Nekromanti Mongol

Ymir

Liten kantbaron
Ryssarna håller visst på och gör en ny storfilm om Djinghis Khan, "Mongol", och den verkar väldigt lovande. Regissören har god renommé, Tadanobu Asano (Kakihara i 'Ichi the Killer') spelar Djinghis, dialogen är på mongoliska och det hela verkar både autentiskt och påkostat. Intrycket jag fått är förvisso att filmen handlar mer om Djinghis uppstigande till makten än hans verkliga erövringar, så feta fältslag kanske uteblir, men det verkar inte finnas så många informationskällor på språk jag förstår än, så jag vet ärligt talat inte - en affisch antyder att det blir flera filmer.
Aja, skitsamma, varför babbla. Kolla in lite bilder istället:
http://www.twitchfilm.net/pics/mongol_poster2.jpg
http://img.ctb.ru/films/film00025/0_mongol_tizer_06_b.jpg
http://kino-express.ru/stills/mongol

Rullen verkar ha begränsad USA-premiär till sommaren, så den lär väl nå Europa innan dess.

- Ymir, entusiastisk

Storuggla

Champion
"Tadanobu Asano (Kakihara i 'Ichi the Killer') spelar Djinghis"

Vadå, finns det inga mongolska skådisar de kunde ha? Eller ville de göra en kommentar om den japanska imperialismens nakna ansikte under den första halvan av nittonhundratalet och som en förtäckt kommentar om japanska krigsförbrytelser?

Men seriöst, det vet verkar ju lite kul.

Storuggla, snö i mustaschen

Ymir

Liten kantbaron
Jadu, ingen aning. Det kanske säger något om den ryska imperialismen i regionen? Å andra sidan verkar resten av casten nästan uteslutande bestå av kineser, mongoler, tuvaner och dyl; och de flesta verkar inte ha skådespelat alls förr. Med det i åtanke kan man väl sedan göra vilka tolkningar man vill av castandet av en stor och erfaren asiatisk skådis i huvudrollen.

Å andra sidan...någon påpekade för mig, när jag gnällde på Zhang Ziyi i 'En Geishas Memoarer', att om jänkare kan spela britter, svenskar kan spela tyskar, och mexare kan spela spanjacker, vad faen kan inte kineser spelar japaner då för, egentligen? Jag fick erkänna mig ganska ägd. Där satt jag, som brukar gnälla storligen om rasismen mot asiater i Hollywood, och bet sort of mig själv i foten. Handen på hjärtat; det enda riktigt solida skäl som finns att endast låta riktiga mongoler spela Djinghis vore tillfredställelsen det skulle bereda mongolerna själva. Och visst gnällde grekerna mycket på 'Alexander', men det var väl inte en enda som tjatade om att ersätta Colin Farrel med Kolin Farrelious? Om inte annat var de alltför upptagna med att paniskt förtränga obekväma insikter om sina förfäder :gremsmirk:

- Ymir, drar sig genast till minnes en post på imdb där en mongol gnällde på 'Mongol', såklart...

Storuggla

Champion
"Och visst gnällde grekerna mycket på 'Alexander', men det var väl inte en enda som tjatade om att ersätta Colin Farrel med Kolin Farrelious?"

Nä, vi gnällde om att filmen var genomusel :gremgrin:

Äh, Asano är ball. Kan han spela i Kitano-film kan han spela i ett ryskt kostymdrama. Bilderna såg lite coola ut. Den där hjälmen på posterna såg lite väl cinematisk ut kanske, men så är det enda jag vet om Khankillen är att det fanns en limmerick om honom och att mongolerna lärde sig lite religion av tibetanerna. Och att har skum brottning.

Storuggla, pennan stirrar på mig

Rosen

Myrmidon
Asch...

Jag läste rubriken som "Mongo!" och hann först undra om det hade nåt med Downs syndrom att göra, sen tänkte jag att det måste vara nåt nytt på g med Flash Gordon-franchisen.
Sen läste jag rubriken en gång till.

--
Åke

G

Guest

Guest
Bilderna säger inte ett piss om huvrida den blir bra eller inte, det kan förövrigt lika gärna vara en historia som utspelar sig i Hyrkanien :gremlaugh:

Men hoppas kan man göra, jag gillar rysk film...

Har filmen laddat ännu ? Någon som vet ? Jag hittar inte något som säger att den är klar ännu. Det verkar som att vi får vänta tills 2008 med att se den.