Nekromanti Modulär terräng - figurspelsklur

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,126
Location
Rissne
Varning - ganska ambitiöst projekt.

Tanken jag har är att ha noga uttänkt och genomförd terräng baserad på rutor a' 1 kvadratfot, alltså 1x1 fot. Det ger viss flexibilitet i hur man bygger upp sin spelplan samtidigt som man blir av med den ganska udda känslan av leksaker strödda på filt som man ofta får av figurspelsterräng.

Min skiss ser ut såhär:

1. Varje ruta baseras kring en 300*300*16mm MDF-board. MDF-board är ett spånbaserat material, har jag läst, som jag tipsades om när det gäller material som inte bågnar av att det blir lite blött.

2. På MSD-boarden används trälim för att fästa noggrant urklippt myggnät som passar rutan precis.

3. Ovanpå myggnätet läggs sedan ett omkring 7 millimeter till 1 cm tjockt lager av hårt och bra gips. har tipsats om tandläkargips, och har en liten påse sådant för experiment. Om någon har annat lämpligt och hållbart material, tipsa gärna.

4. På gipset fixar man sedan, jag har inte bestämt hur, den vita sandyta jag vill ha. Jag funderar på antingen gipspuder som får fixas dit innan gipsgrunden stelnat eller att man bara använder mitt speciella trälim-och-akvariesandsguck.

5. En fot är 304,8mm. Jag tänker mig fyra lister i lämpligt material (trä?) som är 2,4mm tjocka, omkring 20-25mm höga. Längden varierar en smula eftersom de ska passas ihop kring MDF-brädan och fästas (skruvas?)


Fyran kan då lämpligt ytas ut mot lite olika grejer beroende på vad man gör för slags terräng. Det här borde funka med allt från grön flock till svart lera till röd öken et cetera. Jag tror att det blir stabila plattor, tunga men ordentliga. Gipset skapar en icke helt plan yta, samtidigt som den inte behöver vara alltför guppig. Kullar gör man lätt, och de kommer att smälta in i terrängen i övrigt. Själv kommer jag att blanda saltöknen med ruindelar och någon skyttegrav eller liknande.



Som synes är det mesta redan ganska planerat, men jag har två funderingar jag hoppas någon kan hjälpa mig med:

1. Skissen ovan talar om fyra "kanter" som sticker upp och delar av fyrkanten. Jag har fortfarande inte hittat nåt bra material eller något snyggt och robust sätt att fästa dem. Skissen säger 2.4mm tjocka lister, men de kan bli tjockare om jag hittar ett lämpligt material. Vad tror ni? Gör de ens någon nytta? Min tanke är att gips etc gärna slits ner på kanter och så. Jag vill ge extra stadga.

2. Målet för mig är en saltökensmiljö. Dels för att jag inte sett många saltöknar i dioramor etc, men också dels för att jag tycker att saltöknar är ganska coola. Jag har en metod som jag använt på mina figurers baser (trälim+vatten+vit akvariesant, blanda, klibba dit, låt torka över natten, måla med utblandad vitfärg), men jag vet inte om den är så lämplig för mark som det ska gås omkring på. Jag har också funderat på att pudra med gips ovanpå den stelnande gipsytan, vilket då skulle ge den sand/skrovlighet jag är ute efter. Några andra idéer?
 
G

Guest

Guest
Okej, jag är egentligen en lurkare men eftersom jag går runt och tänker på såna här saker ändå så...

