Jag har tänkt, och klurat, och framförallt har jag läst de båda For Dummies-böckerna om D&D, och jag har tänkt på mina spelare. De gillar hack n slash, och de gillar klur, och om de får en maffig story i bakgrunden är det fint det också. De gillar kort sagt Final Fantasy.
Som jag ser det, så vore det bästa därmed att göra riktigt häftiga strids-encounters, som kräver klur och som har anknytning till storyn och spelvärlden. D&D har ju ganska bra stöd för det. Det kan vara väldigt enkla saker, som att Hold Monster är skitbra mot jättar, medan man ska akta sig för att slösa sin tid med att försöka sätta ett Finger of Death. Skitbra, men det kräver ju att spelarna kan både PHB och MM för att det ska bli roligt för dem att tänka ut sådant.
Kan man komma runt det på något vis? Hur kan man lämna ledtrådar in game, som påverkar meta-besluten i ett klurigt monster-encounter? Att låta köpmannen i svärdaffären påminna spelarna, förlåt, rollpersonerna, om att "jättar är starka men svagsinta, vilken trollformel påminner det er om?" känns inte hypersnyggt. Eller funkar det?
Argh, mycket ostrukturerat inlägg, egentligen vill jag bara läsa era tankar om in game-pussel och om kluriga encounters och hur man sätter ihop dem. Sånt är ni ju så bra på. Se så, sätt igång!
Som jag ser det, så vore det bästa därmed att göra riktigt häftiga strids-encounters, som kräver klur och som har anknytning till storyn och spelvärlden. D&D har ju ganska bra stöd för det. Det kan vara väldigt enkla saker, som att Hold Monster är skitbra mot jättar, medan man ska akta sig för att slösa sin tid med att försöka sätta ett Finger of Death. Skitbra, men det kräver ju att spelarna kan både PHB och MM för att det ska bli roligt för dem att tänka ut sådant.
Kan man komma runt det på något vis? Hur kan man lämna ledtrådar in game, som påverkar meta-besluten i ett klurigt monster-encounter? Att låta köpmannen i svärdaffären påminna spelarna, förlåt, rollpersonerna, om att "jättar är starka men svagsinta, vilken trollformel påminner det er om?" känns inte hypersnyggt. Eller funkar det?
Argh, mycket ostrukturerat inlägg, egentligen vill jag bara läsa era tankar om in game-pussel och om kluriga encounters och hur man sätter ihop dem. Sånt är ni ju så bra på. Se så, sätt igång!