Nekromanti Moduler

Jag spelade DoD tidigare då jag tyckte att Eons skadesystem var alldeles för drygt. Men på senare tid har jag övergått till Eon igen, dom släpper mycket fler moduler. Det finns också ett förenklat skadesystem nuförtiden så jag har helt slutat lira DoD.
Så till min fråga: varför släpper ni så få moduler (syftar då främst på DoD6)

Mvh Victor Palm

I'll be back

Krille

Super Moderator
"Så till min fråga: varför släpper ni så få moduler (syftar då främst på DoD6)"

...det ges inte ut några DoD-moduler över huvud taget än just de till DoD6.

Men orsaken är enkel: herrarna ifråga skriver rollspel på sin fritid, och försörjer sig med "riktiga jobb". Det innebär att de inte hinner.

Trots detta har de på två år matat ur sig en regelbok, en monsterbok, ett litet äventyr, ett halvstort äventyr, en spelledarskärm, en bunte rollformulär och ett bamsestort äventyr, och är i slutfasen av en regelmodul och en massa annat jox. Inte så illa pinkat, eller?

Basenanji

Postd20modernist
Synd att...

...det inte finns någon bra lösning på hur man ska göra med gammalt material till DoD. För apropos snacket om moduler så finns det bra grunkor som jag tror skulle hålla än.
Något annat som stör mig är att, när jag vill skaffa mig tex en äventyrsmodul, så får jag ofta bita i gräset då den bara finns second hand. Och det är inte så lätt att få tag på Äventyrsspels grejer, trots hobbyspel, rollspelsmuseumet mm

Dessutom har många börjat samla på rollspel! Sunkigt att några sparar på material som jag behöver för att kunna köra ett äventyr... På något sätt borde modulerna användas i första hand, eller vad tycker ni?

Det vore kul om man kunde göra en engångsåterutgivning av tex Svavelvinterserien, som verkar omåttligt populär.

Fast jag fattar att man inte vill konkurrera med DoD6 resp. Eon...

/Bas

Eksem

Champion
Re: Synd att...

Haha, en återutgivning av Svavelvinterserien är rätt högt upp på en massa önskelistor, men sannolikheten att det ska hände är i klass med att vinna stort på lotto.

Men jag säger det igen... jag HAR sett dem som PDFer på nätet...

ceralion

Veteran
Nätet...

...är en bra källa om man vill hitta gamla DoD-grejer.

Har sett det jag också. Har sett i stort sett alla regelböcker till DoD91 + äventyr/kampanjer i form av Oraklets Fyra Ögon etc... i pdf-format.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det är bland annat sånt...

...som gör att en tryckt nyutgåva är långt ner på listan. Det finns redan så många som piratat grejerna, att det inte finns nån marknad för en återutgivning.

Tänk på det när ni piratar nästa gång. Det har sina konsekvenser.

MVH

Magnus

Trystvidje

Veteran
Saken är den...

...att det (förmodligen) aldrig kommer bli en nyutgivning av gamla rollspelsböcker, och då folk har behov av dem, skaffar de dem på andra sätt.

//Meranor, som har mycket färre -91 böcker än vad skulle vilja..

Eksem

Champion
Re: Det är bland annat sånt...

Det tror jag faktiskt inte ett dugg på. Jag tror att alla de andra problemen* är såpass mycket större att den lilla lilla piratkopiering av svenskt rollspelsmaterial som sker knappt ens skulle märkas**.
Pirat-musik och pirat-filmer har dessutom inte förhindrat återutgivningar av gamla skivor och filmer, och det piratandet är långt mer utbrett.

* Problemen med t.ex. Svavelvinterserien:
1. Vem har rättigheterna?
2. Granström har, om jag förstått det rätt, ingen lust att ge ut dem igen i befintligt skick.
3. Var finns orginalen?
4. Vem skulle vilja ge ut det? Knappast Riotminds.

**Kommentarer om svenskt piratkopierat rollspelsmaterial:
Jag har aldrig sett något som faktiskt gått att köpa i butik längre.
Det är fruktansvärt svårt att hitta. De flesta vet inte ens var de ska leta.
Det suger att läsa på skärm.
Att skriva ut är dyrt och blir inte alltid särskilt bra.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jaja...

