Nekromanti Moder Ryssland Anno...

Storuggla

Champion
Ja, Kallcidern släppte en idé i kanalen för några dagar sedan som jag inte är säker på om han ska följa upp ens, så därför försöker jag loda lite grann här innan dess kanske.
Grundindén är i alla fall ett spel som utspelar sig i Ryssland under Tsartidens sista decennium. Då har man yttre elakingar som vill åt Moder Rysslands naturrikedom (Japaner i öst, tyskar i väst och bergis någon i söder också. Man har kossacker, hemlig polis, revolutionärer, fattiga bönder, pansarkryssare, stora pälsmössor, diligensvagnar på medar (eller skidor?), snö, dekadent adel, spioner, Rasputin, gubbar med skägg, vodka, ryskt te, samovarer, ikoner, ortodoxa präster och staffångar i Sibirien. Och naturligtvis – eftersom det var grundtanken först– mer eller mindre elaka kulter som jeflas enligt modell 1A.
Och det är en stämning som jag gillar skarpt, men kan både vara privatperson, rvolutionär eller en hemlig polis vid en byrå som jagar ockulta revolutionärer och sedan hela klabbet. Men ju mer jag tänker på det desto mer så låter det som en setting till CoC än som ett separat spel.
Därför vänder jag mig hit för att se vad som sägs. Någon som vill ha en stor pälsmössa?

Storuggla, morfar valross

Helmgast
Vill ha!

Fast det behöver inte vara så mystiskt-skräck-aktigt. Mer maktkamp, thriller och down-to-earth.

// avatarex - vill inte ha så mycket kulter och CoC, men annars intresserad

Storuggla

Champion
To cult or not to cult...

"Fast det behöver inte vara så mystiskt-skräck-aktigt. Mer maktkamp, thriller och down-to-earth."

Tja. Ett visst mått av ockultism kommer man ju inte ifrån (Rasputin, tjohej!), men total CoC-kultism? Tja, det är en smakfråga. Jag lutar mot att köra låg-kultigt så att man kan ignorera eller bygga på om man vill ha mer eller mindre själv.
Men maktkamp, thrille roch sådant kan man ju inte vara utan! :gremwink:

Storuggla, inte fullt så hemlig polis

Krille

Super Moderator
Jag har haft vissa tankar om en Castle Falkenstein-kampanj något tidigare (ca 1870). Man har i princip samma saker som ovan utom pansarkryssare och Rasputin, men vafan... man kan väl inte få allt? :gremwink:

Storuggla

Champion
" Jag har haft vissa tankar om en Castle Falkenstein-kampanj något tidigare (ca 1870). Man har i princip samma saker som ovan utom pansarkryssare och Rasputin, men vafan... man kan väl inte få allt?"

Föff, hur annorlunda är Ryssland i Falkenstein då? Bortsett från att finns drakar, oknytt och älvor då? Och är känslan av "impending doom" (bra svenskt uttryck någon?), finns den vid den tidpunkten tro? Äh, bara det är stora pälsmössor och ryska manskörer :gremwink:

Storuggla, trojka

Krille

Super Moderator
Ryssland har problem i Castle Falkenstein. Tsar Alexander II har visserligen börjat en del reformer, men bönderna svälter, adeln vill inte ha reformerna och anarkisterna tycker inte att reformerna räcker. Ryssland har dessutom får storsmisk av britterna på Krim, polackerna är och nafsar i gränsen som vanligt och japanerna börjar bli stora i truten efter att amerikanerna har öppnat deras ämlans holmar. Ryssland har som vanligt inga vettiga hav, vilket gör att de inte kan ha det som varje vettigt imperium måste ha: en vettig flotta. Lägg därtill en stornoja efter att Napoleon härjade i Moskva för sextio år sedan.

Så ryssarna är deppade efter två rätt omfattande krig, och tsaren inklämd mellan intriger i adeln, politiska intriger, intriger med grannländerna, en hel massa kungliga intriger (tsaren är släkt med i princip alla kungahus i Europa) och en ekonomisk depression som inte verkar ge sig. Den enda ljusningen är väl att svenskarna har blivit rätt mjäkiga.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Yeah. Skön idé.
- Är det månne så att Risings tes stämmer, den om att Östeuropa är på väg att bli nya independentrollspelsflugan? ;^D

Nå, jag gillar idén, som sagt. Den är fräsch och intressant nog som den är, och behöver inga ockulta inslag för att fungera som spelmiljö - fast om jag använde settingen skulle jag aldrig kunna låta bli att varva det med lite ockulta kryddor.

Jag tror på din idé i deltråden med avatarex, att göra antydningar och uppslag till övernaturligheter, så att man som spelledare kan inspireras och bygga vidare, men också slå undan det helt om man inte är intresserad. Där har vi det fina med det här - hela kalaset står på benen utan massa ockulta kryddor, och därför kan man slippa om man inte tycker om det.

Skulle jag vara CoC-spelledare skulle jag gärna köra en lågmält ockult kampanj i miljön. Dock är jag bara spelare i CoC, så jag får väl göra mig en egen metaplot den dagen jag ska använda miljön.

