Nekromanti Monster, bestialiska folk, djur?

Helmgast
Det har vid ett flertal tillfällen framförts att modulen Vilddjur & bruksdjur skulle vara onödig/överflödig. (Drakvredes, Ezping Orms och Revans åsikter.) Så jag satte mig ner och räknade lite i Monster & varelser. I denna finns sammanlagt 60 olika varelser i kapitlena Monster, Bruksdjur och Troll. I det första kapitlet är det endast 17 av de 39 varelserna som fortfarnade klassas som monster (och därmed är en del av Monser i Mundana). Dessa är:
1. Basilisk
2. Enhörning
3. Fagorus
4. Gargyl
5. Grip
6. Hyggelmonster
7. Jordbest
8. Jättespindel
9. Kimera
10. Kuradi
11. Mantikora
12. Mörkerhund
13. Panthera
14. Pegasus
15. Sagitaur
16. Sumpmonster
17.Vrakh

De som numera klassas som bestialiska folk är (de tre sista givetvis ur trollkapitlet):
1. Kamorf
2. Kentaur
3. Melusin/(mermän/sjöjungfrur)
4. Minotaur
5. Odjur
6. Tomte
7. Ulv
8. Vulfen
9. Vätte
10. Ylk
11. Skogstroll
12. Bergstroll
13. Grottroll

Sen har vi vilddjuren ur monsterkapitlet (12 stycken) och bruksdjuren (18 stycken) ur kapitlet med samma namn.
1. Björn
2. Blodflygare
3. Giftorm
4. Gruvbest
5. Jättebläckfisk
6. Jätteorm
7. Krokodil
8. Limax
9. Svartsvin
10. Tarkisk sandtiger
11. Varg
12. Vildsvin
13. Ridhäst
14. Draghäst
15. Packhäst
16. Stridshäst
17. Nordlandshäst
18. Ponny
19. Vildhäst
20. Alvhäst (tomon)
21. Åsna
22. Lama
23. Kamel
24. Elefant
25. Oxe
26. Murvelbest
27. Jakthund
28. Draghund
29. Spårhund
30. Vakthund

Vi kan här se att häften av alla varelser i M&V kommer att vara med i Vilddjur & bruksdjur. Andelen monster är 28,3% och bestialiska folk 21,7%. Tänk på det nästa gång ni kritiserar V&B.

Ceram

Hero
Vilddjur vs Brukdjur

Vilddjur är viktiga men det enda jag kollat på bruksdjuren är styrka. Det blir ofta så att hästar försvinner på olika sätt under äventyrens gång och jag har därför aldrig brytt mig om att skriva upp olika hästars värden. Vilddjuren däremot stöter man på var enda resa. Altså tycker jag vilddjuren borde få större plats i boken än bruksdjuren...

Alharra

Warrior
Fråga 1: Innebär det att V&B blir tjockare än de andra modulerna? Personligen anser jag att den är viktigare, men sen är jag mycket för relationer till djur med.

Fråga 2: Baseras kamorf-kapitlet på det Hatten har skrivit eller skall allt göras om?

Kinapuffen

Veteran
Alltså, de där procentsiffrorna är rätt ointressanta. Jag personligen tycker att det känns onödigt med en sådan bok där det enda jag egentligen kan få veta om det den behandlar som jag inte kan få reda på i NE eller vilket annat uppslagsverk som helst är spelvärdena på styrka och annat blaj, som jag precis lika gärna kan komma på själv om jag tycker att de verkligen behövs och det är det som gör den överflödig och inte mängden av saker den tar upp, eller hur mycket ur monster och varelser som kommer ingå i den.

Ymir

Liten kantbaron
Fråga 2: Baseras kamorf-kapitlet på det Hatten har skrivit eller skall allt göras om?
Hattens idéer har, mig veterligen, mycket lite till absolut ingenting med Neogames officiella världsbild att göra.