...du tror på vad du vill tro på. Jag säger vad jag tycker, och även om det är ett litet problem i frågan, så är det ändock ett problem.

Fast du kanske inte håller med om det heller?

MVH

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och eftersom...

...då folk skaffar piratade versioner, minskar chansen att få ett nytryck. Och då skaffar folk ännu mer piratade versioner, och chanserna till nytryck minskar ännu mer. En ond cirkel.

Eller som nån har sagt, varför gör man inte pdf:er av grejerna?

Svaret är enkelt: det finns redan.

På piratsajterna. Varför ska nån då lägga pengar på att göra officiella pdf:er?

MVH

Magnus

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det finns hopp!

Hys lite större tilltro till dina medmänniskor Magnus. Jag håller helt med Eksem. Visst kan det vara ett problem men det är knappast det största. De pdf-filer av rollspel som jag har sett har alla varit kassa, bortsett ifrån officella sådana. Inget går upp mot känslan av att hålla en riktig bok i händerna.

Eksem

Champion
Re: Och eftersom...

Piratsajter finns det nog inte, såvitt jag vet. Att hitta det piratade materialet är skitsvårt. Det är inte som med film, mp3 och utländska piratade rollspelsprodukter, utan det kräver en jefla massa slit att hitta det man letar efter. Att sedan ta hem det, och sedan skriva ut det också... huga, det är ett himla jobb. Jag har bara gjort det med en bok, och det är Trakorien eftersom jag ville att mina spelare skulle ha ett eget ex att bläddra i. Och jag kan säga att om det inte vore för att ett begagnat ex av Trakorien-boken går loss på 400 spänn om man ens hittar den så hade jag hellre köpt ett ex till än att slita med det där (bara utskriften tog mig en halv vecka med alla problem jag råkade på).

Svenska pirtatade rollspelsprodukter är otroligt få, är skitsvåra att hitta, är i usel kvalitet och duger endast pga det faktum att de är omöjliga att få tag på annars. Chansen att de skulle påverka chanserna för ett nytryck är obefintlig.

Men låt oss ta just Svavelvinterserien som exempel. Skulle det, överhuvudtaget, gå att trycka den igen? Vem har rättigheterna till textmaterialet? Granström? Han vill inte ge ut det i det skicket igen om jag minns rätt, och är dessutom upptagen med sin bok. Kartor? Borde gå att få rättighet till, men är nog inte det lättaste. Illustrationer? Kräver också en del jobb att hitta alla illustratörer. Varumärket DoD? Riotminds äger väl publiceringsrätten till det, och jag har svårt att tänka mig att de skulle gilla en paralellutgivning av DoD-produkter som inte är deras egna, och inte ens är kompatibelt med deras eget material. Vem äger orginalen? De är nog försvunna på en skrotad disk nånstans i ett filformat ingen minns. Att ett antal entusiaster äger de gamla dyrgriparna i piratad digital form är nog det minsta problemet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Håller med

Idag slår inte pdf:er tryckta böcker! Det är coolt.

Men märk väl att jag inte sa att pirat-pdf:er är den största anledningen till minskat intresse för nytryck hos företag, jag sa att det är en av anledningarna. Och det står jag för.

MVH

Magnus

Trystvidje

Veteran

Sant, så sant..
Skulle det gå att få tag på böckerna (överhuvudtaget) i en prisklass man som studerande har råd med, skulle inga tvivel finnas. Varför skaffa kassa pdf när det finns gamla original? Om de bara gick få tag på..
Inget kan ersätta känslan av att sitta med en gammal raritet från -91 perioden..

DanielSchenström

Swashbuckler

Vilken historiekänsla, "raritet från 91" minsann :gremsmile:

-Ja och här i museumet har vi rekonstruerat ett rollspelsrum som det såg ut 1991. Lägg märke till den primitiva texten och bilderna. Som vi vet har utvecklingen gått framåt, sedan man uppfann rollspel helt i färg :gremwink: