Nekromanti Modifierad regelssystem

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur hårt moddade är de rollspel ni spelar? Hur långt kan man faktiskt gå med husregler och modifieringar utan att man har skapat ett helt nytt rollspel?

Man Mountainman

Storsvagåret
Personligen har jag lite problem med husregler. Jag tycker sällan jag får till det så att det blir riktigt bra. Jag lyckas alltid se konsekvenser av mina moddningar som inte är önskvärda. Samtidigt är det sällan jag är nöjd med ett regelsystem som det är. Denna motsägelse i min personlighet har gjort att jag till stor utsträckning eftersträvar att skriva egna regelsystem. Då blir det rätt från början.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hur hårt moddade är de rollspel ni spelar? Hur långt kan man faktiskt gå med husregler och modifieringar utan att man har skapat ett helt nytt rollspel?
Lite moddade är de alltid, även om vissa system kommer unden med väldigt få modifikationer. I Call of Cthulhu har jag till exempel bara tagit bort ett par färdigheter och lagt till ett par andra. Mer normalt är att jag dessutom fipplar lite med rollpersonsskapandet, för att göra nybörjarfigurer lite bättre och ändrar lite andra slumpmässiga saker som jag inte riktigt tycker om.

Jag tror att man kan gå ganska långt innan det blir ett nytt spel. Det är väl först om man börjar ändra grundläggande saker som vilken tärning man ska slå och hur man tolkar resultatet av färdighetsslag som man kommer för långt bort från originalet för att det ska gå att känna igen.

/tobias

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Moddade världar och iggade regler

Vi i våran spelgrupp spelar ju iofs nästan bara Eon och Neotech, där reglerna är i överflöd så vi sitter ju i en ganska speciell sits rent regelmässigt.

Vi brukar inte ändra på och lägga till så hemskt mycket regler när vi spelar. Nästan inga alls faktiskt, för dom reglerna som faktiskt finns i Eon och Neotech är bra, dom är bara många.
Så istället är vi ganska duktiga på att ignorera och strunta i regler, snarare än att modda dom som finns.

Däremot är vi ganska duktiga på att modda våra världar och framförallt göra tillägg och bygga ut dessa ytterligare från det material som redan finns.

/Naug

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vitulv är som Naug, fast ballare.

Liksom Naug ändrar jag väldigt sällan regler. Jag vet inte, men det känns som att man genom att ändra en regel riskerar att störa andra delar av systemet, gör det obalanserat osv.

Och liksom Naug är jag också en mästare på att ignorera regler som jag tycker är krångliga. Jag har ett hatkärleksförhållande till regler. De begränsar otroligt mycket av rollspelandet, samtidigt som reglerna gör rollspelet till ett spel. Och jag älskar ju spel.

Min definition på ett bra system är således ett sådant som är så enkelt att man inte behöver ignorera vissa regler. Mutant: UA är ett sådant exempel. Jag älskar Mutant: UA och håller det högre än t.ex. DoD, som för övrigt är mitt favoritspel.

/Vulf

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Vitulv är som Naug, fast ballare.

Håller nog faktiskt med både dig och Naug. Regler är ett nödvändigt ont i vissa hänseenden, och moddar jag dem så innebär det i nio fall av tre att jag tar bort någonting som jag anser vara överflödigt. Till exempel Essence och Endurance i Unisystem.

BRP är nog det enda spel som klarar sig utan modifikation/radering, även om jag sällan håller alla regler i huvudet ens till det förhållandevis minimalistiska spelet.

Den enda gång jag spelar med regelsystem som de ser ut är faktiskt när det är d20 som gäller, eftersom det systemet är så otroligt komplext i sin natur att man måste använda alla regler för att kunna ta del av alla de funktioner som systemet har... Men av någon pervers anledning gillar jag faktiskt d20, trots att jag i alla år avskytt regler. Konstigt. Och nej, jag har ingen förklaring på det, och, än mer nej, det innebär INTE att jag plötsligt gått och köpt EON :gremgrin:

Bara för att regler visat sig kunna vara lite småroliga emellanåt så måste man inte bygga ett hus när det bara behövs ett utedass...

Jag älskar Mutant: UA och håller det högre än t.ex. DoD, som för övrigt är mitt favoritspel.

