla argument upprepade i evigheten, så jag tänkte komma med lite nytt nu. Jepp.

De polls på www.mmorpg.com som är besvarade med cirka 17000 respondenter visar att du står för en tredjedel av dessas röster och jag för en annan tredjedel. Återstår gör då en tredjedel av respondenter som inte tar ställning. Eller, tja de exakta siffrorna är:

Röstande: 16980
23,6% - I don't like PVP combat
38,6% - I think its the best part about MMORPG's
37,8% - I don't care either way

Behöver jag motbevisa dig för att dela din synpunkt om att "att feta flott-tjockisar är lökiga"? Hoppas inte, ty jag tycker de är lökiga och borde tas i örat ordentligt.

Sedan känner jag till en del MMORPG's men jag saknar de som funkar på min kära mac. Jag vill spela på min mac, jag vill inte sätta på mitt ångverk till PC varje gång jag skall spela ett spel jag tycker om. Hittils har jag hittat ett, World of Warcraft, och det tänker jag inte spela.

Rising

Vila i frid
Re: Touche!

Behöver jag motbevisa dig för att dela din synpunkt om att "att feta flott-tjockisar är lökiga"? Hoppas inte, ty jag tycker de är lökiga och borde tas i örat ordentligt.
Ha ha! Ja, de suger.

Nå, jag har kommit på att du har en poäng, dock. Mitt argument funkar egentligen bara när PvP blir ett bättre sätt att utveckla sitt konto än PvE (och i de flesta multispelarspel är det väl ändå mer utvecklande att lösa quests än att mäta sina krafter med andra spelare) och där det antingen saknas "säkra" områden eller där dessa säkra områden är rejält mycket blodfattigare än de områden där PvP är tillåtet.

Annars så är det ju roligt att mäta sina krafter med andra spelare på samma nivå som en själv. Om man förlorar så kommer skickligheten in när man försöker förbereda sig så att man klarar sig bättre mot ett jämnt motstånd nästa gång.

Just eftersom man går upp i levlar och får bättre utrustning så ändras omständigheterna och de strategiska möjligheterna för PvP-kamperna.

Ett av mina favvospel; pokemon, är ju som ett MMORPG i verkligheten. Man utvecklar sig bara genom att spela PvE-spelet, men man kan ändå utmana varandra. Att möta någon som är långt starkare eller svagare än en själv är varken roligt eller givande, men att möta någon på samma nivå är häftigt, särskilt eftersom dessa kamper förändras väldigt mycket beroende på vilken nivå man är och hur långt man har kommit i PvE-spelet.

Så du har rätt; det behövs nog PvP-möjligheter för att ett MMORPG ska vara komplett, och bara för att man diggar det så behöver det inte betyda att man är någon av de där fega flottisarna som suger lök.

fusk

Warrior
Re: WoW & Honor & Klagomål

"I ett spel där man har olika utgångspunkter så vinner ju de starkare oftare än andra, varpå de blir starkare och starkare medan de svagare blir svagare och svagare. Det kan alltså bara vara spännande när utgångspunkterna är jämna, och MMORPGs är (till skillnad från multispelartävlingsspel) inte skapade för att vara en särskilt bra grogrund för kraftkamper där den skickligaste vinner."

Det mest spännande är att ge sig på någon som är "starkare" än dig själv.
"Starkare" som i en "teoretiskt bättre karaktär".
Sedan får jag väll tillägga att EVE mer eller mindre är gjord för kraftkamper mellan människor och där de skickligaste vinner.

"Det är jämförbart med killen i Eve som lurade en massa andra att tillsammans köpa blueprints till ett jätteskepp, innan han tog alla pengar och förde över till ett nytt konto. Liksom, kul."
Det som gör EVE kul är att det är så fritt, visst det medför att folk uppför sig ondsint och snor låtsas-pengar ifrån folk, men det i sin tur medför sig att folk sluter sig samman i små grupper.
Allierar sig, hittar vänner och skyddar sig själva mot liknande.
Små anti-scammer nätverk har dykt upp i EVE t.ex.
Hämnd aktioner mot folk som scammat... Osvosv.
(scammat=luredrejeri alltså)

PvP är roligt eftersom det är så varierat, man kan aldrig räkna ut en annan människa,
hur dålig hans karaktär än är. För han kan fortfarande tänka, improvisera och uppföra sig allmänt irrationellt. :gremwink:
Tillskillnad ifrån PvE som alltid för eller senar slutar i tråkig grinding.

