Nekromanti Monster & bestar

Jaggernaut

Hero
Nu är det ju ett tag sedan MiM kom ut i butikerna. Hur många monster & bestar har ni låtit era spelare möta eller se?

Mina har fått möta fem olika varelser.
Dessa är

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] ferfaker och iharu har de fått slåss emot, de har sett en flock seian, de har mött en hormz och två av mina spelare har blivit förförda av gorgoner under ett större äventyr som vi spelar. De andra två spelarna kom på dem mitt under kärleksakten och jag vet inte vilka som blev mest förvånade. Spelarna som upptäckte dem eller spelarna som upptäckte att den vackra kvinnan deras rollpersoner träffat inte var mänsklig utan en med ett ringlande ormhår och att den andre rollpersonen befann sig mindre än två meter från honom själv </font></td></tr></table>

Förresten är det någon har någon idé om vad ett lejon och en flodhäst har för data?

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Monster & bestar(spoiler för mina spelare)

Spoiler för Hjalle och Fredrik! Läs inte detta då blir jag tjurig :gremsmile:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Jag håller själv på att knåpa hop ett äventyr för mina spelare. Det ska vara en fin bal som de är bjudna på och där ska det ske ett mord. Sedan så skall de gå ned långt, långt ned i den undre världen och möta bla Lamior, som är huvudattraktionen. Fast jag vet inte om de ska kallas för monster. </font></td></tr></table>

Archelon

Veteran
Mina spelare har under den senaste tiden mött tre typer av monster:
En flock mörkerhundar jagade en björn över en äng under natten, inte så långt ifrån deras tältplats. När de såg eldflammora och de stora hundarna blev de skitskraja så de sprang och gömde sig uppe i träd och bakom stenar, men bara tillräckligt långt bort för att fortfarande kunna kika på vad som hände :gremsmile:
Sen har de fångat ett sumpmonster som de skulle föra till en Adlig cirefalier så han kunde glänsa med den på en tillställning.
Och så var det den gången med den galna vrakhen...

GlueBall_UBBT

Warrior
Mina spelare har ett stort problem med just monster, de är monster!

Okay överdrivit, men snittkaraktären är en supermördarmaskin som inte tar skit av någon, faktum är att det enda de tar över huvudtaget är liv. Det och stryk. Sådana här karaktärer måste få avreagera sig på vanliga små och söta monster för att inte bli farliga för den civiliserade världen med alla pacifistiska frakktiraker och raunlänningar och gud vet vad som inte är lika blodtörstigt och krigarkåt.

+ Jag provade med varulvar. Skrämde dem inte och striden blev ojämn.

+ Jag provade troll. Visst stort och elakt, så de kommer tillbaka med en hop bågskyttar och gör ett överfall på det stackars trollet.

+ Jag provade en demons inkarnation. Jag lyckades skrämma dem, men det gjorde den ännu envisare att mörda även detta väsen, så nu har de jagat in den i en grotta för att sticka ned den.

Som ni ser kanske jag är för snäll, men en levande rollperson känns roligare än en som ligger ner dödad eller skadad. Visst kan jag ta dem till fånga, om de hade gått med på det.
- ÖVER MIN DÖDA KROPP, FFS!
Brukar de skrika så att deras atagonister inte har något annat val än att slå ihjäl dem för att sedan över deras döda kroppar föra bort dem till fängelsehålorna.

Så, monster har jag provat, men en sur vaktkapten driven av sadism med lagen på sin sida, det är grejjor det :gremlaugh:

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Monster & bestar(OT)

Om du tröttnar på dina monstermördarmaskiner till spelare kan du alltid döda dem lite sadistiskt också. Eller ge dem förbannelser att de blir veka små jäntor som går på sykurser. Eller nåt.

- Jocke, sadist javisst!

Jaggernaut

Hero
Monster (spoiler för dina spelare)

Tja jag skulle då inte dra mig för att kalla lamior för monster. De flesta i alla fall, sen finns det väl undantag.

DarkMystic

Swordsman
Som SL själv kan mina spelare möta på vresiga björnar eller rövarna men när den där Emil spelleder då jävlar... I ett äventyr mötte vi på 1 Sagitaur som vi bara nästan dödade :gremfrown:, ett pack med Vrakher(20typ) vi sprang, odöda i hundratals, Heneaalver(de räknas som monster :gremmad:) och vad mer nu. Nä det var inget mer men det kommer alltid mera...