Om jag förstått det rätt så vill du ha det så här:








MDF är ett jättetrevligt material, men det är lite saker man bör tänka på med det. Det är ganska dyrt till att börja med, det är kanske inget problem för den här typen av projekt om man har en någorlunda hyffsad inkomst (eller en Sverok-förening). Men du kan nog räkna med 300-600 kr för tillräckligt mycket för två spelplaner. MDF är även mycket tyngre än spånplatta, om du staplar några sådana där rutor på varandra så kan det vara ganska jobbigt att släpa runt på. Speciellt med en centimeter gips kommer det vara riktigt asigt att släppa på. Det är väl inget problem egentligen, men det hindrar ju till exempel att man staplar dem på varandra om de har en känslig yta.
Slutligen så är MDF, som spånplatta, inte helt optimalt att skruva (eller spika) i. Du kan skruva igenom skivan och låta skruven fästa i en trälist, men du bör inte skruva genom en trälist och låta skruven fästa i MDF. Då kommer det antagligen brytas loss och lämna stora fula hål i MDF:en.
Alternativ till MDF skulle kunna vara spånplatta, men då kommer du nog behöva kantlister för att själva plattan inte blir kantstött. Annars så funkar nog plywood, men då behöver du nog någon form av stabiliserande lister, antingen längs med kanterna eller på undersidan.

Sen undrar jag lite över varför du bryr dig om gipsen. Kommer inte det innebära ganska mycket jobb (typ 70% av projektet) för en ganska liten fördel? Jag skulle föreslå att du bygger små ojämnheter med vanligt träspackel och en liten spatel. När du sedan öser på något ytstrukturering så kommer resultatet nog vara typ jämförbart.
Ett annat, inte riktigt lika hållbart, alternativ är att fästa tunna (typ en-två centimeter) frigolitskivor ovanpå skivmaterialet. Om du täcker det med en blandning av grus och lim blir det ganska hårt, även om det såklart kommer att vara ganska känsligt ändå. Det har fördelen att det är väldigt lättarbetat, och är hyffsat billigt.

Vad gäller listerna så tror jag du kommer att få specialbeställa dem om du ska ha så tunna. Dessutom så är det ganska mäckligt att arbeta med så tunna träbitar. Jag föreslår att du åtminstone har en 8-10 mm tjocka lister och drar in på MDF-boarden istället (om du nu tvunget vill ha dem exakt en fot). Vad gäller att fästa listen så görs det nog bäst med trälim och skruvtvingar (det finns väldigt långa skruvtvingar som är ganska dyra och speciella kantskruvtvingar som är ganska dåliga).
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,126
Location
Rissne
ignatius_reilly said:
Okej, jag är egentligen en lurkare men eftersom jag går runt och tänker på såna här saker ändå så...
Fantastiskt! =)

ignatius_reilly said:
Om jag förstått det rätt så vill du ha det så här:
Det ser bekant ut, ja =)

ignatius_reilly said:
MDF är ett jättetrevligt material, men det är lite saker man bör tänka på med det. Det är ganska dyrt till att börja med, det är kanske inget problem för den här typen av projekt om man har en någorlunda hyffsad inkomst (eller en Sverok-förening). Men du kan nog räkna med 300-600 kr för tillräckligt mycket för två spelplaner.
Jupp, jag vet. Men pengar är inte problemet; jag har både SVEROK-förening och dessutom en rätt OK inkomst (23500:- innan skatt; inga Joakim fon ankapengar men tillräckligt för att några hundra på ett sånt här projekt knappast ska ruinera mig).

ignatius_reilly said:
MDF är även mycket tyngre än spånplatta, om du staplar några sådana där rutor på varandra så kan det vara ganska jobbigt att släpa runt på. Speciellt med en centimeter gips kommer det vara riktigt asigt att släppa på. Det är väl inget problem egentligen, men det hindrar ju till exempel att man staplar dem på varandra om de har en känslig yta.
Mjo, jag vet. I have taken that into consideration =)


ignatius_reilly said:
Slutligen så är MDF, som spånplatta, inte helt optimalt att skruva (eller spika) i. Du kan skruva igenom skivan och låta skruven fästa i en trälist, men du bör inte skruva genom en trälist och låta skruven fästa i MDF. Då kommer det antagligen brytas loss och lämna stora fula hål i MDF:en.
Alternativ till MDF skulle kunna vara spånplatta, men då kommer du nog behöva kantlister för att själva plattan inte blir kantstött. Annars så funkar nog plywood, men då behöver du nog någon form av stabiliserande lister, antingen längs med kanterna eller på undersidan.
Här har vi däremot mitt problem, typ. Min plan var ju just att skruva genom lister in i spånplattan; erfarenheten har lärt mig att aldrig lita på lim när det gäller såna här grejer. Men om jag väljer spackel istället för gips (nedan) så kanske jag inte behöver kanterna? Hur lätt fnasar MDF sönder i kanter och så? Spånskivor blir ju jättelätt ojämna och fula kanter.


