Nekromanti Moeratorerna har fått nog!

Blasphemy

Swashbuckler
Nu måste jag ånytt protestera om hur Moderatorerna beter sig om man läser i inlägget nedan som tar upp ämnet Ankor i Trudvang så har moderatoren XXXXXX bara klivit in, låst tråden och meddelat att den diskussionen finns på en annan plats i forumet. Men om nu den andra platsen skulle vara flera sidor bak i den stora oredan där ingen bryr sig om att läsa (inte jag i alla fall). Hur kul är det då.
Får man inte upprepa en fråga på forumet, det kommer ju trots till nya användare till det hela tiden.
Nä skärpning säger jag.. erat diktatorstuk börjar bli måttligt irriterande. Men om jag kan gissa rätt så låser ni eller tar bort detta inlägg eftersom det inte passar in här (eller att ni får tår i ögat).

Only dead fish float with the stream.

Dart

Warrior
Nja visst orkar man inte bläddra tillbacks men det känns som om diskussion om ankors vara eller icka vara är rätt uttjatad.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack...

...erat diktatorstuk börjar bli måttligt irriterande...

Så länge det är måttligt irriterande är det väl ingen fara. ;-)

Nu tycker jag inte att det är så allvarligt eftersom Johnny gav länken till inlägget där man kan diskutera ankor.

Självklart ska man få ställa frågor och diskutera vad man vill, även om det är upprepningar. Men eftersom man ställde frågan är man väl rimligtvis intresserad av att läsa inlägg som redan gjorts i ämnet, varav länken till de redan gjorda inläggen faktiskt underlättar för den som ställer frågan. Istället för att behöva vänta på svar, fick i det här fallet frågeställaren länken till tråden där ankorna diskuteras.

Själv tycker jag att det är bra service av Johnny. Sen kanske man inte behövde låsa tråden, men hur farligt är det egentligen, på en skala?

Däremot anser jag att debatter som uppenbart riskerar att leda till flame-wars ska låsas. Vilket bara är en parantes i denna diskussion, men som återknyter till dina tidigare inlägg på samma ämne.

Låsningar ska ske sparsamt. Om ni tycker att det sker för ofta, säg till eller ännu hellre skicka ett meddelande till någon av moderatorerna så ska vi titta på det.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Blasphemy

Swashbuckler
Nja visst orkar man inte bläddra tillbacks men det känns som om diskussion om ankors vara eller icka vara är rätt uttjatad.

Och vem är det som skall avgöra det tycker du!?
Är det moderatorerna som avgör om ett ämne är uttjatat eller inte? Bara för att du tycker att ämnet om Ankor i trudvang är uttjatat så betyder det inte att alla andra tycker det. Och hur länge är ett ämne uttjatat? Är det förbjudet att lägga in fler anlägg som belyser vissa punkter under en given tid eftersom den diskussionen redan tagits upp. Väldigt kul om man kommer som en ny användare till detta forum och vill diskutera yrkesnivåsystemet till nya Drakar och Demoner. Då får man veta att sådana inlägg inte får skrivas in eftersom det ämnet diskuterats nyligen. Och om man nu vill deltaga i en diskussion så är det inte så roligt att gå tillbaka ett flertal sidor och skriva inlägg som inga läser eller svarar på.

Nä jag tycker det är fel så det osar om det. Så länge som man inte bryter mot reglerna så skall man kunna skriva vad man vill.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Tack...

Nej jag tycker att det var bra att Johnny gav länken till "Ankorna" men att han låste tråden var inte bra.
Och visst det var inte så farligt att han låste Anktråden men om han skulle låsa ett av mina inläggen med kommentaren att det redan diskuterades på ett annat ställe på detta forum så skulle jag bli sur.
Och hur farligt är det att låta Anktråden får vara öppen.
Nä jag yrkar på att ni öppnar den igen, bara för att det var dumt gjort att låsa den (enligt min åsikt).

Men nu överreagerar jag ju lite. Men får väl se om det upprepas inom en snar framtid.

