Nekromanti Mobil Silence?

Necross

Swashbuckler
En grej som jag typ saknar från 3.5 är spellen Silence. Ritualen i 4E ska ju läggas på ett område, och då blir den ju (om jag förstår rätt) inte mobilt. Eller har jag fel? (Eller finns det en ritual eller nåt som jag missat?)

Jag förstår om 4E:s designers vill ha bort "ninjas i platemail", men jag skulle ändå vilja ge mina PC:s denna effect ibland. Tips på vilken level/kostnad en sån ritual/consumable item skulle ha? (Eller kanske nåt som ger massor av plus på Stealth bara)

CapnZapp

Myrmidon
Silence ger i praktiken dig +10 på Stealth.

Jämför med föremål som Elven Cloak så ser du snabbt att en mobil Silence vore helt utanför skalan.

Generellt skulle en sådan ritual (även om plusbonusen reducerats) vara omistlig för varje äventyrarparty.

Och sådana ritualer finns helt enkelt inte i 4E.

Lika lite som en hel massa andra saker du kunde göra i 3E men som du inte kan göra i 4E (eller bara kan göra på episk level).

Mitt bästa råd är att motstå frestelsen.

Som ett alternativ; kolla in Harp of Deeper Slumber (från PHB2).

Vad du inte vill göra är att ge en ritual som räcker hela mötet eller dagen lång.

Necross

Swashbuckler
CapnZapp said:
Vad du inte vill göra är att ge en ritual som räcker hela mötet eller dagen lång.
Det var ju aldrig tanken heller. Jag vill ge möjlighet för gruppen att köpa en svindyr scroll/consumable som gör att de nån gång kan smyga sig på en fiende trots att en i gruppen har platemail. Fattar inte varför det skulle vara så omöjligt (och mot "spirit of the game" eller vad du menar), när det ju finns drycker som ger osynlighet och flygförmåga?

CapnZapp

Myrmidon
Jag säger inte heller att det är omöjligt. Jag hänvisar ju också till ett magiskt föremål som ger inte mindre än -15 på Perception! :gremsmile:

Men om du inte planerar göra denna "smygdryck" till en Episk dryck så bör du begränsa dig till att effekten bara håller i en runda för en person; inte en hel encounter för hela gruppen.

Att jämföra med just Invisibility och Flight är en bra idé!

Om du vill ge smygförmågan redan på Heroic Tier föreslår jag någonting helt annat: då föreslår jag att de hittar typ ett trollspö (wand) med X antal laddningar. Denna wand är då en artefakt som inte går att tillverka.

Anledningen är att normalt sett är problemet inte att ge gruppen en enstaka dryck eller scroll (eller annan "consumable"). Problemet är att det normalt sett inte finns några hinder för gruppen att masstillverka dessa drycker eller scrolls - alla kan ju ta Enchant Magic Item ritualen!

Därav att dessa effekter normalt sett är av mycket hög level. Om du vill ha dem med redan på Heroic får och bör du "fuska" genom att helt sonika säga att de kan använda, men inte tillverka, drycken/scrollen/etc...

Lycka till...!