ignatius_reilly said:
Sen undrar jag lite över varför du bryr dig om gipsen. Kommer inte det innebära ganska mycket jobb (typ 70% av projektet) för en ganska liten fördel? Jag skulle föreslå att du bygger små ojämnheter med vanligt träspackel och en liten spatel. När du sedan öser på något ytstrukturering så kommer resultatet nog vara typ jämförbart.
Gipset kom in som dels en idé om någorlunda ojämn yta, men fördelen med att ha ett ganska tjockt gipslager är att man när man gör t.ex skyttegravar faktiskt kan låta dessa gå ner en bit i marken, till skillnad från de ganska fula lösningar jag sett annars, där skyttegravar alltid sticker upp hur mycket som helst... Jag vet dock inte om det är en tillräckligt stor fördel för att uppväga mecklet. Jag har absolut inget emot meckande - det finns ingen tidspress här, men vid någon punkt får man ju ändå konstatera "fuck it, det här är inte värt besväret".

Men spackel tror du på? Jag har aldrig gjort någonting alls med spackel, men är öppen för förslag. Ska fundera på saken.

ignatius_reilly said:
Ett annat, inte riktigt lika hållbart, alternativ är att fästa tunna (typ en-två centimeter) frigolitskivor ovanpå skivmaterialet. Om du täcker det med en blandning av grus och lim blir det ganska hårt, även om det såklart kommer att vara ganska känsligt ändå. Det har fördelen att det är väldigt lättarbetat, och är hyffsat billigt.
Frigolit är ett sånt där material jag har svårt för... dels för att jag får såna obehagliga rysningar när jag hanterar det, men också för att det är just billigt och känsligt. Tag bort kostnaden ur ekvationen. Jag är ute efter vad som blir bra, inte alls vad som blir billigt.


ignatius_reilly said:
Vad gäller listerna så tror jag du kommer att få specialbeställa dem om du ska ha så tunna. Dessutom så är det ganska mäckligt att arbeta med så tunna träbitar. Jag föreslår att du åtminstone har en 8-10 mm tjocka lister och drar in på MDF-boarden istället (om du nu tvunget vill ha dem exakt en fot).
Jo, det är lite så jag börjat tänka också. Frågan är nu bara hur i hela friden man ska kunna fästa listerna i MDF:en om man inte kan skruva?

Anledningen till att jag vill ha en fot är att i stort sett alla figurspel mäter sina spelplaner i fot. Mitt favvospel Warmachines standard är t.ex 4x4 fot. Om jag då har kvadratfotsplattor så kan jag enkelt ställa upp rätt storlek utan att mäta och hålla på. "jaha, 4x4 fot, då kör vi 4x4 plattor". Eventuellt blir vissa plattor 2x1 fot, om de hör ihop i en och samma grej eller så. Det finns möjligheter =)

ignatius_reilly said:
Vad gäller att fästa listen så görs det nog bäst med trälim och skruvtvingar (det finns väldigt långa skruvtvingar som är ganska dyra och speciella kantskruvtvingar som är ganska dåliga).
Men frågan är: Håller det? Jag är liksom automatiskt, sedan träslöjden i skolan, misstänksam mot lösningar som bara använder lim... Brukar inte sånt ha en tendens att... gå sönder?


Du ska i varje fall ha ett stort tack för att du delat med dig av din tid =)
 
G

Guest

Guest
Gipset kom in som dels en idé om någorlunda ojämn yta, men fördelen med att ha ett ganska tjockt gipslager är att man när man gör t.ex skyttegravar faktiskt kan låta dessa gå ner en bit i marken [...]

