Nekromanti modifiers

Rikard

Veteran
Hej! Jag har just köpt Players handbook 3,5 och tänkte lära mig det har spelet men blir något förvirrad av Half Orc Starting Package på sid 26 Det står att du ska ta reda på hur många skills du ska välga på fölgande sätt 4+int modifier. Dom har valt 8 skills men enligt tabel 1-1 måste man ha 18 i int för att få så många och det finns väll ingen jävla orc som på lvl 1 har 18 i int. Jag har förmodligen bara missupfattat så jag vill ha en förklaring om modifiers... :gremcrazy:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kort svar ...

Du får välja lika många av de listade färdigheterna som din INT modifier + 4.

Har du INT modifier -1 får du alltså välja tre av färdigheterna.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hmm... Jag vet inte riktigt vad det är du menar, men jag antar att det är Half-Orc Barbarian Starting Package du menar.

Vad det gäller skillsen så får man lägga på alla skills som står i under Class Skill + de som är markerade med en svart plutt på formuläret. Hur många skills man får har inget med ens intelligence att göra. Vad som däremot har med intelligence att göra är hur många skillpoints man får lägga ut på de olika skillsen. 4 + inte modifier som är 0 när du har 10-11, +1 när du har 12-13, +2 när du har 14-15 osv osv. Så har du 13 i intelligence får du 4+1 skill points att lägga på dina skills.

Rikard

Veteran
Ok missupfattade men det stämmer ändå inte...
Om jag uppfattade dig rätt så skulle den här orcen ha ca 5 skillpoints att dela ut på diverse skills men han har 4st skillpoints alla sina 8 st skills. Orcen har alltså delat ut 32 st skillpoints! :gremconfused:

Ackerfors

Alas, your rapids!
På första leveln får han 4*(4+Int) vilket gör att om han har +1 i Int modifier får han 20 på level 1, sen 5 per level tills intelligensen höjs eller sänks.

Har han delat ut 32 skill points så innebär det att han har +4 i Int modifier (dvs 18 eller 19 i INT).

Staffan

Myrmidon
Grejen är att du får VÄLJA 4+Intmod av de skills som står i startpaketet, som du då får till den nivå som där står (detta inkluderar modifikation för class/crossclass skill). Anledningen till att det står fler skills än så är att man ska ha lite att välja bland.

Rikard

Veteran
kollar lite närmre...

Ja det står ju för farao i början av stycket att på level 1 så tar man 4+int modifier gånger 4 vilket blir en jäda massa skillpoints.
Jaja hoppas bara att jag inte slösat bort för mycket av er dyrbara tid! :gremgrin:

/Rikard :gremblush:

anth

Vetefan
Re: kollar lite närmre...

Stämmer.
Vid 1:a leveln får man 4x så mycket skillpoint och man får börja med 4 skillranks och humans får 4 bonus skillpoints.

Detta ska representera att även om lvl1 PCs är nya så är de inte nyfödda, utan har faktisk levt ett liv och lärt sig saker.

Jag känner en del spelare som alltid tar rogue som 1st level bara för att få massor med skillpoints.

Tänk också på att INT skiljer sig från övriga abilities eftersom INT-ändringar inte gäller retroaktivt.
Ex: om du är lvl 8 och höjer din CON från 13 till 14 så får du 8 nya hp, men höjer du din INT från 13 till 14 så får du inte mer skillpoints för tidigare levels.

Ok missupfattade men det stämmer ändå inte...
Om jag uppfattade dig rätt så skulle den här orcen ha ca 5 skillpoints att dela ut på diverse skills men han har 4st skillpoints alla sina 8 st skills. Orcen har alltså delat ut 32 st skillpoints!
Nu har jag inte 3.5 böckerna tillgängliga, men om jag minns rätt så är den listan som är vid startpaketet en rekommendation på vilka skills du bör prioritera...Alltså är det inte meningen att man skall kunna lägga de poäng som står där på alla de färdigheter som är i listan, utan det är i den ordningen som de (tillverkare och speltestare) tycker att man skall lägga ut sina poäng.
Det är alltså en top 5 (eller hur många det nu brukar vara) på vilka färdigheter som är viktiga för en (i det här fallet) barbar.

/Lars, godnatt.