Den ska jag klura på... att hålla ett annat spel högre än sitt favoritspel. Hmmm. :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Varför Mutant UA är bättre än favoriten [OT]

Den ska jag klura på... att hålla ett annat spel högre än sitt favoritspel. Hmmm.
Tja, jag kan föklara. Mutant: UA är ett mycket bättre spel. Reglerna är bättre på alla sätt och vis. Världen, bakrgunden är mer orginell, det är bättre skrivet, utgivningshastigheten är högre, liksom nättilläggen. Det finns liksom inte något att anmärka på.

Men DoD6 är roligare. I varje fall har jag roligare med DoD. Världen passar mig perfekt, invånarna likaså. Jag älskar sagor, med troll och vättar. Jag tycker om när miljön är hård, rå och oförsonlig. Jag gillar mörka skogar där lavarna hänger från träden. Trots att systemet i sig har sina brister och böckerna är småtaffligt skrivna så är DoD6 så fyllt av finurliga och underbart inspirerande ideér. Bara namnen i modulerna får fantasin att skena. Illustrationerna är ursköna och layouten suverän (sluta flina självgott Dante). Nåja, i vilket fall så är alltså DoD6 det spel som retar min fantasi som spelledare mest av alla. Även om Mutant är bättre.

/Vulf

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
*Flinar självgott* (nt)

NT = Närmastliggande Treskiftsarbetare

entomophobiac

Low Prep High Play
Mmm

Saliga äro de saktfärdiga... hehe :gremgrin:

(Fast jag måste ju faktiskt erkänna att DoD6 ÄR snyggt layoutat... men i alla fall. Jag fick ett schysst läge att lägga in en jättesubtil hint...)

Johan K

Gammal & dryg
Hur hårt moddade är de rollspel ni spelar?
tjaa, såvärst hårt moddae är inte de spelen jag spelar faktiskt, otroligt nog.. Det har gjorts några ändringar bara fast i stort sett så är det mesta orört..

Hur långt kan man faktiskt gå med husregler och modifieringar utan att man har skapat ett helt nytt rollspel?
Tjaa, allt är väll rellativt om jag ska vara ärlig.. Trro att man kan modda gansak rejält & ändå kalla det DoD eller Mutant.. bara man är nöjd med systemet & att det funkar så skulle jag vara nöjd & belåten.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hur hårt moddade är de rollspel ni spelar?

Ja.
Vaddå "Ja"?
Ja. Det är de. Jag moddar ganska hårt när jag väl kommer igång, men mest moddat blir det under spelsessionerna, då jag behöver en regel till något, pallar inte med krångliga regler så jag hittar på egna i stridens hetta. De kanske inte fungerar ultimat, men det är enklare än att slå upp konstiga och krångliga regler i boken.

Hur långt kan man faktiskt gå med husregler och modifieringar utan att man har skapat ett helt nytt rollspel?

Min ringa åsikt är att man kan modda hur mycket man vill i ett spel utan att det blir ett helt nytt spel. Så länge känslan finns kvar så är det samma spel. Det kan vara så att två spel har samma känsla och då nästan blir som samma spel.

Staffan

Myrmidon
Min nuvarande plan är att köra en kampanj med en något moddad blandning av Arcana Unearthed och D&D 3.5, där modifikationerna till största delen består av att anpassa AU till D&D 3.5s regler (t ex slå ihop vissa färdigheter, använda 3.5s upphottade Flurry of Blows i stället för allmänt snabbare obeväpnade attacker för Oathsworn, och lite såna småsaker). Sedan kommer jag nog att göra en egen värld, löst inspirerad av det gamla datorspelet Dragon Wars.

Troberg

Sinister eater
Halvmycket

Det vill säga cirka 50/50 original/modifierade regler.

Är det något jag inte gillar eller om det är något som jag kan göra bättre så gör jag det.

Rickard

Urverk speldesign
"Hur hårt moddade är de rollspel ni spelar?"
Det beror på <SUP>1)</SUP> hur länge man har spelat det, <SUP>2)</SUP> vad man vill få fram av världen och <SUP>3)</SUP> hur rollspelet är uppbyggt regelmässigt..

1) När man spelat ett rollspel ett tag så vet man vad som funkar och vad som inte funkar.. Man vet att man gillar rollspelet och kan kosta på sig att spendera lite tid till att göra om reglerna lite..

2) Vissa färdigheter eller så får man ändra på direkt när man läser igenom spelet.. Det måste man i regel.. Precis som man måste få ändra lite på världen när man läser om den.. Ofta så har man eller får man en uppfattning om ett rollspel och anpassar det för att passa ens egen spelstil bättre..