Men spackel tror du på? Jag har aldrig gjort någonting alls med spackel, men är öppen för förslag. Ska fundera på saken.
Vore det inte lättare att lägga på ett lager MDF till bara? Det blir iofs tyngre och dyrare (tror jag, har ingen aning egentligen vad tandläkargips kostar)...

Spackel använder jag jättemycket till sånt här, det är billigt, luktar inte för mycket kemi och går att tvätta bort från nästan vad som helst. Problemet är att det kräver någon form av täckande yta för att inte vara för sprött. Men ett lager lim eller färg räcker utan problem.

Men frågan är: Håller det? Jag är liksom automatiskt, sedan träslöjden i skolan, misstänksam mot lösningar som bara använder lim... Brukar inte sånt ha en tendens att... gå sönder?
Om du gör det rätt, vilket inte är jättesvårt, så håller det utan tvekan. Runt 80% av alla möbler i ett normalt hem har lister som är fästa på det viset, det är liksom så man fäster saker på skivmaterial i allmänhet.

Men om du är jätteallergisk mot lim så kan du ju alltid göra något som det här:

















Det är inte alls lika hållbart som lim, och jag skulle föreslå att du limmade även om du gjorde på det viset. Problemet med att hålla på sådär är att alla skruvhålen försämrar skivans hållfasthet ganska mycket. Men det kommer säkert att hålla för figurspelsändamål.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,126
Location
Rissne
ignatius_reilly said:
Vore det inte lättare att lägga på ett lager MDF till bara? Det blir iofs tyngre och dyrare (tror jag, har ingen aning egentligen vad tandläkargips kostar)...
Du menar formsåga MDF-board till att passa t.ex ens skyttegravar och så? Och så bara limma på, släta ut med spackel eller nåt, och sen fixa yta?

Låter isf inte alls som en särdeles knasig idé. Så länga man planerar innan... Om man t.ex sen vill ha en snygg krater eller så går det ju bara att först formsåga MDF:en och sedan fylla i hålen med gips som man sedan formar och gröper ur... najs!

ignatius_reilly said:
Spackel använder jag jättemycket till sånt här, det är billigt, luktar inte för mycket kemi och går att tvätta bort från nästan vad som helst. Problemet är att det kräver någon form av täckande yta för att inte vara för sprött. Men ett lager lim eller färg räcker utan problem.
Låter riktigt bra; hade knappast tänkt nöja mig med bara spacklet isf. Spackel är väl inte så dödsdyrt heller, eller? Vilken skillnad gör det med grovt/medel/fint spackel?

ignatius_reilly said:
Om du gör det rätt, vilket inte är jättesvårt, så håller det utan tvekan.
Hur lär man sig då att göra rätt? Jag har inget emot investeringar i vare sig tid eller pengar, som sagt, så jag lär mig gärna nya saker om det hjälper projektet.

Men; vad tror du om att bara använda vanliga lister, som då limmas på? Jag funderar kring såna här, är jag helt ute och cyklar då?
 
G

Guest

Guest
Du menar formsåga MDF-board till att passa t.ex ens skyttegravar och så? Och så bara limma på, släta ut med spackel eller nåt, och sen fixa yta?
Ja det var något sådant jag menade, du kanske skulle kunna byta ut den undre MDF-plattan mot plywood. På det viset blir det inte lika tjockt och inte lika tungt. Typ en centimeter tjock plywood borde räcka. Tänk bara på att använda ordentligt limma över hela ytan och använda ordentligt tryck när det torkar. Åtminstone tio kilo eller så.

Spackel är väl inte så dödsdyrt heller, eller? Vilken skillnad gör det med grovt/medel/fint spackel?
Spackel är ganska billigt, du kan köpa en ordentlig hink för en femtiolapp eller så tror jag. Vad gäller kvaliteten gör den ingen större skillnad om du sedan täcker det med lim+sand.

