Nekromanti MMORPG, pappersvarianten?

Troberg

Sinister eater
Jag har funderat lite. Det hela började med att jag läste Marvels story arc Civil War, en story som sträckte sig över alla deras tidningar över en relativt lång tid.

Först en kort sammanfattning av vad den handlar om:

Efter att ett superhjälteingripande misslyckas och 600 oskyldiga dödas så kommer krav på att superhjältar ska registrera sin identitet hos staten och bara agera som en del av en statlig organisation. Vissa hjältar går med på det, vissa gör det inte. Det hela leder till en urholkning av moral på båda sidor, och hjältar samarbetar med forna fiender. Staten bygger koncentrationsläger för de som inte registrerar sig, medan de som kämpar mot ibland åsidosätter moraliska åtaganden.

OK, här är grejen. Detta är den bakomliggande metaplotten, men varje tidning/hjälte/hjältegrupp lever sitt eget liv. Bara ibland korsar deras olika stories varandra direkt, däremot påverkas de av händelser som sker i andra stories. Exempelvis kan avslöjande av koncentrationslägren få en hjälte i en annan story att byta sida. Det finns utrymme för olika stilar, från glad-action till mörk ångest, beroende på vilken story man följer.

Hur appliceras detta på rollspel?

Jo, jag funderade i banor i stil med att många olika spelgrupper spelar i en sådan bakomliggande story arc. Spelledarna har vissa övergripande riktlinjer att hålla sig till, tex att inte göra saker som kortsluter eller avslutar storyn. Eventuellt har man också övergripande riktlinjer för vilket håll storyn ska leda åt.

Varje grupp har en (eller flera) "krönikör", antingen spelledaren eller en spelare, vilken efter varje speltillfälle skriver en "mediarapport" av spelsessionen, dvs vad tex en fiktiv tidning (som kan vara vinklad för en viss åsikt, den skulle tex mycket väl vara en tidning som står på andra sidan jämfört med spelgruppen) skulle skriva. Denna läggs på en wiki, i datumordning (spelvärldsdatum). Detta gör världen levande och ger material att dra inspiration från. Eftersom det handlar om mediarapportering och inte dokumentation av "verkligheten" så finns det dessutom ett visst tolkningsutrymme, vilket ger lite större frihet. Just valet av superhjältar gör sig väldigt bra, eftersom allt de gör tenderar att hamna i media, så de har koll på varandra även om de inte möts, till skillnad från metaplotten i tex Vampire. Valet av mediarapportering har också fördelen att man bevarar hjältarnas privatliv privat, så att en viss mystik bevaras.

På detta sätt kan man alltså spela med massor av grupper i samma levande värld, oberoende av varandra. Ännu coolare är att man kan samordna gemensamma spelsessioner med andra grupper ibland, vilket ger ett intressantare spel och framför allt ger det fler kontakter inom hobbyn. Alltihopa naturligtvis på ett informellt och icke förpliktigande sätt. Hinner en grupp inte spela på ett tag så låg de väl lågt/inget viktigt hände där osv,

Det behöver naturligtvis inte vara baserat på Civil War, man skulle tex kunna basera det på till synes trevliga aliens, i stil med Earth Final Conflict eller början av V. Jag tror dock att det är viktigt att det finns två sidor som båda har hållbara argument för sin hållning, och båda tvingas att gå längre än vad de egentligen vill.

Är detta något som låter som om det skulle kunna funka?

Förslag på andra storylines eller settings?

Andra tankar?

Edit: Wikipedia har naturligtvis en bra artikel om Civil War.

Troberg

Sinister eater
Du vet att detta typ redan gjorts va?
Nej, stor skillnad.

* Inget låst regelsystem, varje grupp kan köra sitt eget.
* Mer frihet för spelledaren.
* Inte d20.
* Inte centralt administrerat.
* Återrapportering som berikar världen.

Living Campaign är bara ett fancy ord för "vi tvingar dig att köra d20, men du har en så överbalanserad karaktär så att den är likadan som alla andra så du kan i alla fall spela din karaktär med olika spelledare i olika sammanhang, och eftersom alla spelledare är bundna av officiella riktlinjer från den officiella ägaren av kampanjen så blir det samma sak du spelar i vilket fall". Den gamla prdoucent och konsument-indelningen.

Min tanke är ett traditionellt spelande, men i ett större kontext som ger mer inlevelse och inspiration. Det har ingenting att göra med "balansera och likrikta allt så att det går att flytta hursomhelst", tvärtom så uppmuntrar den till att tillföra och utöka, likriktning är varken nödvändigt eller önskvärt. Alla producerar, alla bidrar.

Med andra ord, den är snarare motsatsen till Living Campaigns.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det låter superintressant, måste jag väl säga.

Jag har ju dessutom en superhjältekampanj på G. Enda problemet är att jag tänker använda mig av grundidén från Gestalt, dvs att superkrafter alltid är resultatet av att psykisk energi spillt över från det kollektiva undermedvetna och manifesterats på det fysiska planet...