EVE är bäst! \o/

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
90% av alla spel går med förlust

90% eller nått sånt av alla spel som utvecklas är så kallade pipelineprodukter, vars främsta syfte är att hålla liv i dataspelsmarknaden.

Ett fåtal spel säljer så mycket att de blir kommersiellt framgångsrika. För single-playerspel kanske man måste sälja miljoners miljoner. Då kan man ta igen utvecklingskostnaderna.

Ett MMORPG har kanske en miljon kunder som köper spelet. Eller två eller nått sånt. En tiondel av vad stora spel som bär sig ekonomiskt har.

Så hur kan man då få igen sina pengar?

Ta mer betalt av de färre kunder man har.

Helt enkelt för att täcka utvecklingskostnaderna.

M.

Bombu

Hero
Företagen behöver inte motivera sig alla gånger

Hejsan!

Jag såg detta och tänkte komma med lite reflektioner,

just det det hade ni verkligen bett om.

Och du har fiortfarande inte fattat någonting. Dessa kostnader har alla bolag i branchen, MM eller inte. Vad motiverar att de tar ut mycket mer pengar ur sina kunder än andra med samma kostnader? Det enda det leder till är en snedvriden konkurrenssituation där de ärliga företagen drabbas, vilket i slutänden drabbar oss alla.

Du touchar nått ganska intressant här, vad som motiverar att de tar ut en viss mängd pengar, sen svaras det med förklaring på varför.

Jag ska låta det vara osagt om det är "rättvist" med avgifterna.

För jag tror det är ganska irrelevant för företagen om de tar ut "rättvisa" avgifter eller inte.

Företagen ska ta ut så mycket vinst de kan givet vissa betingelser, det är deras uppgift från aktieägarna/ägarna.

Betingelserna handlar om att inte få för många kunder bli totalt pissed off på dem för priserna. Och inte få för mycket negativ publicitet.

Men att några kanske till och med många tycker att företagen suger som tar betalt, det spelar ju ingen roll om det ändå finns en grupp som betalar.

Ok jag svamlar runt lite här men min poäng är att företagen tar ut så mycket pengar de kan, utan att tänka på att motivera, det är deras jobb.

Det ända hindret för dem vore ju om folk slutade betala till dem i stor skala, då skulle de tvingas dra ned på eller ta bort avgifterna.

Vi som konsumenter väljer om vi vill köpa varan till det pris som sätts, och väljer tillräckligt många att låta bli att köpa då måste företaget byta strategi, men inte bara för en liten grupp bojkottar ett annars mycket populärt spel.

Bombu hoppar in *duns*

Troberg

Sinister eater
Re: 90% av alla spel går med förlust

Ett fåtal spel säljer så mycket att de blir kommersiellt framgångsrika. För single-playerspel kanske man måste sälja miljoners miljoner. Då kan man ta igen utvecklingskostnaderna.
Ett MMORPG har kanske en miljon kunder som köper spelet. Eller två eller nått sånt. En tiondel av vad stora spel som bär sig ekonomiskt har.
Det där är bara den klassiska tillgång-efterfrågan-ekvationen. Högre pris=färre kunder, lägre pris=fler kunder.

90% av alla spel går med förlust
90% av all programutveckling går med förlust, minst. Problemet är inte på något sätt specifikt för MM.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Precis

Fast man måste ju vända på det också. Färre kunder = högre pris, fler kunder = lägre pris.

Och färre kunder är också lika med mindre intäkt. Och då kanske man inte kan täcka utvecklingskostnaderna, utan måste hitta andra sätt att få intäkter.

M.

Big Marco

Läskig
Re: Antal.

Som arbetande i branschen med ett MMORPG, och varandes i nära kontakt med ledningsgrupp och budgetfolk så har jag rätt god koll på branschen som helhet och ett par utvecklare i synnerhet (it is a small world).

Ett nyckeltal idag för att ha en chans att överleva med ett MMORPG är att man behöver 50000 prenumeranter (om man nu använder prenumerationsmodellen) - annars kommer man inte att kunna leva utan tillskott.

Om vi snackar WoW kan jag säga att de har mer eller mindre stegrande kostnader (!) med fler användare, eftersom de har en dålig teknisk design i grund, trots sina Oracle-DB-servrar i ryggen. Det är som det gamla talesättet - "spelprogrammerare kan inte databaser".

Men det är en spännande tid vi lever i. =)