3) DoD är uppbyggt på det sättet att man kan lätt bygga på det.. Eon är tvärtemot och man måste ta bort istället.. Vilken jag föredrar ska jag inte yppa mig om..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest håller till på DoD-forumet

Rising

Vila i frid
Brytvärden, intiativ och XP försvinner först...

På gamla spel har man ju gjort hur många ändringar som helst, det har jag inte riktigt tid till längre. Nå, det vanliga är att jag struntar i vissa regler, det gör jag i de flesta rollspel, även de senare jag köpt.

Brytvärden, XP och intiativ brukar försvinna rätt fort.

Sedan tar jag nog gärna bort alla kunskapsfärdigheter och ersätter dem med fria kunskapsfärdigheter (a la Chronopia) sitället. Det är så mycket roligare när ens rollperson kan få lära sig precis vad hon vill. Förmodligen kommer jag stoppa in någon sorts fria sociala färdigheter eller sysselsättningsfärdigheter i alla rollspel så småningom också.

Hittar jag någon dum regel som är enkel att korrigera (som att någon färdighet baseras på fel grundegenskap, enligt mig) så snackar jag med spelgruppen och hör om vi kan ändra det. Det är nästa steg, och görs efter några dagars spelande.

Därefter hittar jag på nya saker att lägga till: Egna monster, egna raser, egna vapen, egna yrken, osv. Det är den roligaste biten, faktiskt. Jag tycker att ett bra rollspel ska ha ganska stora "tomma" utrymmen som man får fylla med sitt eget påhitt. Ankor, kattmän, vargmän och en del andra konstiga varelser dröjde det exempelvis inte länge innan jag lade in i Chronopia, och jag ska ha ett par (riktigt dåliga, tyvärr) egna arketyper i Kult någonstans.

Senaste gången jag gjorde något omfattande eget jobb var när jag hittade på en massa egna monster till DoD6. Det kändes skönt, äkta nostalgi.

"Hur långt kan man faktiskt gå med husregler och modifieringar utan att man har skapat ett helt nytt rollspel?"

Personligen tycker jag faktiskt att man ska göra rollspelet till sitt eget. Särskilt Kult är ett rollspel som kan upplevas på totalt olika sätt beroende på vad man spelar i för spelgrupp, och ändå finns det något gemensamt "Kultigt" som förenar oss. Det är ju precis så det ska vara. Att lira ett spel på ett sätt som någon har bestämt ska vara det "riktiga" sättet, det låter ju astrist om man frågar mig.

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Halvmycket

"Är det något jag inte gillar eller om det är något som jag kan göra bättre så gör jag det. "

Vad händer om spelarna vill behålla en regel som du vill ta bort?

Troberg

Sinister eater
Re: Halvmycket

Vad händer om spelarna vill behålla en regel som du vill ta bort?
Då överväger jag det, och utifrån omständigheterna bestämmer jag om den behövs eller inte. Ibland kör jag över dem därför att den inte passar, ibland ger jag med mig för att göra dem glada (tex har jag fortfarande kvar styrka i GURPS, trots att jag vill göra den till 20-IQ).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Måste kämpa emot....

"(tex har jag fortfarande kvar styrka i GURPS, trots att jag vill göra den till 20-IQ). "

Jag hoppas verkligen att du skämtar. Jag misstänker att du inte gör det, men jag håller ändå tummarna.

Troberg

Sinister eater
Re: Måste kämpa emot....

Jag hoppas verkligen att du skämtar. Jag misstänker att du inte gör det, men jag håller ändå tummarna.
Jodå, jag skämtar. Däremot tror jag att överdriven fokusering på muskler sker på bekostnad av hjärnan och tvärt om, därav Einsteins, Hawkins, Bohrs, Teslas och Da Vincis totala brist på framgångar i OS.

Troberg

Sinister eater
Re: Varför det?

Styrka är alltid bättre än IQ.
När toberg varit smart och ändrat någon regel och vi kommer osams om det, så vet han att mina nävar är hårdare än hanns och ändrar tillbaka regeln för allas trevnad.
Och sedan fuskar jag med dolda slag så att resultatet blir som regeln var tänkt ändå.

Så vad skall man då med IQ till
Se ovan, plus att dra skräckhistorier om en gummifot.