Nekromanti MMORPG:er och rollspeligheter

Hartland

Warrior
Finns det något bra mmorpg där en karaktärsvärde inte ligger i hans förmåga att svinga ett svärld eller motsvarande? Eller där man inte måste krypa genom hundra källare för att bli en bättre skoförsäljare? Finns det nått mmorpg där rollspeligheten slår ut krypandet och levlandet?

Frågar mest för att jag är .Hack skadad. Den världen är viserligen både strids och level fixerad men det vore kul om man kunde snubbla över en Subaru någon stans. Alltså någon vars char suger men som genom karisoma har lyckats dra till sig spelare som anhängare och lyckats skapa ett sorts garde för att skydda spelarna mot pk och allmänt hobby modderera.

/Hartland - önskar att han kunde träffa Aura på riktigt nån dag...

Havoc

Swordsman
Jag spelar Star Wars Galaxies och det är nog det mmorpg som har mest att erbjuda för den som inte vill hacka monster. En rätt betydande del av spelarna håller bara på med hantverk och liknande. Sånt är inget man gör på fritiden med sin krigare utan det krävs att man offrar sin förmåga att slåss. En stor del av föremålen i spelet går inte att få tag på annat än genom att köpa dem av en hantverkare. Det finns massor av områden att inrikta sig på:

Weaponsmith
Armorsmith
Architect
Droid Engineer
Chef
Shipwright
Bioengineer
+ säkert nån jag glömt.

Att slå sig in på marknaden kan dock vara rätt tufft. Dels är det mycket att lära sig och dels måste man ästan vara fulltränad på sitt yrke för att få saker sålt. Den nye spelaren kommer få kämpa men det är inte alls omöjligt.

Den som inte vill tillverka saker kan satsa på musik, dans eller kroppsmodifikationer. Marknaden är mycket mindre, men den som satsar kan bli berömd, främst på liveframträdanden med musik (spelet har ett avancerat system för det).

Har du några andra frågor ska jag försöka svara så gott jag kan.