Du får se till att maximera dina bra egenskaper samt se till att de dåliga spelar liten roll.
Tumble är en väldigt bra skill. Men den kan du ta dig förbi/igenom fiender utan att de får göra en attack of oppurunity.
Vad gäller stats så behöver du hög
dex (ac) hög
str (träff och skada) samt hög
wis (ac). Om du väljer
weapon finesse (unarmed strike) klarar du dig med lägre
str (kanske 14) och kan koncentrera dig på att få så hög
wis/dex som möjligt.
Munkar kan i grundreglerna få den högsta ac:n av alla (men det är dyt) just med hjälp av sin wis-bonus på ac.
improved crit torde vara en given feat då du slår många slag, och därmed ökar chansen att "critta".
weapon finesse har jag redan nämt.
weapon focus (unarmed strike) är också något att tänka på. Samt feats som ger dig högre ac
mobility, expertise eller ökar din förmåga att placera dig var du vill (i kombination med
tumble)
spring attack, mobility. De olika varianterna på
cleave kan också vara värda att fundera på.
En svaghet är att du inte får "+1" vapen innan lvl 10 (
ki strike +1) så en ide är att skaffa ett par monks weapons (kukris för den höga critten) +1 eller mer, för att skada monster/fiender med "damage resistance".
Föremål som är nyttiga är "boots of striding and springing", "monks belt", saker som ger högre ac "bracers of armour", "ring of protection" samt saker som ökar
dex eller
wis, ex "gloves of dexterity", "periapt of wisdom".
Du kommer ha höga saves, så ev kan du skippa "cloak of resistance" till fördel för ovan nämda saker, eller så maxar du dina resistances ...
Stunning Fist är också en förmåga värd guld. Speciellt om du har hög
wis. Glöm bara inte att fienden tappar allt han har i händerna om han blir stunned, så featen
improved disarm känns lite överflödig.
Låt mig tillägga att ovan nämda setup känns rätt tråkig ..
-J