Nekromanti Mone Cooks Iron Heroes

Storuggla

Champion
Har någon anna spanat in Iron Heroes? Vad jag hajjat är det D&D fast utan magi'n och raserna, eller har jag missuppfattat allt nu?
The one-sentence summary of the game is, "Iron Heroes is sword-and-sorcery fantasy where the hero's training, experience, and gumption allow him to defeat supernatural foes."
Och det låter ju ballt? Eller?

Storuggla, skäggar en telefon

Staffan

Myrmidon
Jag är rätt intresserad av Iron Heroes (även om det snarare är Mike Mearls' Iron Heroes, eftersom det är han som är huvudförfattare - den formella titeln är "Monte Cook presents: Iron Heroes"), och har följt diskussionen om det på ENWorld och de teasers som Monte lagt ut på sin sida (och nu har de haft en liten artikel om det i senaste White Wolf Quarterly). En av de saker jag gillar minst i D&D är att man är så beroende av sina magiska prylar, och det är just det som IH fixar.

Jag har lite småplaner på att para ihop de vanliga D&D-klasserna med Iron Heroes (det skulle visst finnas lite grann om det i boken) och använda det resulterande kärleksbarnet till att spela Dark Sun. Vi får se hur det blir med den saken.

Staffan

Myrmidon
Re: Dark Sun?

Det finns en konvertering på athas.org, och det finns en helt annan i varsitt nummer av Dragon och Dungeon (Dragon har spelar-relevanta saker, Dungeon spelledar-relevanta samt ett äventyr). Jag är inte så där toknöjd med endera, utan har jobbat lite då och då på en egen version (som dock snor en del från athas.org - ingen mening med att göra om det som de lyckades med).

Men grejen är att i Dark Sun så är magi sällsynt, liksom magiska prylar - äsch, till och med ett metallsvärd anses som en stor skatt. Det rimmar illa med att D&D är balanserat med utgångspunkt i att man har tillgång till ganska stora mängder magi. Om Iron Heroes gör det lättare att balansera saker utan denna magi (i alla fall i sådana mängder) så kan det nog passa rätt bra till Dark Sun.

G

Guest

Guest
Re: Dark Sun?

Om jag minns rätt så var väl Psionics en stor del av Dark Sun. Är det så nu också?

Gordeg

Hero
Oldschool Dark Sun (OT)

Om jag minns rätt så var väl Psionics en stor del av Dark Sun.
Ja, och psionic-klassen var väl ok. Tyvärr använde man sig av "wild talents" också, dvs samtliga rollpersoner fick minst en psionisk förmåga, och det var väldigt mycket slump i utfallet. Hade man tur med tärningarna fick rollpersonen flera kraftfulla förmågor, hade man otur fick man något helt oanvändbart.
Ett autentiskt exempel: En rollperson som slog fram förmågan Absorb disease. Funkade så att man befriade någon från en sjukdom och istället själv drabbades av den. Underförstått skulle psionisisten använda någon av sina kraftfulla självhelande förmågor för att bota sig själv. Men med wild talent har man ingen annan psionisk förmåga...

Gordeg