Nekromanti mnk hlp

Netfeed

Swashbuckler
hur skall man göra en monk så bra som möjligt feats, vad skall man sattsa på på abillytys(cannt spell), skills?
bara det som finns i PHB och DMG??
hlp plz

Boobis

Warrior
Du får se till att maximera dina bra egenskaper samt se till att de dåliga spelar liten roll.

Tumble är en väldigt bra skill. Men den kan du ta dig förbi/igenom fiender utan att de får göra en attack of oppurunity.

Vad gäller stats så behöver du hög dex (ac) hög str (träff och skada) samt hög wis (ac). Om du väljer weapon finesse (unarmed strike) klarar du dig med lägre str (kanske 14) och kan koncentrera dig på att få så hög wis/dex som möjligt.

Munkar kan i grundreglerna få den högsta ac:n av alla (men det är dyt) just med hjälp av sin wis-bonus på ac.

improved crit torde vara en given feat då du slår många slag, och därmed ökar chansen att "critta". weapon finesse har jag redan nämt. weapon focus (unarmed strike) är också något att tänka på. Samt feats som ger dig högre ac mobility, expertise eller ökar din förmåga att placera dig var du vill (i kombination med tumble) spring attack, mobility. De olika varianterna på cleave kan också vara värda att fundera på.

En svaghet är att du inte får "+1" vapen innan lvl 10 ( ki strike +1) så en ide är att skaffa ett par monks weapons (kukris för den höga critten) +1 eller mer, för att skada monster/fiender med "damage resistance".

Föremål som är nyttiga är "boots of striding and springing", "monks belt", saker som ger högre ac "bracers of armour", "ring of protection" samt saker som ökar dex eller wis, ex "gloves of dexterity", "periapt of wisdom".

Du kommer ha höga saves, så ev kan du skippa "cloak of resistance" till fördel för ovan nämda saker, eller så maxar du dina resistances ...

Stunning Fist är också en förmåga värd guld. Speciellt om du har hög wis. Glöm bara inte att fienden tappar allt han har i händerna om han blir stunned, så featen improved disarm känns lite överflödig.

Låt mig tillägga att ovan nämda setup känns rätt tråkig .. ;)

-J

Jaak

Warrior
improved disarm e också mkt bra då vapnet hamnar i dina händer och inte på marken....

sen om du ska maxa/powergamea lägg på en barbar level om du får för dm å någon teamplate typ shade detta skulle yttligare öka din speed....

själv lyckades jag få en walk på 220 ft utan haste eller någon annan spell och att hoppa dessa 220ft var ingen svårighet heller.....helt ok.....

Oldtimer

Slava Ukraini!
improved disarm e också mkt bra då vapnet hamnar i dina händer och inte på marken....

Jag kanske bara missförstår dig, men detta är inget unikt för Improved Disarm. Den gör att du slipper en AoO mot dig när du försöker avväpna samt att motståndaren inte får en fri chans att avväpna dig om du misslyckas. Förutsättningen för att du skall lägga beslag på hans vapen (istället för att det hamnar på golvet) är att du inte använder något vapen för att avväpna honom utan gör en vapenlös attack.

/Mikael

Jaak

Warrior
jo du missförstod eller jag lanske skulle uttryckt mig bättre men det var i alla fall det jag menade.....