"Tjoff! Den snor jag till mina kommande intrigiga spel."
Innan du gör det så tycker jag du ska fundera på om inte systemet kan göras bättre ändå. Det är nämligen vad jag tycker. Vad jag har upplevt med mitt klädsystem är att det är lite för fritt, och att SL därför får lite för mycket att säga till om.
Det är exempelvis inte så kul att fönstershoppa om SL bestämmer vad som finns och inte finns bortom ens kontroll, och om spelaren vill hitta på sitt eget klädesplagg så får SL bedömma hur mycket plagget skall kosta, vilket inte heller känns helt rätt.
---
Jag tänkte därför lite på Discworld-MUDden. Där fanns det dels affärer där man hade vanliga kläder, men man kunde också besöka en skräddare som kunde ge en precis vad man ville ha. Alltså; det fanns ett gäng olika kläder, i stil med byxor, tunika, rock, stövlar, sandaler m.m. Dessa individualiserades i spelet genom att de kunde ha tre prefix och ett suffix.
Det första prefixet var färg, och då fick man välja från en stor lista vilken färg man ville ha, inklusive ingen färg alls - vilket indikerade att plagget hade "vanlig" färg.
Det andras prefixet var ett material, typ "mocka", "läder", "sammet" osv.
Det tredje prefixet var ett adjektiv, där allt från "lång", "smutsig", "elegant" och "sexig" fanns att tillgå.
Slutligen fanns det en del suffix, som var långa fraser som beskrev plagget ytterligare, såsom "med silverfoder", "med guldspännen", "med..." öhm, kommer inte ihåg vad det kunde vara mer.
Nåja, grejen var att man valde utseende på ens plagg själv, och sedan så bestämdes det ett pris på plagget utifrån ens val. Om man bara valde "stövel" rätt och slätt så kostade det i stort sett ingenting, men om man drog på med "vinröd stövel" så steg priset något och med "hög vinröd mockastövel" så blev det rätt saftigt med en gång.
Nå, jag skulle vilja ha ett sådant där system i grunden, eftersom spelaren kan sköta det alldeles själv. De kan köpa kläder mellan spelomgångarna om de vill, och eftersom systemet klarar sig utan SL så kan man känna så där att man sparar till dess att man kan köpa de där perfekta stövlarna som man velat ha hela tiden. Det är inte SL som djävlas genom att sätta ett högt pris på det jag vill ha, utan de kostar faktiskt så där mycket på riktigt!
---
Nå, I Discworld handlade allt om utseendet på kläderna, men det kräver så stora listor att det inte blir roligt på samma sätt i ett rollspel. Särskilt inte eftersom accessoarer såsom smycken och väskor inte riktigt kan beskrivas med samma adjektiv som hattar och skor. Dessutom kan vi hitta på sånt själva. Jag skulle hellre vilja ha ett system som fokuserade på just signalerna man sände med plagget, och sedan kunde man skriva något kort om vad för sorts utseende varje "signal" egentligen kunde förmedlas via.
Alltså; jag tänker mig en lista med attribut, såsom de här:
Alvaristokrat - 400%
Färger: Marinblått, benvitt, grått, svart, vinrött. (för damerna även helvitt) Purpur är obligatoriskt för familjeöverhuvuden, men otillåtet för övriga.
Bland materialen utmärker sig silke, muslin, siden, taft, sammet och atlas, i den ordningen. Absolut aldrig någon päls.
Peruker av rokoko-snitt.
Männen har många knappar, och man älskar att pryda sig med mycket guld- och silverdekorationer.
Aldrig ärmlösa klänningar.
Smaklös - 80%
Fattigmansvarianter av exklusiva färger, såsom brunt istället för vinrött. Pråliga ädelstenar, undermåligt hantverk, för många färgkombinationer, vulgära urringningar, bäver- och utterskinn istället för mård och hermelin, osv. Klumpigt skurna klänningar.
---
Eller nå't. En kort beskrivning, alltså, och så har man en prismultipel som talar om hur mycket billigare/dyrare plaggen blir för att de ska kunna förmedla signalen. När man så vill köpa något så kan man alltså blanda Alvaristokrat och Smaklös ovan och sedan hitta på något som vi tycker passar med båda beskrivningarna, och sedan räkna ut ett pris utan att SL ska behöva vara med och övervaka.
Vad tror du om den modellen?
/Riz