/DarkMystic kan snart monsterboken utantill utan att läsa den...

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Monster (spoiler för dina spelare)

Väldigt civiliserade monster kan man säga. I alla fall om man jämför med till exempel jordbestar...

Jaggernaut

Hero
Tänkte inte slå långt...

...att flera gamla bestar finns med i MiM (alltså sådana från gamla M&V). Jag menade egentligen hur många nya monster som enbart finns med i MiM, det är bara det att jag ibland uttrycker mig som en kratta :gremgrin:.

Av de monster som finns i gamla boken har vi (jag har också spelet utan att vara spelledare ibland) typ alla förutom kimera. Sedan finns det flera monster som vi bara mött någon enstaka gång typ som kentaurer och vulfens och ett par till.

Praetori

Warrior
Mina RP har jag kastat en del monster på. De har mött på en Vrakh (i en vättegrotta där vättarna satte ut RP som "gåva" till guden Khlûm "dv Vrakhen"). De fick ett hyggelmonster i huvét då de försökte storma uppför en trappa (en fälla dvs). Hmmm, jo, sen var det några troll lite här och där. Fast mest oblodiga möten (då RP vet bättre än att klubba på troll).
Greve Stiernfrost dräpte dock ett troll med hjälp av lans och stridshäst vid en möte en kulen vinterdag (troll springer inte lika fort som hästar och har svårt att regenerera en lans genom huvét utan att somna/och/eller missa alla anfall pga den efterföljande utmattningen).

Praetori

Warrior
Å zombies såklart!!

Glömde jhu tillägga att jag bussat odöda på mina RP oxo.
I ett övergivet dvärgafäste, "zombies blir inte trötta av att jaga RP, RP blir trötta av att fly från zombies"

Jaggernaut

Hero
Troll och lansar passar inte ihop

Jag minns en gång då spelarna mötte ett grottroll. Just då var två av spelarna riddare så de dundrade på med sina stridshästar med lansarna höjda. Båda träffade i bröstkorgen och fick en gigantisk skada. Trollet dog ögonblickligen, det var lite snopet för mig som sett framemot en rejäl strid.

Jag minns en annan gång för länge sedan då rollpersonerna gick in i ett gammalt övergivet tempel. Där möttes de av templets väktare. En panthera (ruskigt farliga) som hoppade ned från en avsatts. Alven i gruppen spände sin båge (serine) slog perfekt och träffade pantheran i huvudet - extraskada hjärna. Den dog också ögonblickligen, gissa om jag blev grinig :gremgrin:

Ingtar

Veteran
Mina RP har möt på ca 4 grotttroll sammanlagt( de stötte ihop med två grotttroll ute i skogen en gång och det var knappt att de kom därifrån med livet i behåll, men efter som de var ganska smarta att inte ta upp svärdet och springa rakt imot trollen så överlevde de efter en vildsint jakt).

De har även stött ihop med tre ferfak som dräpte en vän till dem. De har möt två gripar, två mantikoror som vaktade en port men det mötet blev inte lång varit för mantikororna dödade en slp som var med rp och när rp såg slp dö så sprang rp väldigt fort därifrån.

De har även stött ihop med ett sumpmonster, som de fångade och sålde till en rik person i Asharien...och hur det gick vill ni inte veta!

Under ett lite större äventyr så möte de en Sagitaur som hjälpte dem lite på vägen..om man vill uttrycka sig så, han utnytjade rp för att meddela en person.

Visst det kankse låter lite för mycket...men det har inte alltid varit samma rp som har mött alla dessa monster. Mina spelare har fått byta rp ett antal gånger tack vare deras jakt på nya utmaningar.

Jaggernaut

Hero
Det beror på vem man jämför med

Visst det kankse låter lite för mycket...men det har inte alltid varit samma rp som har mött alla dessa monster. Mina spelare har fått byta rp ett antal gånger tack vare deras jakt på nya utmaningar.

Som sagt då vi började spela eller ja då vi spelat ett tag (så länge att vi fått tag på M&V) så mötte vi monster efter monster. Kan bero på att vi varierade spelledare mycket då (Vi varierar spelledare nu också men jag är spelledare kanske 90% av tiden ändå :gremgrin:). Nu försöker jag skära ned på monster och dylikt. Det blev inte lika mycket då vi köpte V&N och jag köpte Drakar så fort den kom ut i affärerna men spelarna har inte mött någon hittills (de sparar jag till speciella tillfällen :gremgrin:).