Nekromanti Mobilabonnemang

walium

Ganska töntig, faktiskt
När jag inom en snar framtid kommer att flytta så kommer jag sannolikt att skippa min fasta telefon och enbart köra med mobilen. Men i dagsläget så har jag kontantkort och jag tror att det nog vore lämpligt att ersätta detta med någon form av abonnemang. Grundkraven är att det ska vara billigt både att ringa med och inneha. Om man dessutom kan ringa gratis till vissa utvalda nummer så är det också ett plus. Har ni några förslag?

Saxifrage

Hero
Jag ringer rätt lite och då är Comviq/Tele2 eller Glocalnet förmodligen de billigaste på marknaden (jag sa upp mitt Tele2-nr i vredesmod för att jag blev förbannad på deras säljare, men de var faktiskt väldigt bra). Om man ringer mer kan det finnas billigare alternativ. Jag rekommenderar Telepriskollen för att pejla vad som är billigast efter dina behov.

Ringa gratis tror jag bygger på att du har samma abonnemang som de du ringer till. Om alla dina polare tex har Felia kanske det är lönsamt att "go with the flow" (eller ännu hellre byta kompisar).

Har du inga kompisar alls kanske du skulle satsa på heliograf istället. Fatta vad grymt att lämna en heliograf-kod när folk frågar efter telenr...

Dewil

Skrivbordsgeneral
När jag inom en snar framtid kommer att flytta så kommer jag sannolikt att skippa min fasta telefon och enbart köra med mobilen. Men i dagsläget så har jag kontantkort och jag tror att det nog vore lämpligt att ersätta detta med någon form av abonnemang. Grundkraven är att det ska vara billigt både att ringa med och inneha. Om man dessutom kan ringa gratis till vissa utvalda nummer så är det också ett plus. Har ni några förslag?
Senast jag kollade - vilket i och för sig var över ett och ett halvt år sedan - var Halebop (kontantkort) billigast för alla som ringer för typ mindre än 10 000 kronor i månaden. Jo, allvarligt. Man var tvungen att ringa för vansinnigt mycket pengar innan något annat abonnemang var billigare.

Kolla PTS och Konsumentverkets tjänst Telepriskollen. Abonnemangens villkorsdjungel har nog inte blivit glesare sedan förra året...

Dewil

walium

Ganska töntig, faktiskt
Även om Halebopp kanske är billigast så vill jag slippa fundera på om jag har pengar på kortet eller inte. Därför vill jag allra helst ha ett fast abonnemang.

Andy

Vila i frid
I dagsläget så ser mobilabonnemangmarknaden väldigt jämn och lika dan ut. (Kontantkort är billigast) men vad gäller abonnemang så har alla de stora företagen kopierat varandras prisplaner och konkurrerar istället med varandra genom innehållstjänster.

Så kolla vad du vill ha mobilen till, Skype, TV, MSN, trådlöst bredband, videosamtal är saker som 3G-nätet kan leverara (då skulle jag rekommendera 3, om du ska flytta till en större stad), annars så funkar väl ett schysst GSM ab. om du endast ska ringa och skicka SMS

Vicotnik

Den onde
Staff member
Flyttar du till en större stad så kan jag rekomendera 3 Bomben Friends
Jag har själv det, och har en månadskostnad som ligger runt 230-270rk månaden (då även inräknat en "ny" mobil i priset). Har i princip alltid täckning och då bor jag ändå 3 mil utan för stockholm. Har även haft täckning där man minst kunnat tro det så som klarälven.

Sen så har ju nästan alla mina vänner 3 också, så det sparar jag en del på.

Ebenezer

Veteran
Jag har Telia Mobil Student. Gratis SMS, ingen minutavgift till Teliakunder, övrigt billig osv. Fast man måste vara student.