Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Jag har funderat lite. Det hela började med att jag läste Marvels story arc Civil War, en story som sträckte sig över alla deras tidningar över en relativt lång tid.
Först en kort sammanfattning av vad den handlar om:
Efter att ett superhjälteingripande misslyckas och 600 oskyldiga dödas så kommer krav på att superhjältar ska registrera sin identitet hos staten och bara agera som en del av en statlig organisation. Vissa hjältar går med på det, vissa gör det inte. Det hela leder till en urholkning av moral på båda sidor, och hjältar samarbetar med forna fiender. Staten bygger koncentrationsläger för de som inte registrerar sig, medan de som kämpar mot ibland åsidosätter moraliska åtaganden.
OK, här är grejen. Detta är den bakomliggande metaplotten, men varje tidning/hjälte/hjältegrupp lever sitt eget liv. Bara ibland korsar deras olika stories varandra direkt, däremot påverkas de av händelser som sker i andra stories. Exempelvis kan avslöjande av koncentrationslägren få en hjälte i en annan story att byta sida. Det finns utrymme för olika stilar, från glad-action till mörk ångest, beroende på vilken story man följer.
Hur appliceras detta på rollspel?
Jo, jag funderade i banor i stil med att många olika spelgrupper spelar i en sådan bakomliggande story arc. Spelledarna har vissa övergripande riktlinjer att hålla sig till, tex att inte göra saker som kortsluter eller avslutar storyn. Eventuellt har man också övergripande riktlinjer för vilket håll storyn ska leda åt.
Varje grupp har en (eller flera) "krönikör", antingen spelledaren eller en spelare, vilken efter varje speltillfälle skriver en "mediarapport" av spelsessionen, dvs vad tex en fiktiv tidning (som kan vara vinklad för en viss åsikt, den skulle tex mycket väl vara en tidning som står på andra sidan jämfört med spelgruppen) skulle skriva. Denna läggs på en wiki, i datumordning (spelvärldsdatum). Detta gör världen levande och ger material att dra inspiration från. Eftersom det handlar om mediarapportering och inte dokumentation av "verkligheten" så finns det dessutom ett visst tolkningsutrymme, vilket ger lite större frihet. Just valet av superhjältar gör sig väldigt bra, eftersom allt de gör tenderar att hamna i media, så de har koll på varandra även om de inte möts, till skillnad från metaplotten i tex Vampire. Valet av mediarapportering har också fördelen att man bevarar hjältarnas privatliv privat, så att en viss mystik bevaras.
På detta sätt kan man alltså spela med massor av grupper i samma levande värld, oberoende av varandra. Ännu coolare är att man kan samordna gemensamma spelsessioner med andra grupper ibland, vilket ger ett intressantare spel och framför allt ger det fler kontakter inom hobbyn. Alltihopa naturligtvis på ett informellt och icke förpliktigande sätt. Hinner en grupp inte spela på ett tag så låg de väl lågt/inget viktigt hände där osv,
Det behöver naturligtvis inte vara baserat på Civil War, man skulle tex kunna basera det på till synes trevliga aliens, i stil med Earth Final Conflict eller början av V. Jag tror dock att det är viktigt att det finns två sidor som båda har hållbara argument för sin hållning, och båda tvingas att gå längre än vad de egentligen vill.
Är detta något som låter som om det skulle kunna funka?
Förslag på andra storylines eller settings?
Andra tankar?
Edit: Wikipedia har naturligtvis en bra artikel om Civil War.
Först en kort sammanfattning av vad den handlar om:
Efter att ett superhjälteingripande misslyckas och 600 oskyldiga dödas så kommer krav på att superhjältar ska registrera sin identitet hos staten och bara agera som en del av en statlig organisation. Vissa hjältar går med på det, vissa gör det inte. Det hela leder till en urholkning av moral på båda sidor, och hjältar samarbetar med forna fiender. Staten bygger koncentrationsläger för de som inte registrerar sig, medan de som kämpar mot ibland åsidosätter moraliska åtaganden.
OK, här är grejen. Detta är den bakomliggande metaplotten, men varje tidning/hjälte/hjältegrupp lever sitt eget liv. Bara ibland korsar deras olika stories varandra direkt, däremot påverkas de av händelser som sker i andra stories. Exempelvis kan avslöjande av koncentrationslägren få en hjälte i en annan story att byta sida. Det finns utrymme för olika stilar, från glad-action till mörk ångest, beroende på vilken story man följer.
Hur appliceras detta på rollspel?
Jo, jag funderade i banor i stil med att många olika spelgrupper spelar i en sådan bakomliggande story arc. Spelledarna har vissa övergripande riktlinjer att hålla sig till, tex att inte göra saker som kortsluter eller avslutar storyn. Eventuellt har man också övergripande riktlinjer för vilket håll storyn ska leda åt.
Varje grupp har en (eller flera) "krönikör", antingen spelledaren eller en spelare, vilken efter varje speltillfälle skriver en "mediarapport" av spelsessionen, dvs vad tex en fiktiv tidning (som kan vara vinklad för en viss åsikt, den skulle tex mycket väl vara en tidning som står på andra sidan jämfört med spelgruppen) skulle skriva. Denna läggs på en wiki, i datumordning (spelvärldsdatum). Detta gör världen levande och ger material att dra inspiration från. Eftersom det handlar om mediarapportering och inte dokumentation av "verkligheten" så finns det dessutom ett visst tolkningsutrymme, vilket ger lite större frihet. Just valet av superhjältar gör sig väldigt bra, eftersom allt de gör tenderar att hamna i media, så de har koll på varandra även om de inte möts, till skillnad från metaplotten i tex Vampire. Valet av mediarapportering har också fördelen att man bevarar hjältarnas privatliv privat, så att en viss mystik bevaras.
På detta sätt kan man alltså spela med massor av grupper i samma levande värld, oberoende av varandra. Ännu coolare är att man kan samordna gemensamma spelsessioner med andra grupper ibland, vilket ger ett intressantare spel och framför allt ger det fler kontakter inom hobbyn. Alltihopa naturligtvis på ett informellt och icke förpliktigande sätt. Hinner en grupp inte spela på ett tag så låg de väl lågt/inget viktigt hände där osv,
Det behöver naturligtvis inte vara baserat på Civil War, man skulle tex kunna basera det på till synes trevliga aliens, i stil med Earth Final Conflict eller början av V. Jag tror dock att det är viktigt att det finns två sidor som båda har hållbara argument för sin hållning, och båda tvingas att gå längre än vad de egentligen vill.
Är detta något som låter som om det skulle kunna funka?
Förslag på andra storylines eller settings?
Andra tankar?
Edit: Wikipedia har naturligtvis en bra artikel om Civil War.