- Ymir, påpekar

Blasphemy

Swashbuckler
Kan ju tillägga att Vilddjur & Bruksdjur kommer innehålla utökade regler för jakt bland annat. Exakt hur mycket proviant kan man få av ett bytesdjur. Hur förvarar men det och behåller det färskt.

Och som sagt... vad som är ett Monster för oss jordbor är inte nödvändigtvis ett Monster för de i Mundana. En gruvbest är ett vanligt djur men kan vara nog så skräckingjagande...

Silvervarg

Warrior
Re: Vilddjur vs Brukdjur

Men om du spelar bonde eller någe annat som är i starkbehov av att veta hur mycket hästen kan dra per lass ex hö: Man har inte råd att köpa nya hästar hela tiden som bonde.
Men annars är ju ridhästar en förbrukningsvara :gremwink:

En bra häst är en stulen häst....

Ceram

Hero
Bönder

Jo men inga av mina spelare är tålmodiga nog för att kunna spela bönder. Jag kan förstå att det kan vara viktigt för vissa.
Därmot läste jag att det skulle finnas massa jakt i boken och då blev den genast mycket mer intressant :gremlaugh:

Helmgast
Sextiofyra sidor

Fråga 1: Innebär det att V&B blir tjockare än de andra modulerna? Personligen anser jag att den är viktigare, men sen är jag mycket för relationer till djur med.

Den slutsålda "Monster & varelser" kommer, på samma sätt som "Krigarens väg", ersättas av tre böcker. De tre ersättarna kommer att bli: 1) "Monster i Mundana", 2) "Bestialiska folk", 3) "Vilddjur & bruksdjur". På så sätt kommer vi maxa innehållet (varje bok blir 64 sidor) och man kan dessutom köpa de böcker som man är intresserad av. För mer info om dessa moduler se releaseplanen till Eon.
Om inget annat sägs så gäller infon från hemsidan.

Alharra

Warrior
Kan ju tillägga att Vilddjur & Bruksdjur kommer innehålla utökade regler för jakt bland annat. Exakt hur mycket proviant kan man få av ett bytesdjur. Hur förvarar men det och behåller det färskt.
Det lät mumsigt :gremsmile: Men när kommer jaktfalkar o.d?

Pendragon

Swashbuckler
Om du menar värden för dem vet jag inte, men regler för falkjakt finns redan i Riddaren, där jag vill minnas att det också finns grundläggande värden för dem.

/Joel

Helmgast
Low

Vad man skulle kunna göra när man ändå pratar jakt är att prata boskapskötsel Och har man ändå kommit så långt så kan man lika gärna tala matproduktion som helhet - modulen kan heta Bonden, herden och jägaren eller nåt... :gremwink:

// avatarex, som trots allt vill veta mer om hur maten kommer till i Mundana. Skulle vara nyttigt för de flesta att känna till.

Silvervarg

Warrior
Re: Bönder

Jo men inga av mina spelare är tålmodiga nog för att kunna spela bönder.

Tvinga dem :gremwink:
Låt dem gömma sig för den mäktige personen de stal den jättestora diamanten av.... :gremgrin:

Därmot läste jag att det skulle finnas massa jakt i boken och då blev den genast mycket mer intressant

Jag håller med

Alharra

Warrior
Re: Low

När du säger det börjar jag fundera på matlagningen med... Hela den biten dkulle vara intressant att veta mer om (finns det något som inte är det?). Lite om olika brödtyper, var man använder woken osv... En receptsamling :gremgrin:

Ezping Orm

Hero
Vad är det jag skådar!?? Brutala anklagelser!! :gremshocked:

Jag tycker inte alls att Vilddjur & Bruksdjur är vare sig onödig eller överflödig, däremot skulle jag hellre sett en fet 192 sidors modul som inkluderade alla tre delarna (Monster, Djur & Bestialiska folk). Men eftersom det inte kommer ske så får jag helt enkelt nöja mig med det nuvarande upplägget. Jag måste också erkänna att jag faktiskt ser fram emot Vilddjur & Bruksdjur, en modul som säkert kommer vara beytdligt mer spännande och intressant än vad titeln antyder.