Hunden

Veteran
Jag håller på dig Blasphemy! Jag tycker du har helt rätt, i den här saken!
Blasphemy 1 - Moderatorerna 0
Om nu moderatorerna skall gå så hårt fram på forumen och välja vem som får posta vad eller vad som får postas inom respektive ämne. Så borde dom kunna upplysa om vilka ämnen och vinklingar av ämnet som tagits upp här på forumet. Så att man kanske inte gör misstaget av att skriva något som någon annan någon gång råkat skriva om. För det vore ju synd om någon skulle vilja diskutera något som någon annan någon gång tidigare har diskuterat här på forumet, lagt argument ligger är det så det är! Nej jag tycker att ni moderatorer har fel i den här frågan. Och om ni skall vara så känsliga för vad som tas upp kan ni ju lika gärna ha en specifik topic i veckan som uteslutande diskuteras. Typ nästa vecka får man bra posta om Ankor i Trudvang på DoD forumet. Och veckan där på kan vi ha ämnet Orcher i DoD6 då slipper ni ju allt problem med folk som startar diskusioner om sånt ni inte gillar och är intresserade av att läsa.

Hunden

Kitzune

Swashbuckler
Orchdebatt ...

<I>
"veckan där på kan vi ha ämnet Orcher i DoD6"</I>

Den är faktiskt i full gång i detta nu. Men, <B>DEN</B> debatten börjar bli uttjatad. Jag röt till - och så gav
det sig av i strida strömmar med slag under bältet av
personer som tyckte de gav snitsiga kommentarer och man får
skydda sig med värja och stol för att undslippa skam.
Jag överreagerar säkerligen, men det var bara känslan jag
fick. Disskusioner har tendens till att bli lite för heta.

/Alexander Gyhlesten
Korpiir

Azagthoth

Myrmidon
Väljer först att citera en bit ur FAQn:

Trådar låses också om en moderatör eller redaktör anser att ingenting nytt tillförs tråden utan att samma saker upprepas. Trådar som innehåller frågor som nyligen diskuterats kan även dessa låsas med en hänvisning till den tidigare tråden och svaret. Om intresse finns kan dock en ny tråd skapas men extra tanke bör läggas bakom de nya inläggen i denna tråd.

Om detta beteende är så fruktansvärt vidrigt så sluta då använda forumen eftersom det stör dig så mycket.

Sedan kanske det var en smula onödigt att faktiskt låsa tråden, men det är ju någonting som vi som modererar får ha lite fingertoppskänsla med, de flesta trådar som låses är det ingen som klagar på. Men även vi gör misstag (även om just detta är av så ringa grad att jag inte riktigt förstår uppståndelsen), vi är trots allt mänskliga vi också.

Såg efter nu, 12 nya trådar mellan inläggen om ankor. Jag tycker att det inte behöver startas en ny tråd där man diskuterar samma sak om det är så tätt mellan trådarna.

/Azagthoth

Gardener

Champion
Enligt Blasphemy själv så gjorde ju Johnny helt rätt i att låsa tråden, eftersom det är enligt forumets regler.

Jag skulle vilja ta och skjuta tillbaka lite på er användare som tar varje tillfälle i akt att kasta skit på oss moderatorer och ansvariga utgivare. Man kan, som Azagthoth påpekar, inte göra rätt jämt och det är ibland väldigt svårt att göra en avvägning om huruvida en sak är rätt eller fel. Det är dessutom olika från person till person vad hon/han anser vara rätt och fel.

Vi gör vårt bästa för att forumvistelsen ska bli så trevlig som möjligt och ibland kanske vi tar i lite för mycket. Men vad gör det? Vi har ju inte dödat diskussionen på något sätt, snarare förbättrat den då den är koncentrerad till ett och samma ställe.

Men ni kanske tycker det är trevligt med ett forum där alla lägger upp porrbilder och skriver inlägg som bara innehåller kiss och bajs och/eller en massa svärord? Jag gör det inte iaf, därför är reglerna som de är.

Dessutom skulle denna tråd kunna låsas då den ligger i fel forum egentligen, men låt gå för den här gången.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Feliath

Swashbuckler
URSÄKTA?!?