Hur lär man sig då att göra rätt?
Använd hyvlad list, såga den till rätt längd, om du vill vara lite fancy kan du kapa hörnen i 45 grader så att det inte syns något ändträ. Sedan täcker du med ett lager trälim, sätter den på plats och använder långa skruvtvingar för att sätta press på. Se till att du inte sätter skruvtvingen direkt mot MDF:en, då blir det fula märken, ha några träbitar mellan tving MDF. Eller limma fast två motsatta lister samtidigt. (Du kanske ska ha några bitar mellan list och tving också, det blir lätt märken annars.)
På 30 cm så behöver du minst två, helst tre tvingar.

Såhär, men med små träbitar mellan list och tving:



















Svårare än så är det inte i teorin.
Länken funkade inte, men vilka furulister som helst funkar bara de är hyvlade, åtminstone på den ytan du limmar på.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,126
Location
Rissne
ignatius_reilly said:
Ja det var något sådant jag menade, du kanske skulle kunna byta ut den undre MDF-plattan mot plywood. På det viset blir det inte lika tjockt och inte lika tungt. Typ en centimeter tjock plywood borde räcka.
Får se hur jag gör. Tyngden avskräcker mig inte nämnvärt, jag planerar nog inte att flytta runt de här grejerna så mycket.

ignatius_reilly said:
Tänk bara på att använda ordentligt limma över hela ytan och använda ordentligt tryck när det torkar. Åtminstone tio kilo eller så.
Will do!

ignatius_reilly said:
Använd hyvlad list, såga den till rätt längd, om du vill vara lite fancy kan du kapa hörnen i 45 grader så att det inte syns något ändträ. Sedan täcker du med ett lager trälim, sätter den på plats och använder långa skruvtvingar för att sätta press på. Se till att du inte sätter skruvtvingen direkt mot MDF:en, då blir det fula märken, ha några träbitar mellan tving MDF. Eller limma fast två motsatta lister samtidigt. (Du kanske ska ha några bitar mellan list och tving också, det blir lätt märken annars.)
låter inte alltför svårt, får jag väl erkänna.


Så, material:

MDF-board
Hyvlade furulister (finns de färdighyvlade eller får man köpa lister och hyvel och hyvla själv? =)
Spackel
Trälim
(eventuellt 1cm tjock plywood också)

Och verktyg:
3 st långa skruvtvingar
Någon lämplig typ figursåg
Sandpapper, kanske?


Mer om listerna: Vad är skillnaden mellan ohyvlat och hyvlat?

Och om skruvtvingar: Hittar ett antal som verkar kosta typ under hunringen stycket. Vad kollar jag efter om jag vill ha kvalitet? Hur mycket får jag vara beredd att betala?
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Tänkte droppa in en liten mening här, kanske någon redan har nämt det men om sanningen ska fram orkade jag inte läsa igenom alla tidigare poster, så ursäka i så fall.

En liten grej med modulär terräng, om man spelar ett spel som tex. warhammer där avstånd ibland måste gissas, så ska man komma ihåg att skarvarna alltid kommer visa en spelare exakt hur långt 1 fot är. Så gissa avstånd blir betydligt enklare.

Bara en liten notis jag ville lägga in.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,126
Location
Rissne
lasergreger said:
En liten grej med modulär terräng, om man spelar ett spel som tex. warhammer där avstånd ibland måste gissas, så ska man komma ihåg att skarvarna alltid kommer visa en spelare exakt hur långt 1 fot är. Så gissa avstånd blir betydligt enklare.
Det var faktiskt nåt jag inte räknat med, men för mig är det nog en rätt OK grej. Har aldrig varit helt förtjust i hur stor del av de här spelen som egentligen avgörs på ögonmått.
 
G

Guest

Guest
Mer om listerna: Vad är skillnaden mellan ohyvlat och hyvlat?
Ohyvlat är bara sågat i rätt tjocklek. Det är därmed mycket ojämnare yta. Om du använder det så är risken att ojämnheterna bildar glipor mellan mdf och list. De flesta lister man kan köpa är hyvlade, och det är dessutom ganska svårt att få det bra själv om du inte har stora maskiner. Så att köpa hyvlat är definitivt enklast.

