<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>När en monk kör unarmed fighting kan inte han/hon välja att få två st additional attacks per round då, eftersom man trots allt har TVÅ händer och en hand räknas ju som light weapon.<p><hr></blockquote><p>Munkar antas redan slåss med båda händer, samt armbågar, fötter, knän, panna, och allting annat. De kan få en extra attack per runda genom att använda sin Flurry of Blows, vilket ger samma effekt som att slåss med två vapen, ambidexterity, two-weapon fighting och ett lätt vapen i "fel" hand, d v s en extra attack till priset av -2 på alla attacker. Den enda regeltekniska skillnaden jag kan komma på är att flurry of blows är marginellt bättre, då munken får använda hela sin Str-bonus på samtliga attacker - slåss man med två vapen får man bara halv bonus på skadan på "fel" hand.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Sen undrar jag angående Monk's armor, det står att den blir av med alla sina super abilities om man sätter på den en armor även om den är light. PGA detta så får ju en monk en otroligt seg armor class utveckling och får ju nästan jämt skador av inte så mäktiga fiender.<p><hr></blockquote><p>Rätt uppfattat. Observera dock att munkar inte har något problem med att ha Bracers of Armor på sig, eller att deras trollkarlspolare lägger Mage Armor på dem. Munkar ligger någonstans mellan fighters, rogues och clerics i ren stridseffektivitet. I en ren strid mellan en munk och en fighter på samma level och med "normal" utrustning så får munken fruktansvärda mängder stock, vilket är helt i sin ordning - fightern SKA vara bästbästbäst på att slåss. Munken har sina styrkor på andra ställen - han har fler skills och är otroligt mycket mer mobil än en fighter, så han har lättare att ta sig till ställen där han kan applicera sina våldskunskaper. Denna mobilitet tar sig uttryck i förhöjd förflyttning, hygglig AC utan rustning, färdigheten Tumble, Leap of the Clouds och Abundant Step (Dimension Door).
Jag har länge ansett att munkar gör sig bäst som trollkarlsbankare. Deras mobilitet gör att de kan ta sig förbi hårdingarna som står mellan rollpersonerna och trollkarlen, otroligt bra saves i kombination med Evasion och så småningom Spell Resistance gör att de har hygglig chans att stå emot den mesta magin, Stunning Attacks kan hindra trollkarlen att lägga spells (och Fortitude brukar inte vara trollkarlars starka save), hela munkens AC gäller mot touch-spells (som ignorerar rustning), och deras många halvbra attacker funkar alldeles utmärkt mot folk med mesig AC (som trollkarlar).
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather