Monster av Trä, Metall och andra material

För länge sen så spelade jag i en kampanj (kanske ADD) och vi mötte en ond Treeman eller något dylikt med underhuggare. Efter att ha rensat bort minionerna så gav vi oss på Treeman-bossen. Utan att tänka på det så stötte jag till med mitt spjut och gjorde hyffsad skada. Men medan de andra gjorde sin runda så tänkte jag till, vad faen höll jag på med? Stöter min rollperson med ett spjut på en levande ek? Och jag gör rejäl skada. Hur kan det funka?

Efter det har jag haft svårt för monster av andra material än kött och blod. Om jag har med dom när jag är SL så har det oftast rört sig om golems och de har varit i princip osårbara mot vapen. De måste besegras på andra sätt.

Samtidigt gillar jag tanken på en levande skog där vissa träd kan vara väktare av något slag. Ibland passar det storyn bra.

Hur har ni tänkt? Och hur tänkte Tolkien egentligen med sina enter? Hur kan ett träd ens röra sig? Då måste det ju finnas leder av något slag och de måste vara gjorda av någon annan typ av material (vilket också skulle introducera svaga punkter). Har de ögon? Hjärna?

Ja, hur har ni gjort med trädvarelser och andra monster av udda material?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag gillar trädvarelser! Tänker mig inte att de har blod eller hjärna. Det är ju sånt man behöver i vår värld, men i en värld med magi ser jag inga problem med att träden kommit till liv ändå.

Tänker mig att det är svårt att föda en trädvarese med hugg, men att man tillslut kan tillfoga den såpass mycket smärta att den går till reträtt. Sen kan man ju tänka sig att en sådan trädvarelse inte läker. Hugger man den i stammen så är huggen där för alltid, vilket gör att den gärna inte står och tar hur mycket stryk som helst, även om den är tålig.

Sen kan man ju tänka sig att en sådan trädvarelse inte läker. Hugger man den i stammen så är huggen där för alltid, vilket gör att den gärna inte står och tar hur mycket stryk som helst, även om den är tålig.
Det var en intressant poäng!

En gammal trädvarelser kan bära spår av många skador.

JohanL

Champion
Det är något märkligt när vi spelar RuneQuest och en Earth Elemental som väger sådär 20 ton snabbt görs ned med ett par svärdshugg.

Allt från D&D och framåt verkar all monsterdesign handla om att monstren ska vara lagom lätta att hugga ihjäl med ditt svärd. Jag har på annat på forumet beklagat mig över hur det är alldeles för enkelt i rollspel att slåss mot stora och starka saker som jättar. En gorilla kunde ses som en värdig motståndare till Conan eller Tarzan, men är något som din L1-rollperson antagligen kan ta solo.

Celledor

Hero
Hade med gående träd (ej enter utan mer vanliga träd) en gång och lät spelarna uppleva hur jag typ struntade i deras skador, det blev lite panik så de hittade en annan lösning, eld.

Leon

Leo carcion
Hade med gående träd (ej enter utan mer vanliga träd) en gång och lät spelarna uppleva hur jag typ struntade i deras skador, det blev lite panik så de hittade en annan lösning, eld.
Huorner :love:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag ser de flesta sånna varelser som mer magiska, inte bilogiska. Så en ent har inte en hjärna, de har en själ. Sen är det själens vilja som böjer mateiran kring sig.

Ungefär som hur en magiker skulle kunna böja en sked utan att röra på den.

Sen just träd är ju levande i sig, med sav istället för blod och jag kan absolut se hur det bara blir ett förstärkt system i ett "levande" träd. Och där ditt spjuthugg får trädets blod (dvs sav) att spruta ut.

Sen att trädet inte har en hjärna som får syrebrist utan du istället gör trädet till mindre av ett träd och mer till brasved och det är det som försvagar själens kraft över trädet.

Så just trä ser jag som betydligt mer sårbara än säg en järngolem, som jag absolut tycker gör sig bäst som en T-1000, i princip osårbar mot allt annat än möjligten att smälta ner dem.

JohanL

Champion
Så just trä ser jag som betydligt mer sårbara än säg en järngolem, som jag absolut tycker gör sig bäst som en T-1000, i princip osårbar mot allt annat än möjligten att smälta ner dem.
Summon (Rust Monster)!

Cybot

Mest spelbar
Alltså. Enter är ju uppenbart övernaturliga fe-varelser och är därför sårbara för järn och kyrkklockor... :gremgrin:

Quadrante

Grisbonde
Fler varelser med annorlunda design kan man sakna. Så enth som ”går” likt ”det vandrande palmträdet” Socratea exorrhiza kanske? … eller rör sig som slingerväxter.

Christoffer

It's all pig.
Hugger man den i stammen så är huggen där för alltid
Utgår vi från riktiga träd och hur de fungerar så läker ju träd sina skador rätt bra. Se bara hur beskurna delar av ett träd växer över den skadade ytan med bark och läker skadan, hur avbrutna grenar eller inympade andra grenar läker samman med en existerande stam eller grej.