Och om skruvtvingar: Hittar ett antal som verkar kosta typ under hunringen stycket. Vad kollar jag efter om jag vill ha kvalitet? Hur mycket får jag vara beredd att betala?
Om du vill ha kvalitet så får du nog gå upp till fem-sex hundra kronor stycket. Du behöver inte på långa vägar det för den här typen av projekt. Tänk bara på att de måste vara lika långa som själva plattan. Vet att rusta har någon som är runt 80 cm lång för typ en hundralapp. Det räcker mer än väl.

Vad gäller såg så kan det vara värt att köpa en billig sticksåg. För 300-500 kr får du en som kommer räcka projektet ut och inte mer ungefär. Det kan innebära ganska mycket jobb att sitta och såga med en figursåg, de har dessutom nackdelen att de inte kan såga så djupt.
Det bär lite emot att föreslå att man köper billiga elverktyg, men det är väldigt liten poäng för dig att köpa en sticksåg för 1000 kr eller mer... Det kanske går att hyra sånt, kan vara värt att undersöka.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,126
Location
Rissne
ignatius_reilly said:
Ohyvlat är bara sågat i rätt tjocklek. Det är därmed mycket ojämnare yta. Om du använder det så är risken att ojämnheterna bildar glipor mellan mdf och list. De flesta lister man kan köpa är hyvlade, och det är dessutom ganska svårt att få det bra själv om du inte har stora maskiner. Så att köpa hyvlat är definitivt enklast.[7quote]

Gott!

ignatius_reilly said:
Om du vill ha kvalitet så får du nog gå upp till fem-sex hundra kronor stycket. Du behöver inte på långa vägar det för den här typen av projekt. Tänk bara på att de måste vara lika långa som själva plattan. Vet att rusta har någon som är runt 80 cm lång för typ en hundralapp. Det räcker mer än väl.
Trevligt. Liksom, jag köper gärna dyrare om jag vet att det hjälper, men om jag kan få identiskt resultat för mindre pengar så är det ju topp. Mina behov är ju så att säga en smula mindre än behoven hos den som bygger ett hus eller en möbel =)

ignatius_reilly said:
Vad gäller såg så kan det vara värt att köpa en billig sticksåg. För 300-500 kr får du en som kommer räcka projektet ut och inte mer ungefär. Det kan innebära ganska mycket jobb att sitta och såga med en figursåg, de har dessutom nackdelen att de inte kan såga så djupt.
Det bär lite emot att föreslå att man köper billiga elverktyg, men det är väldigt liten poäng för dig att köpa en sticksåg för 1000 kr eller mer... Det kanske går att hyra sånt, kan vara värt att undersöka.
Jag kan dessutom kolla på jobbet. Det är ju en skola trots allt, nånstans brukar det finnas en verkstad eller liknande =) Har om inte annat en byggklass i datorkunskap nu, kanske kan snacka med dem...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det var länge sedan jag figurspelade, men när vi då planerade att göra terräng pratade vi alltid om en variant av frigolit, vars namn jag dessvärre glömt. Det kallades saker som "byggfrigolit" eller "blueboard", om jag inte minns fel. Det är ett lätt material, brukar vara typ 5 centimeter tjockt, och mycket lätt att skära i (utan att fnasa sönder som frigolit gör). Om du dessutom använder någon form av lister eller kanter så skyddar det ju terrängen extra mycket. Klassikern för att skära i sådana material är en koppartråd mellan två poler på ett 9-voltsbatter, eller något i den stilen.

I gengäld kan du skära ut alla former av skyttegravar, sjöar, kullar, eller vad du nu vill ha. Och de är lätta att flytta runt och arbeta med, jämfört med att bygga lager av gips eller spackel (i alla fall har det varit det när jag försökt bygga - det tog evigheter).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,126
Location
Rissne
RipperDoc said:
Det var länge sedan jag figurspelade, men när vi då planerade att göra terräng pratade vi alltid om en variant av frigolit, vars namn jag dessvärre glömt. Det kallades saker som "byggfrigolit" eller "blueboard", om jag inte minns fel. Det är ett lätt material, brukar vara typ 5 centimeter tjockt, och mycket lätt att skära i (utan att fnasa sönder som frigolit gör). Om du dessutom använder någon form av lister eller kanter så skyddar det ju terrängen extra mycket. Klassikern för att skära i sådana material är en koppartråd mellan två poler på ett 9-voltsbatter, eller något i den stilen.

