Nekromanti Moderators och forumsregler!!!

solvebring

Superhero
Tjenare!

Jag har själv nyligen blivit moderator på ett forum, men vi är inte så insatta någon utav oss. Jag skulle därför vilja ha hjälp med de vanligaste forumsreglerna, vilka regler borde man ha på ett forum om man vill ha det så ordentligt och så seriöst som möjligt?

Vad borde man tänka på som morderator?
Det jag tänkt på hittills är att flytta och låsa trådar så att de fungerar lämpligt.

Jag och mina forumskamrater; såsom admin och moderators, skulle vara tacksamma för all den hjälp vi kan få med att skapa ett ordentligt, fullt seriöst, väl fungerande forum.

Tack på förhand...

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad borde man tänka på som morderator?
Det jag tänkt på hittills är att flytta och låsa trådar så att de fungerar lämpligt.
Det verkar vara en bra början.

Som regelbunden forumsanvändare i snart 10 år så har jag några egna synpunkter:
- Små forum med en homogen användarskara (t.ex. med någon form av intressegemenskap som rollspel eller spårvägar) har sällan eller aldrig problem med bråk, bara med spam. Radera alltid spam.
- Säg till i egenskap av moderator om en diskussion börjar spåra ur i osakligheter eller lättare personangrepp. Endast grova påhopp bör raderas.
- Lås hellre trådar än radera inlägg. Folk blir väldigt frustrerade och arga av att inlägg försvinner, särskilt om en hel tråd försvinner till följd av något enstaka dumt inlägg.
- Försök tänka er att ni moderatorer är som debattledare - ni ska hålla en god ordning och säga till när debattörerna verkar ha slut på argument eller när argumentationen börjar spåra ur. Sköter ni er uppgift väl behöver ni aldrig ta till tvångsmedlen (låsning, radering eller avstängning).

Om ert forum är litet skulle ni kunna rapportera varje gång ni tvingas radera inlägg eller, gud förbjude, stänga av användare. På så vis slipper ni en massa inlägg av typen "Varför försvann den och den tråden?"

Jag tycker att WRNU:s forum funkar bra.

Dewil

EchonCique

Hero
Flyttad till rätt forum [ant]

Frågeställningen har ingenting med Rollspel.nu specifikt att göra och skall således inte vara i det forum dedikerat åt frågor kring Rollspel.nu.

Tips på regler, andemening och modereringsarbete kan fås om du kollar in det avtal man förbinder sig till vid medlemskap här samt våra egna regler.