Jag tror de har gjort helt rätt. Jag ser Eon IV lite som en reboot och då är det bra att välja ett sådant stort land som Jargien för detta. Tidigare moduler som t.ex "Consaber", "Thalamur" och "Asharien & Soldarn" kommer ju fortfarande kunna användas lika väl och Helmgast kommer garanterat släppa liknande moduler för andra länder framöver. Jag hade faktiskt modulen "Fjärran Riken" i tankarna när jag skrev mitt inlägg, Jag tror inte att jag någonsin spelat i ett land ur den boken.Ymir;n51404 said:Jag håller med dig i sak, men Neogames/Helmgast drunknade ju i kritik när de valde att fokusera på ett enda land i Eon IV. Icke desto mindre är jag övertygad om att man gjort rätt val, men det var ett kontroversiellt ett.
Då är vi på samma spår. En modul per land är en bra regel. Möjligtvis 2-3 om det är relativt små och lika länder, exempelvis skulle en modul kunna heta "Estland, Lettland & Litauen".krank;n51408 said:Jag menade väl egentligen inte riktigt att ha just en enda bok om "resten av världen"; jag håller ju med er också. Jag tänkte mer att man kunde ha böcker om resten av världen, dvs man kunde tänka sig en bok som fokuserade på storbritannien, på samma sätt som jag tänkte mig att man inte har en bok om alla megakorporationer utan mer en bok för varje...
Det kan bli lite klurigt i fallet Rotsystem dock, eftersom stora delar av världen är avfolkad och nationsgränser i princip är avskaffade. Men ja, geografisk avgränsning är viktigt, informationen måste vara specifik nog att användas. Det får inte bara bli geografiboksinformation.Glasgow_kiss;n51427 said:Då är vi på samma spår. En modul per land är en bra regel. Möjligtvis 2-3 om det är relativt små och lika länder, exempelvis skulle en modul kunna heta "Estland, Lettland & Litauen".
Viktigaste saken du kan göra för att folk faktiskt ska spela dina spel är ju såklart att skriva ett fantasy spelkrank;n51307 said:Frågeställningen grundar sig i att jag satt upp som ett av mina mål som spelmakare att inte bara få mina spel köpta eller ha dem stående på SF-bok utan att även grupper som inte är min spelar dem och att de kanske rentav producerar eget material. Jag diskuterade saken med några hedersknyfflar på Facebook och konsensus var att det här med kontinuerliga släpp av nytt material till spelet var A och O, att det får spelet att upplevas som levande och att det lockar fler att spela det.
Jag vill ju å andra sidan helst skriva spel JAG vill spela också. Åtminstone numera; mina första spel var ju mer experimentella på det viset; Evolutionens Barn är ju verkligen skrivet för en målgrupp jag inte ingår i.Hans E Magnusson;n51458 said:Viktigaste saken du kan göra för att folk faktiskt ska spela dina spel är ju såklart att skriva ett fantasy spel