I gengäld kan du skära ut alla former av skyttegravar, sjöar, kullar, eller vad du nu vill ha. Och de är lätta att flytta runt och arbeta med, jämfört med att bygga lager av gips eller spackel (i alla fall har det varit det när jag försökt bygga - det tog evigheter).
Jag har sett sådana byggen. De ser uniformt ut som målade frigolitbitar. Det blir helt enkelt ganska B. Helt OK om man inte orkar göra något mer detaljerat eller "ordentligt" utan bara vill ha lite grejer på plan när man spelar, men definitivt inget som jag vill nöja mig med.

Jag är inte ute efter "lätt". Jag är ute efter bästa möjliga resultat utifrån de resurser jag har tillgängliga. Det får gärna kosta, både i tid och pengar. Det är lite som folk som snabbmålar sina modeller - målandet är 99% av hobbyn för mig, varför skulle jag vilja att det gick snabbt? Jag tycker om att måla och pilla.

Tack för tipset dock, jag är säker på att det gavs i största välmening.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Att det ser ut som målade frigolitbitar - ja det hänger ju på hur man skär dem. De flesta skär dem i ganska enkla vinklar. Jag misstänker att det både är lättare att göra och lättare att ställa figurerna på. Materialet har ingen frigolit-textur i sig, så det syns inte, särskilt inte med ytbehandling.

Så vitsen var inte att tumma på slutresultatet. Hade jag haft tid att leka med figurspel så hade jag precis som du lagt ner stor möda på att få det perfekt. Och då hade jag hellre velat jobba med ett sådant material än gips :gremsmile:

(Som slutade med figurspel för han lade ner så mycket tid på figurerna att armén aldrig blev klar...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,126
Location
Rissne
RipperDoc said:
Att det ser ut som målade frigolitbitar - ja det hänger ju på hur man skär dem. De flesta skär dem i ganska enkla vinklar. Jag misstänker att det både är lättare att göra och lättare att ställa figurerna på. Materialet har ingen frigolit-textur i sig, så det syns inte, särskilt inte med ytbehandling.
Jag var på väg att invända något, men kom på att jag hade fel... Hursomhelst är tanken just nu att använda en kombination av MDF-board och spackel, men man borde ju kunna skaffa motsvarande plattor av sånt där material och testa använda istället. Blir isf fortfarande MDF i botten på varje platta och så träkanter, men med sånt där som andra lagret, kombinerat med spackel för att få till mjukheten.

Tanken med att ha plattor är att nå ett mellanting mellan att ha såna där apfula separata terrängbitar de flesta tycks köra med, där terrängbitarna aldrig ser ut att vara en del av sitt underlag, och de massiva dioramaartade och apsnygga terrängbord vissa har, men som saknar flexibilitet. Plattorna är helt enkelt mitt sätt att... äta kakan och ha den kvar =)

RipperDoc said:
(Som slutade med figurspel för han lade ner så mycket tid på figurerna att armén aldrig blev klar...)
Jag spelar inga figurspel som har såpass många enheter. Framförallt spelar jag Warmachine, där kan man komma undan med en grundbox a' 350:- för 3-5 metallgubbar. Det hinner man måla klart, garanterat =)
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Jag spelar inga figurspel som har såpass många enheter. Framförallt spelar jag Warmachine, där kan man komma undan med en grundbox a' 350:- för 3-5 metallgubbar. Det hinner man måla klart, garanterat =)
Jag köpte en grundbox för tre år sedan, som fortfarande inte är helt färdig målad. :gremsuck:

Kan ju bero på att jag inte hittade nån spelare i närheten och att det finns så många andra figurer som kom före i kön.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,126
Location
Rissne
Wheeler said:
Jag köpte en grundbox för tre år sedan, som fortfarande inte är helt färdig målad. :gremsuck:

Kan ju bero på att jag inte hittade nån spelare i närheten och att det finns så många andra figurer som kom före i kön.
Jo, spelarbrist är kasst. Själv köpte jag förutom min egna Maothiska armé också en Cygnarbox plus en extra heavy warjack (Thunderhead) för att kunna spela med folk som inte har spelet. Då blir det lätt - dra hem nån polare, spela; om polaren gillar spelet, försök övertala honom/henne att köpa en egen grundbox. =)
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
Jo, jag har köpt en Menothbox också som jag lovat min älste son att måla upp. Med hans påtryckning så blir de nog färdiga lite fortare. :gremlaugh:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Några tankar och kommentarer...

Limfog = i regel starkare än materialet du limmar, enligt maken som är fd snickare (givetvis att du gjort allt rätt, dvs pressat delarna ihop enligt konstens alla regler, använd ett vattenfast trälim för att undvika problem med senare gips odylikt) Haken med limning av mdf är iofs att mdf har en otrevlig förmåga att gå sönder just precis invid limfogen... :gremfrown:. Följ därför gärna kombon däruppe med lister i trä under. Nu kommer ju din fotstora ruta knappast påverkas av Så stora krafter så det är knappast ett problem... hade vi pratat stol som folk väger på är det en helt annan sak.

Mdf kontra plywood. Både plywood och mdf är känsliga för vatten... dvs att direkt anlägga något gipsartat direkt mot ytorna ser jag som en liten fara. Båda materialen kommer "resa sig" dvs dra in vatten i fibrerna och omforma sig själva. På en stor yta kan spackel vara ett mycket bra alternativ till gips, då spackel är avsett att lägga på trämaterial, men glöm inte att spackel krymper och kan behöva läggas på i omgångar. Nu är känsligheten inte så jättehög, men det är värt att hålla i minne. Det finns plywood som är limmad med vattenfast lim som är i det här sammanhanget att föredra. Plywood som är limmad med icke vattenfast kommer att släppa formen ordentligt om vatten kryper in i den. Mdf reser sig mer i kanterna (mina skåpdörrar i köket hade fått skador i färgen... vattenavtorkning och nu ser de inte likadana ut längre) om de får vatten på sig - ni vet det där med kapilärkrafter och annat otrevligt. :gremfrown:

Terrängbyggandet då. Slog mig från gamla barndomsminnen - Pappier maiche (tusan vet hur det stavas). Vi hade tågbana i hemmet och den byggdes ju upp enligt följande:
- Stommens bas, en spånplatta med trälistförstärkning undertill (som dina mdfplattor etc)
- En fiberplatta (vet inte vad den heter, men användes i grunden till dåtidens anslagstavlor, mycket porös och lättsågad) på de lägre områdena i landskapet. Fördelen med denna var att den lätt gick att såga, skulptera enklare former. Nackdelen att den var lite "pappersflakig" och känslig för stora mängder vatten, sög som en svamp.
- Hönsnät, rivet tidningspapper och tapetlim för de högre delarna i terängen. Gör formen för berg och liknande i hönsnätet (fördel också vid bygge av grottöppningar, hehe) doppa tidningspappret i tapetlimmet och forma långsamt fram bergen etc. Med fördel används tätare nät, kyklingnät tex. Låt allt torka i omgångar. Blir stadigt nog för en fyraåring att luta all sin tyngd på. :gremsmile:

En annan variant är att använda motsvarande papier maiche tänkande men istället för tidningspapper och tapetlim använda gipslindor, mkt dyrare men smidigt det också. Den haken som finns här är dock att det gäller att gegga igång gipset lagom mycket för annars blir ytan rutad. Det går visserligen att åtgärda...

Det var några av mina tankar i alla fall, hoppas du lyckas väl... *funderar på att själv göra något åt sina tankar i ämnet... figurerna ligger i skåpet omålade...*

Eva
 
Top