Och jag betvivlar att särdeles många här skulle vara så jätteintresserade av en sån setting. Iaf inte tillräckligt för att köpa Gestalt-grundboken (600 spänn, 400 sidor med bara kampanjmaterial där jag ändå kastar ut 90% för att jag tycker att det är så trist när allt coolt redan gjorts av någon annans grupp).

Däremot vore det såklart möjligt att göra något mera... multidimensionellt, eller så. Att man har en crossover såpass stor att den kan involvera olika versioner av jorden... Lokala förklaringar kan variera, från klassisk missuppfattning av sannolikhetslära till olika dimensioner till att det handlar om olika "scapes" i Gestaltrymden/det kollektiva undermedvetna... Och så kan man ha "spill" från varandras kampanjer...

Tänk om alla dessa olika världar är på väg att gå samman? Klassisk grej. Då behöver man inte spela i samma dimension alls - information, händelser och lösryckta fakta läcker mellan gränserna...

Genesis

Ni dés ni maître
Rent spontant verkar det kul. Jag är inte mycket för kampanjspel, men jag och min spelgrupp hade tänkt att prova With Great Power vid några tillfällen (typ tre sessioner), så det skulle passa utmärkt. Tyvärr är vi så sugna att vi nog sätter igång redan i mellandagarna.

Illern

koppariller
På sätt och vis har vi gjort något liknande eftersom vi spelat både en kampanj med riktigt fattiga roller och en kampanj efter det med lägre nobiles under samma historiska skeden i Terra draconis och andra kampanjen fick därmed input från första kampanjen, däremot var det inte lika mycket realtidsinput som jag uppfattar att din idé har.

Just nu spelar vi en kampanj i ett mycket tidigare Terra draconis där den kultur rollerna i de tidigare kampanjerna spelat i formas (det är även den kultur vi kommer återvända till i nästa kampanj). På så vis får vi också kopplingar mellan kampanjerna och input från en kampanj till en annan - dock inte heller här någon realtidsinput.

I vilket fall är det skoj med kopplingarna så jag tror på idén.

Cyberhest

Konträr kverulant
Mycket av det du räknar upp som livingkampanjernas 0ndzka är just de saker jag tycker verkar softa. Sedan missade du förvisso några saker, tillexempel teoretiska möjligheter att som spelare, skribent av officiella kampanjäventyr (öppet för vem som helst att skicka in, plus att man får betalt) och så vidare att på lång sikt uppleva och påverka kanonisk utveckling av spelvärldar som Greyhawk och Forgotten Realms (väntar med spänning på Living Realms som kommer om ett år!) och annat.

Det finns även Livingkampanjer som inte styrs av WotC (Living Arcanis, tillexempel), men sådana detaljer är väl lätta att missa om man har en syn på d20-systemet/trollkarlarna av kusten/D&D som får Al-Quaedas syn på USA att framstå som nyanserad i jämförelse.

Inshallah!

krank

Ju mer jag tänker på't, desto mer intresserad blir jag. Det vore skitcoolt att kunna sparka igång min egen superhjältekampanj med något kataklysmiskt och fint.

Jag hoppas att det blir av - och att formen blir på ett sådant sätt att även de av oss som redan har tankar kring en egen superhjältevärld som vi vill använda ska kunna vara med.

Troberg

Sinister eater
Jag hoppas att det blir av - och att formen blir på ett sådant sätt att även de av oss som redan har tankar kring en egen superhjältevärld som vi vill använda ska kunna vara med.
Tja, om Marvel lyckades sy ihop alla sina olika tidningar så ska det inte vara något större problem.

Troberg

Sinister eater
Sedan missade du förvisso några saker, tillexempel teoretiska möjligheter att som spelare, skribent av officiella kampanjäventyr (öppet för vem som helst att skicka in, plus att man får betalt) och så vidare att på lång sikt uppleva och påverka kanonisk utveckling av spelvärldar som Greyhawk och Forgotten Realms (väntar med spänning på Living Realms som kommer om ett år!) och annat.
Nja, det är just det där med "kanonisk utveckling" som gör att jag tycker att "living" är en så felaktig beskrivning.

Det jag gillar med "min" lösning är att den verkligen är levande på ett organiskt och decentraliserat sätt.

krank

Tja, om Marvel lyckades sy ihop alla sina olika tidningar så ska det inte vara något större problem.
Tja, kanske mer som om Marvel och DC gjorde en crossover ihop... Eller som när Transformers hade en crossover med Spider-man... Jag menar, Gestaltvärlden har ju lite som sin grej dels att det inte har funnits superhjältar innan typ -92 eller vad de nu har, och att alla superkrafter kommer från det kollektiva undermedvetna och har skapats i "gestaltvågor" som uppstår när det bubblar över...

Men, såklart, det beror ju lite på hur man lägger upp själva huvudstoryn, vilken typ av berättelse det blir. Om det är kolliderande universum eller bara regeringen som puffar till allting igen.

Krille

Super Moderator
Eastman och Laird gjorde en liknande grej med sina Turtles i slutet på åttitalet - de lät en klase serietecknare göra Turtles-serier med eller utan deras egna figurer i. Det gav upphov till en hel klase intressanta cross-overs, bland annat tre olika Turtles/Usagi-crossovers från Stan Sakais penna.