För att svara lite mer direkt på vad du sa får jag hålla med om att det inte riktigt känns som ett eget spel, utan mer som en kampanjsetting. Nå, det ska väl inte hindra någon. Om en skön idé inte räcker till ett helt eget rollspel ska man nog inte dryga ut den till att räcka, utan ta den för vad den är.

Zap

Storuggla

Champion
"Yeah. Skön idé.
- Är det månne så att Risings tes stämmer, den om att Östeuropa är på väg att bli nya independentrollspelsflugan? ;^D"

Och där försvann all chans att jag skulle lyfta ett spadtag på den här idén. :gremgrin:

Storuggla, ångest

Zaphod_UBBT

Swordsman
Hahahaha [NT]

Ja, jag är en sådan där hemsk figur som kommunicerar via NT-meddelanden till alla som är konstiga eller har platt visning av trådar:

http://www.bookcrossing.com <- Släpp böckerna fria! Alla måste börja!

Johan K

Gammal & dryg
Därför vänder jag mig hit för att se vad som sägs. Någon som vill ha en stor pälsmössa?
Klart att man vill ha en pälsmössa ju !! :gremgrin:
gillar idéen ju, verkar ju klart coolt att spela en spla under tsartiden ju !
Kör på !! :zeppelinare:

Dimfrost

Special Circumstances
Klart man vill ha en pälsmössa! Senaste gången ugglan snackade om nya koncept i en ny tråd vet vi ju hur det gick. :gremlaugh:

Alltså, Ryssland är ballt och kulter är ännu bättre. Men jag skulle nog inte vilja se det som så mycket CoC, med slemfläskiga tentakelmonster och sånt, utan mer ockulta konspirationer i stil med GURPS Cabal (och nu får vi hoppas att Nightowl ser det här). I och för sig kan man blanda in en gnutta uråldriga fasor från yttre rymden också, men konspirationsteorier är nog snäppet trevligare.

Rasputin rockar. I och för sig är min kunskap om den sena tsartidens Ryssland till stora delar hämtade från Carl Johan Vallgrens "Dokument rörande spelaren Rubashov" som i och för sig är en mycket bra roman, men kanske inte särskilt beskrivande. Man kanske borde slänga in lite zeppelinare, och overkligt politiskt läge (konstiga krigshot som aldrig funnits, och så), och strålvapen, och reptilmän och gnomer också. Eller också kan man låta bli. Ja, det blir nog bäst i det här fallet. :gremgrin:

/Dimfrostskij

kalcidis

Hero
det var väl...

...någonstans i den riktningen jag själv tänkte mig det hela när jag började spåna på kampanjen.

Stämningen som jag ville ha var det dekadenta, förfallna och splittrade landet som var genomsyrat religiösa, politiska och filosofiska motstridigheter. Just det här med kulter ville jag skulle lyftas bort från folk i konstiga rockar på möten med stearinljus som mässar lite formler och är onda på sitt tråkiga och så ofta refererade till sätt. Jag ville att kultisterna skulle likväl vara den ansedde tjänaren till Tsarens familj (om tsaren fortfarande fanns vill säga) såväl som den försupna och avdankade byangivaren. Konspirationerna skulle inte vara polerade utåt och mörka, ångestfulla och konstiga när man väl studerat dem. Jag ville att de skulle märkas såväl som de var dolda och att allt helt enkelt var så smutsigt, avskalat och rakt av grovt som det kunde bli. Vi snackar om rostiga knogjärn istället för chromade stiletter.

Självaste grundtanken var att det skulle kretsa kring Anastasias försvinnande eftersom det antagligen är den bästa hooken för en konspiration i hela Rysslands historia.

Men dessa tankar är jäkligt gamla och jag har inte pillat alls på dem sedan dess.. det enda jag har gjort var att jag berättade lite (det storuggla sa i princip) om vad jag tänkt och sedan kliade mig på skrevet för att återvända till min musik och skola.

Men jag skulle uppskatta om någon tog upp temat och gjorde något spelbart av det.

En kärlek och vägledning

Dimfrost

Special Circumstances
Konspirationsteorier

Nu ska vi se. Det ska naturligtvis inte bara finnas en konspiration, och alla konspirationer ska inte kretsa kring samma sak. (Inte för att jag tror att du menade det så, jag vill bara klargöra.) Istället ska det finnas ett nät av konspirationer, som griper in i varandra, med kopplingar till gammal ockultism och nyare politiska ambitioner, myter och legender, frimurarna, sionprioraterna, tempelherrarna, brottssyndikat, kurirväsendet och så vidare FNORD. Naturligtvis med ryska kopplingar.

Dekadens är mysigt, och undergångsstämning likaså. (Har jag sagt det här förr, måhända?) Någonstans inom mig har jag en bild av ett sekelskiftesryssland med massor av fantasy, och skum teknologi, som inte vill försvinna, men jag ska göra mitt bästa för att undertrycka de tendenserna. Jag lovar. :gremgrin:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Några frågor

Varför dog den här tråden, när den var så ball?
Vad ska vi göra åt saken?
Vilka är engagerade?
Vilka var de där fienderna till den lilla fågeln (de som inte var fåglar, ty de hade varken vingar eller fjädrar)?

/Dimfrost, frågvis som en giraff