Nekromanti Moduler etc -- få stora bra eller många små hyfsade?

Arfert

Facit
Tror att folk vill ha både och.. man drömmer om den där feta kampanjen, men hinner bara spela ettbladsscenarier och andra kortare äventyr.

Glasgow_kiss

Veteran
Ymir;n51404 said:
Jag håller med dig i sak, men Neogames/Helmgast drunknade ju i kritik när de valde att fokusera på ett enda land i Eon IV. Icke desto mindre är jag övertygad om att man gjort rätt val, men det var ett kontroversiellt ett.
Jag tror de har gjort helt rätt. Jag ser Eon IV lite som en reboot och då är det bra att välja ett sådant stort land som Jargien för detta. Tidigare moduler som t.ex "Consaber", "Thalamur" och "Asharien & Soldarn" kommer ju fortfarande kunna användas lika väl och Helmgast kommer garanterat släppa liknande moduler för andra länder framöver. Jag hade faktiskt modulen "Fjärran Riken" i tankarna när jag skrev mitt inlägg, Jag tror inte att jag någonsin spelat i ett land ur den boken.

Glasgow_kiss

Veteran
krank;n51408 said:
Jag menade väl egentligen inte riktigt att ha just en enda bok om "resten av världen"; jag håller ju med er också. Jag tänkte mer att man kunde ha böcker om resten av världen, dvs man kunde tänka sig en bok som fokuserade på storbritannien, på samma sätt som jag tänkte mig att man inte har en bok om alla megakorporationer utan mer en bok för varje...
Då är vi på samma spår. En modul per land är en bra regel. Möjligtvis 2-3 om det är relativt små och lika länder, exempelvis skulle en modul kunna heta "Estland, Lettland & Litauen".

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Glasgow_kiss;n51427 said:
Då är vi på samma spår. En modul per land är en bra regel. Möjligtvis 2-3 om det är relativt små och lika länder, exempelvis skulle en modul kunna heta "Estland, Lettland & Litauen".
Det kan bli lite klurigt i fallet Rotsystem dock, eftersom stora delar av världen är avfolkad och nationsgränser i princip är avskaffade. Men ja, geografisk avgränsning är viktigt, informationen måste vara specifik nog att användas. Det får inte bara bli geografiboksinformation.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
krank;n51307 said:
Frågeställningen grundar sig i att jag satt upp som ett av mina mål som spelmakare att inte bara få mina spel köpta eller ha dem stående på SF-bok utan att även grupper som inte är min spelar dem och att de kanske rentav producerar eget material. Jag diskuterade saken med några hedersknyfflar på Facebook och konsensus var att det här med kontinuerliga släpp av nytt material till spelet var A och O, att det får spelet att upplevas som levande och att det lockar fler att spela det.
Viktigaste saken du kan göra för att folk faktiskt ska spela dina spel är ju såklart att skriva ett fantasy spel :)

slanfan

Hero
Små och hyfsat bra saker känns som det ultimata. Gärna gratis online, typ veckans ruin eller något. Då får spelet ett enormt mervärde och det känns mer aktuellt att faktiskt fortsätta spela det. Vilket innebär att folk potentiellt köper din stora genomarbetade produkt när den dyker upp.

Arfert

Facit
Håller med Hans ovan. Skriv fantasy. ;)
Och släpp saker. Vad hade Mutant UA blivit om det endast släppts en regelbok, and that's it.

Lätt OT: Apropå det, nån som vill skriva ettbladscenarion till Svenska kulter? Messa mig.

Möller

Hubert Hortlax
Jag köper sällan rollspel när de är helt färska och har inte följt en produktlinje på länge.

Men när jag kikar in ett (för mig) nytt trad-spel är det ett stort plus att det finns endel extramaterial. Finns det bara en grundbok känns det rätt torftigt, nästan så att jag ifrågasätter om spelet går att spela alls ...

Det behöver inte vara massor, men att surfa in på ett spels hemsida och hitta ett eller två äventyr, en variant på rollformuläret, en artikel om ett nytt monster, en kort-genomgång av reglerna eller några kartor, det ger väldigt bra intryck.

Om jag spekulerar i hur andra funkar, så är maffiga kampanjer nog bra för ett spel att ha men behövs nog endel »teasers«. Jag tror folk tvekar inför att köpa grundbok och en kampanj bara på stört. Nä, jag tror folk vill testa spelet några spelmöten innan man gör den investeringen, inte i pengar utan i tid och anstränging, som en kampanj kräver. Och där behövs ett äventyr eller två, för att få folk att fastna.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hans E Magnusson;n51458 said:
Viktigaste saken du kan göra för att folk faktiskt ska spela dina spel är ju såklart att skriva ett fantasy spel :)
Jag vill ju å andra sidan helst skriva spel JAG vill spela också. Åtminstone numera; mina första spel var ju mer experimentella på det viset; Evolutionens Barn är ju verkligen skrivet för en målgrupp jag inte ingår i.

Men jag har funderat på hur fantasy skulle behöva vara beskaffat för att jag faktiskt skulle tycka att det kändes spännande eller intressant. Det finns planer...