Nekromanti Modem och internet - udda standarder...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, alltså...

Nu när min Ericsson MC218 (alltså, en Psion 5mx med snyggare skal) gick och kackade och måste repareras för 600:- så fick jag för mig att leta runt vilka tillbehör och grejer som egentligen finns till apparaten...

Och jag upptäckte att det finns en PC-card-adapter. Tyvärr funkar den bara (BARA!) med PCMCIA/PC-card-modem, så wifi är tyvärr uteslutet. Inget mjukvarustöd eller sånt alls.

Däremot började jag fundera lite kring vilka såna här teknologier som finns kvar. Det vore ju faktiskt apacoolt att kunna surfa med min tio år gamla handdator (jo, den lanserades '99, med föregångaren '97). Eller hur?

Nu kommer problemet - jag vet ingenting om GSM, PCMCIA, modem etc. Jag tillhör bredbandsgenerationen. Internet har alltid kommit ur ett hål i väggen när jag haft det; jag har aldrig varit direkt involverad med modem.

Det coola vore ju att kunna koppla in typ ett SIM-kort i ett modem och surfa på det viset; det lär ju inte funka med några moderna USB-donglar (5mx:en saknar både USB-port och nödvändiga drivrutiner) men en motsvarande lösning med ett vanligt SIM-kort borde väl gå att få att funka?

Och om man fixar ett trådlöst modem på nåt sätt, nog borde det fortfarande vara möjligt att skaffa sig internet via ett dylikt?

För GSM är väl den mest basic och långsammaste mobiltelefonstandarden, helt enkelt?

särdeles dyr verkar det ju inte som att själva utrustningen skulle vara, iaf...

//Krank, som drömmer om framtiden