Nekromanti Moderna Efter Katastrofen-Rollspel

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Tjabba.

Finns det några schyssta efter katastrofen-rollspel nu för tiden? Med "moderna" regler etc? Egentligen söker jag väl efter ett nytt Mutant med uppdaterade regler, men något sådant lär ju aldrig dyka upp.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Se om du kan få tag på Alternity-versionen av Gamma World som gavs ut för några år sedan (1999 eller 2000). Man behöver inte några andra böcker (såsom Alternity PHB eller GMG) för att spela det, allt man behöver finns i grundboken.

Ett annat alternativ kan kanske vara Darwin's World som jag dock inte sett själv. Det är i alla fall ett postapokalyptiskt d20-spel som jag tror bara säljs som PDF:er.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Till det generella Sci-fi-rollspelet Alternity kom det en uppfräschad Gamma World-världsbok som även innehöll regler så att man inte behöver köpa Alternitys Player's Handbook eller Gamemasters Guide. Det verkar rätt trevligt, men jag har tyvärr inte spelat det. Gamma World är upplaga 5 av det spel som användes som förlaga till gamla Mutant, så man bör kunna få hyfsat samma känsla. Nu är dock tyvärr Alternity nedlagt och jag vet inte vad som hänt med Gamma World, men jag har för mig att det halvofficiellt supportades i en tidning ett tag iaf. Mer info bör gå att hitta på Wizards of the Coast.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Hehe, snacka om att vara slö på att skriva. När jag började skriva mitt svar hade ingen svarat på detta inlägg, ändå var ditt inlägg 50 minuter före mitt. =P Fast jag skyller på att jag blev distraherad av irc och en mycket rolig sida om den amerikanska självständigheten.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Gamma World d20

Just det förresten, WOTC ska göra en d20-version i miniformat av Gamma World också lite senare i år. I varje nummer av tidningen Dungeon/Polyhedron så har de med ett mini-rollspel baserat på d20 - i det nu aktuella numret har de t ex en d20-variant på Spelljammer, och i ett tidigare nummer hade de ett spel som hette Shadowchasers (som dessutom visade upp d20 Modern som kommer senare i år). Dessa spel kräver visserligen att man har en D&D-PHB och eventuellt MM och DMG, men med tanke på att de är bilagor i en tidning som kostar runt $6 eller så och att man får en ca 40 sidor spel...

I alla fall, jag har för mig att Gamma World d20 ska komma i septembernumret av Dragon/Polyhedron.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Gamma World d20

Ah, trevligt att höra. Jag har hoppats att en d20-variant skulle komma i någon form, men chansen att Wizards skulle släppa det som en egen världsbok har ju känts ganska liten. Detta kanske är ett bra sätt att hålla Gamma World levande.

Hur är dessa miniversioner av spelen upplagda? 40 sidor räcker ju inte långt, en del lär ju vara info om hur reglerna ska användas i världen också, så det blir ju inte så mycket plats över för världsbeskrivning etc.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Hell on Earth - PINNACLE ENTERTAINMENT GROUP

After the Bomb - Palladium Games

Tribe 8 - DREAM POD 9

Kolla in www.hobbygames.se och respektive spelbolags website.


Bha! Glömde nästan. Måste slå ett slag för Twilight 2000 som visserligen inte är ett spel med nya regler, men dock modern krigsföring och en hel del bra äventyrsmoduler. Ska efter vad jag tidigare läst tydligen ges ut i nya äventyrspaket.

Måste också fråga om "moderna" regler är så pass viktigt. Vi själva har rullat igång en kampanj som bygger på första Mutant, Gamma World (old version) samt min SL:s vilda ideér om hur efter-smällen -världen ser ut. Har varit mycket underhållande och roligt att spela. Enkla regler är inte att förakta.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Moderna regler är väl inte sådär superviktigt, men de brukar oftast ge spelarna fler alternatvi än gamla regler. Jag och mina spelare gillar alternativ. =)

Chansen att det ges ut material till dem fortfarande är dessutom större.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Spelljammer d20

Tja, det enda jag har sett är Spelljammer-spelet, vars innehållsförteckning lyder:
18 Chapter 1 - Characters
Lite grann om raserna, ungefär som i PHB fast minus regelbiten. Väldigt kort bit om hur D&Ds klasser fungerar i Spelljammer, mindre än en sida totalt. Fem nya prestige classes och lite kort om vilka prestige classes från andra källor som passar in. En helt ny färdighet (Pilot), en ny Knowledge-specialisering (Space) och lite detaljer om Knowledge (Local) och Profession). Totalt 17 nya feats.

32 Chapter 2 - Space and Spelljamming
Förklaring av hur gravitation, luft och en Spelljamming Helm fungerar, och hur strid mellan Spelljammers går till. Totalt 13 olika skeppsmodeller plus lite generell info om de olika rasernas skeppstyper.

46 Chapter 3 - Equipment and Magic
Lite nya vapen, främst tunga skeppsvapen och handeldvapen (typ musköter). Några nya magiska föremål, inklusive de tidigare nämnda Spelljamming Helms. Kort diskussion om hur vissa spells fungerar i Spelljammer.

52 Chapter 4 - Setting
Täcker in de åtta intressanta himlakropparna (inklusive solen, en av månarna, samt ett asteroidbälte) i det solsystem där saker utspelar sig. Beskriver dels himlakropparna översiktligt och har också korta beskrivningar av intressanta platser på dem.

64 Chapter 5 - Enemies
Två sidor om "hoten" i systemet - drow, mind flayers, yuan-ti, formians och sahaugin.

Totalt täcker det in 47 sidor (16-66, minus lite reklam). Jag kan i och för sig tänka mig att en Gamma World-variant antingen skulle behöva mer plats eller få ännu mindre detaljerad information, eftersom GW skiljer sig mer från "standard-D&D".
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Spelleder själv Gamma World 5. Det är fortfarande möjligt att få tag i, om än inte lätt. Det var med nöd och näppe att de fick ut spelet innan Alternity sumpades i förmån för D20. Detta har i effekt att reglerna för fordon inte kom med, något som inte är så kritiskt (man lär inte hitta så många fungerande fordon).
Till skillnad från tidigare utgåvor av Gamma World har världen inte gått under på grund av ett atomkrig, utan på grund av att utomjordingar har invaderat jorden. Denna bakgrundsstory är ganska tunn och har i stort sett mycket lite inverkan på spelet om så väljer.
Alternity supportas av www.alternity.net som numera har fått rättigheterna att vidareutveckla systemet. Det finns även två online fanzine av hög kvalité för alternity och ett specifikt för Gamma World (The Apocalyptic Post). Tyvärr har jag för tillfället inte addresserna till dessa fanzin.
Mitt råd är att man tar en titt på Gamma World 5, om man kan få tag i det. Det innehåller inte så mycket information om världen men fungerar som en utmärkt bas för att skapa sin egen efter-katastrofen värld och kampanj.
Även om det framstår som om Alternity reglerna som används i GW5 är stympade så rekommenderar jag inte att man införskaffar de andra regelböckerna till Alternity om man enbart ska spela GW5. Reglerna är nämligen inte så stympade som det antyds, och allt utom fordonsregler och regler för datorer och robotar ingår i GW5.
(finns för den delen inga robotar längre i GW5).
 
Top