Du skämtar nu, eller hur? Annars var det här banne mig den mest urbota fåniga och inskränkta post jag sett på det här forumet...

Nerosuferoth

Swordsman
Just det, yrka!

Du skämtar nu, eller hur? Annars var det här banne mig den mest urbota fåniga och inskränkta post jag sett på det här forumet...
- Feliath

Mina tankar i ord.

Nerosuferoth

Hail to the king, baby. - Bruce Campbell

G

Guest

Guest
*skrattar*

Jag kan börja med att tala om att den här tråden ligger i fel forum, saker som hör till de mer tekniska bitarna skall placeras i rollspel.nu forumet. Debatten som den är nu har egentligen ingeting att göra med Drakar och Demoner. Men som Gardener sa - låt gå för den här gången... Och ja, det här sa jag bara för att jäklas lite... ;)

Eftersom det var jag som låste tråden så kan jag naturligtvis svara på hur jag tänkte då jag låste tråden, trots att jag inte är skyldig att förklara mig.

"De behöver inte motivera sina beslut och kan inte heller avkrävas någon motivering." - Saxat ur reglerna för webbforumet...

En diskussion om ankor har pågått, eller pågår, på forumet redan nu. Därför anser jag att man lika gärna kan söka lite på forumet och se om ämnet man skall skriva ett inlägg om redan finns...

"Trådar som innehåller frågor som nyligen diskuterats kan även dessa låsas med en hänvisning till den tidigare tråden och svaret." - Saxat ur FAQn, det var precis det jag gjorde... Det fanns en debatt som handlade om ankor, som inte låg särdeles långt ner... Därför agerade jag helt korrekt, krasst sett.

Nu anser jag att du fått svar på din fråga och hoppas likväl att du tar dig tid att läsa forumsreglerna samt FAQn, då det är dessa två saker som gäller som riktlinjer för forumen. Jag hoppas vidare att du accepterar det som står i dessa två dokument. Om du inte gör det är du naturligtvis välkommen att följa debatten, men inte delta i den precis som det står i forumsreglerna.

Om du vill att vi ska se över en specifik del av FAQn eller av reglerna är du välkommen att skicka mig (eller någon annan i redaktionen) ett privat meddelande, eller epost och tala om detta och samtidigt ge förslag på hur vi skall ändra så att även du kan bli nöjd. Men som du säkert vet så är det svårt att göra alla glada och nöjda... ;)

Sen måste jag också hålla med Gardener, jag tycker att det är tråkigt att en del forumsanvändare tar varje tillfälle i akt att kasta skit på oss redaktörer/moderatorer. Bär i åtanke att vi gör allt detta frivilligt och inte får betalt för det. Vi gör det för att det är kul och för att vi vill dela med oss till er av den glädjen. Visst kan man kritisera men då skall man vara konstruktiv. Visst kan man vara ironisk men det behöver inte gå till överdrift. Att dra saker till sin yttersta spets och gärna lite längre verkar vara en favoritsport för en del forumsanvändare.

Jag hoppas att jag varit glasklar med min tankegång och att jag även visat för dig varför vi låser trådar och hur, i alla fall, jag tänker. Men som sagt - har du fler frågor, läs gärna FAQn och reglerna. Och messa mig gärna med vidare funderingar.

Med vänlig hälsning,

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu

Hasse

Hero
Re: Moderatorerna är Guds gåva ;-)

Vill bara säga efter att ha läst en del, gamla, heta diskussioner i forumet att de är ett måste får att forumet skall fungera bra. Jag har ingen lust att läsa debatter där folk häver ur sig den ena oförskämdheter efter den andra och som i värsta fall leder till att en del som deltar i forumet slutar.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

luxor

Veteran
Re: URSÄKTA?!?

ursäkta, nu förstår jag absolut inte vad du menar, ska bara vissa folkgrupper äga tillträde eller?

i så fall röstar jag far att inga ekorrar ska få skriva här...

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Med risk för att bli verbalt kölhalad ...

... låser jag härmed denna tråd. Jag tror den har fyllt sitt syfte och dessutom hör den hemma på annat forum (dit jag inte har befogenhet att flytta den).

/Dante