Re: Och eftersom...
Piratsajter finns det nog inte, såvitt jag vet. Att hitta det piratade materialet är skitsvårt. Det är inte som med film, mp3 och utländska piratade rollspelsprodukter, utan det kräver en jefla massa slit att hitta det man letar efter. Att sedan ta hem det, och sedan skriva ut det också... huga, det är ett himla jobb. Jag har bara gjort det med en bok, och det är Trakorien eftersom jag ville att mina spelare skulle ha ett eget ex att bläddra i. Och jag kan säga att om det inte vore för att ett begagnat ex av Trakorien-boken går loss på 400 spänn om man ens hittar den så hade jag hellre köpt ett ex till än att slita med det där (bara utskriften tog mig en halv vecka med alla problem jag råkade på).
Svenska pirtatade rollspelsprodukter är otroligt få, är skitsvåra att hitta, är i usel kvalitet och duger endast pga det faktum att de är omöjliga att få tag på annars. Chansen att de skulle påverka chanserna för ett nytryck är obefintlig.
Men låt oss ta just Svavelvinterserien som exempel. Skulle det, överhuvudtaget, gå att trycka den igen? Vem har rättigheterna till textmaterialet? Granström? Han vill inte ge ut det i det skicket igen om jag minns rätt, och är dessutom upptagen med sin bok. Kartor? Borde gå att få rättighet till, men är nog inte det lättaste. Illustrationer? Kräver också en del jobb att hitta alla illustratörer. Varumärket DoD? Riotminds äger väl publiceringsrätten till det, och jag har svårt att tänka mig att de skulle gilla en paralellutgivning av DoD-produkter som inte är deras egna, och inte ens är kompatibelt med deras eget material. Vem äger orginalen? De är nog försvunna på en skrotad disk nånstans i ett filformat ingen minns. Att ett antal entusiaster äger de gamla dyrgriparna i piratad digital form är nog det minsta problemet.