Nekromanti Monk- Unarmed Fighting

Hibashira

Veteran
Jag ska göra en munk till Dnd 3ed. Det är dock lite saker jag skulle vilja ha svar på. När en monk kör unarmed fighting kan inte han/hon välja att få två st additional attacks per round då, eftersom man trots allt har TVÅ händer och en hand räknas ju som light weapon. Sen undrar jag angående Monk's armor, det står att den blir av med alla sina super abilities om man sätter på den en armor även om den är light. PGA detta så får ju en monk en otroligt seg armor class utveckling och får ju nästan jämt skador av inte så mäktiga fiender. Men jag antar att detta är smällar man får ta om man ska få dra nytta av monks otroliga abilities. Har jag missat nåt nu, svara och berätt ai så fall!

Det är svårt att vara ödmjuk när man är bäst.

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>När en monk kör unarmed fighting kan inte han/hon välja att få två st additional attacks per round då, eftersom man trots allt har TVÅ händer och en hand räknas ju som light weapon.<p><hr></blockquote><p>Munkar antas redan slåss med båda händer, samt armbågar, fötter, knän, panna, och allting annat. De kan få en extra attack per runda genom att använda sin Flurry of Blows, vilket ger samma effekt som att slåss med två vapen, ambidexterity, two-weapon fighting och ett lätt vapen i "fel" hand, d v s en extra attack till priset av -2 på alla attacker. Den enda regeltekniska skillnaden jag kan komma på är att flurry of blows är marginellt bättre, då munken får använda hela sin Str-bonus på samtliga attacker - slåss man med två vapen får man bara halv bonus på skadan på "fel" hand.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Sen undrar jag angående Monk's armor, det står att den blir av med alla sina super abilities om man sätter på den en armor även om den är light. PGA detta så får ju en monk en otroligt seg armor class utveckling och får ju nästan jämt skador av inte så mäktiga fiender.<p><hr></blockquote><p>Rätt uppfattat. Observera dock att munkar inte har något problem med att ha Bracers of Armor på sig, eller att deras trollkarlspolare lägger Mage Armor på dem. Munkar ligger någonstans mellan fighters, rogues och clerics i ren stridseffektivitet. I en ren strid mellan en munk och en fighter på samma level och med "normal" utrustning så får munken fruktansvärda mängder stock, vilket är helt i sin ordning - fightern SKA vara bästbästbäst på att slåss. Munken har sina styrkor på andra ställen - han har fler skills och är otroligt mycket mer mobil än en fighter, så han har lättare att ta sig till ställen där han kan applicera sina våldskunskaper. Denna mobilitet tar sig uttryck i förhöjd förflyttning, hygglig AC utan rustning, färdigheten Tumble, Leap of the Clouds och Abundant Step (Dimension Door).

Jag har länge ansett att munkar gör sig bäst som trollkarlsbankare. Deras mobilitet gör att de kan ta sig förbi hårdingarna som står mellan rollpersonerna och trollkarlen, otroligt bra saves i kombination med Evasion och så småningom Spell Resistance gör att de har hygglig chans att stå emot den mesta magin, Stunning Attacks kan hindra trollkarlen att lägga spells (och Fortitude brukar inte vara trollkarlars starka save), hela munkens AC gäller mot touch-spells (som ignorerar rustning), och deras många halvbra attacker funkar alldeles utmärkt mot folk med mesig AC (som trollkarlar).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Hibashira

Veteran
Bracers of armor? Kan tänka mig vad det är men jag har dock inte läst om dom...

Staffan

Myrmidon
Bracers of Armor är vad som kallades Bracers of Defense i tidigare upplagor. De ger en armor-bonus från +1 till +8 på AC, beroende på hur bra de är (de är alltså inte kumulativa med rustning). De står med i DMG.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Hibashira

Veteran
Ok så dessa är inte magiska då utan det beror på hur bra smeden är som gjorde dom? För jag antar att det är kraftiga benskydd och armband som munken använder som sorts sköldar när den inte hinner rulla, hoppa eller ducka undan attacken som görs mot den.

Urd

Veteran
Re: De är magiska [NT]

Munken är helt klart den tufaste klassen i Dnd och en munk med en hög wis och dex är inte att leka med.

Gabri L

Warrior
Ang. AC: Visst avancerar han långsammare, men glöm inte hans bonus, dex + wis, vilken gör att han faktiskt börjar på en hög AC (om han har höga stats). Det jämnar ut sig, har jag märkt.
Och som redan har har anmärkts på: Med rätt spells får han lätt en överlägsen AC. En munk som tillhör rätt orden kan multiclassa till Magic user. Mage Armour och Blur, samt div. andra spells fungerar utmärkt...

"Slå en t4:a, det går bättre då..."

Staffan

Myrmidon
Nja, så brutalt hög AC blir det ändå inte, om man inte har helt gyllene stats. Typmunken i DMG börjar med Dex 13 och Wis 15, vilket ger en lysande AC på 13. Typfightern i DMG startar också med Dex 13, och om man då sätter på honom en Scale Mail och ger honom en stor sköld så rasslar han upp i AC 17 - och det ligger definitivt inom en nybörjarrollpersons budget. Krigaren kan sedan rassla upp i AC 21 (Full plate, large shield och Dex) för endast 1520 gp, medan samma mängd pengar endast ger munken AC 14 (och 520 gp över).

Notera även att om vi låter munken ha både Dex och Wis på 18 så kan vi ju lika gärna ge krigaren samma Str och Con, vilket leder till att krigaren tål ungefär dubbelt så mycket stryk som munken och slår tre gånger så hårt (på låg level).

/Staffan

Quan'talis

Swashbuckler

Ja, men det jag sa är att bracers of armor är magiska.

"Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte veta om det"

Nightowl

Champion
Stunning Attacks kan hindra trollkarlen att lägga spells...

En monk-rogue combo (behöver inte vara samma person) gör också ONT.

1, Monk > Stunning Attack på fiende.
2, Om den lyckas, Rogue > Sneak Attack på fiende.
3, Aj.

RP tillsammans gör i gemen mer ont än ensamma - en fighter är elak nog, men boostad av en trollis eller en prälle (har faktiskt lika mycket boosta-magi) får bullen ett ännu fetare ben.

Nightowl

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.

Hibashira

Veteran

Alltså Quan'talis spelar stor roll, han ville uttrycka att han tyckte Monken var en cool class.. Låt så va i så fall.