Nekromanti Monographs

walium

Ganska töntig, faktiskt
"What's a Chaosium monograph you ask? It's a swell way for us to try out new ideas, settings, and writers without risking many thousands of dollars on a traditional print run. These photocopied booklets do cost us more to print per individual book. Since however we are printing only a handful at a time, we don't spend too much money on inventory. We print only what we can quickly sell. All of this is a very long way of saying they are experimental booklets we can afford to print by the dozen. We can bring you new material for our game lines more often. Perhaps more importantly, it allows us to play with settings and ideas we'd never publish otherwise for fear of losing our shirts.

These monographs are certainly gems in the rough. They are not fully polished works, and are not for everyone or general distribution. The editing is brief, the artwork is supplied by the authors (or their friends, or random volunteers) the layouts are often done in a word processing program, and the covers are all black and white. Because these booklets are so rough, we don't sell them to distributors or retailers. You can only get them here at Chaosium.com, or at a Chaosium convention booth.

Finally, monographs provide us with a modest shot in the economic arm. This of course helps us in turn to print our traditional books more often. For those of you keeping score at home, we've published three traditional RPG supplements in the last 4 months, and have another at the printer right now. It's been a long, long time since we were able to that. Monograph sales are a small, but important, part of that success. Rather than delaying the publication of traditional books, monographs have helped us print more of them.

Some of our previously published monographs have done so well that we're now convinced they should be published in a traditional format. That may give us some 2007 releases!"

Saxat ifrån Chaosiums hemsida. Låter som ett rätt intressant grepp, men det kräver förstås en viss sorts fans för att fungera och där ligger nog CoC bra till.

Troberg

Sinister eater
Med risk för att låta negativ, men mina begränsade språkkunskaper ger ungefär följande översättning från marknadsföringska:

"Vi är i desperat behov av pengar och det omgående! Vi släpper varenda jäkla anteckning och mötesprotokoll vi råkar ha liggande och försöker mjölka lite stålar ur det."

Med andra ord, om det är någon som är sugen på att ha sex med någon på Chaosium så är priset antagligen bra nu.

Fast jag kan ju ha fel.

Jake Steele

Warrior
Jag håller inte med Troberg om att de gör det för att mjölka en sinande pengakossa, jag tror inte att förtjänsten på monograferna är så bra och så är upplagan så liten att de nog knappast tjänar några pengar.

Däremot så är det en möjlighet att få små (dyra) skrifter om smala ämnesområden där en hel bok skulle vara ekonomiskt oförsvarbart för stackars fattiga Chaosiumn. Cthulhu Invictus, mythos på romartiden är ett bra exempel, jag har inte läst monografen men den har fått en bra recension.

Det stora problemet är priset. De små upplagorna gör att de kostar 15-20$ för en monograph. Dyrt för att vara helt gjort av hängivna amatörer.

I slutädan tycker jag ändå att det är en bra ide och tjänst. Det ger oss spelare möjligheten att hitta små intressanta områden som inte uppmärksammats tidigare. Jag har varit sugen på att beställa flera av monograferna. Synd bara att det ska vara så dyrt.

-A

Rising

Vila i frid
Det är väl en skitbra idé. Dels för att man kan få ut ens vildaste idéer på något sätt och få betalt för dem (så att man slipper bli bitter och säga att publiken bara vill ha skit och att det förstör ens kreativitet), och dels för att det för rollspelshobbyn tillbaka till det där enkla och okonstlade som var hobbyns vagga, samtidigt som vi kan få locka nya personer till hobbyn via jättesnygga påkostade böcker i affärerna. Det gör ju också att rollspelsknåparna kan visa sig såsom de personliga entusiaster de är, vilket jag har talat om tidigare. Jättebra reklam. Man gillar ju entusiaster, och man misstror stora ansiktslösa företag.

Jag tycker kanske att gratis-PDFer är bättre, på sätt och vis. De skulle ändå kunna göras lönsamma genom att man använde dem för att göra reklam om ens produkter. Men å andra sidan kanske det här är lönsammare, då de som är tillräckligt inbitna för att vilja ha specialprodukter också är tillräckligt inbitna för att betala för dem.