Nekromanti Monster Manual eller Monsters of Faerun

King Kromm

Hero
Skall i nästa vecka köpa DMG, PHB ochen monster bok, men vilken bör man ha Monster Manual eller Monsters of Faerun??
Vad är det för skillnad på dem?? Vilka monster finns i vilken bok??

/King Kromm

Staffan

Myrmidon
Köp Monster Manual, utan tvekan. Den är billigare, större, och har många fler monster (på baksidan påstår de "över 500 fruktansvärda fiender", men då räknar de alla varianter som separata - inklusive varje ålderskategori drake), och innehåller alla "grundmonster" i spelet (såsom orcer, drakar, beholders, mind flayers, och en massa andra gamla klassiker). Monsters of Faerun är för de som vill ha ännu fler monster (en bit över 100 stycken), och framför allt för de som vill ha monster till Forgotten Realms.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

chrull

Stockholm Kartell
nej... det logiska valet för oss som tycker om variation på monstrena är : Monster Manual, Monsters of Fearun, Creature Collection och Creature Collection II ... :DDD

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Den ultimata listan

Monster Manual
Monsters of Faerun
Creature Collection
Creature Collection II

och...

Legions of Hell...

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mer info

www.swordsorcery.com Och ja, de går att använda till D&D3E, eftersom de följer d20-systemet (läs mer om det i senaste Sverox).

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Magnus Seter on 2001-08-21 12:37.</EM></FONT></P>

Staffan

Myrmidon
Re: Mer info

Jag kan faktiskt inte rekommendera Creature Collection. På det hela taget är den rätt tattig - det märks att författarna slet som djur för att få ut den innan Monster Manual (den skrevs, illustrerades, layoutades, trycktes och distribuerades på ungefär två månader). En hel del monster är rätt trista varianter på monster som redan finns, en hel del är väldigt bundna till Scarred Lands, och boken är full av regelbuggar.

Det finns några coola monster i CC, men inte tillräckligt många för att jag ska känna att den var värd pengarna.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Re: Mer info

Rätt tråkigt att det ska vara så om det nu är så....Jag har itne CC men det skulle vara tråkigt om det vore så. Nåja, man får glädja sig åt MaoF istället...

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

chrull

Stockholm Kartell
2:an är bättre

det är i alla fall det intrycket jag har fått av den. inte hunnit bläddra igenom den så mycket ännu..

chrull

Staffan

Myrmidon
Re: 2:an är bättre

Det är det jag hört via diverse recensioner och liknande, och det är ju inte så konstigt. Jag betvivlar att de försökte slänga ihop CC2 på två månader och utan att ha tillgång till monsterreglerna, som de gjorde med ettan.

/Staffan

chrull

Stockholm Kartell
Re: 2:an är bättre

Jo.. men det visar ju i alla fall att de KAN skriva bra grejjer :D

CC var som sagt ett hastjobb.. och det syns ju iaf om man kollar den errata som finns att de inte riktigt visste vad de gjorde.. jag har för mig att de har gjort om Challange Ratingen på 50% av alla monster..

Men jag förstår också varför de ville släppa den innan MM .. synd bara att de inte tänkte på det lite tidigare..

chrull

Kauris

Veteran
Re: Den ultimata listan

Legions of Hell...

Jag har letat som en liten blå för att hitta denna.
Den finns inte på Tradition, Göteborg i alla fall
Eller på Goblin Gate i Aalborg!
Var fick du tag i Legions of Hell?

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule

Kan du inte beställa den? Det borde man kunna göra på tradition....

chrull

Stockholm Kartell

också lägger man till det som finns på nätet: creature catalog, book of modrons, book of devils, book of daemons och book och demons

sen har man monster så det räcker ett tag :DDD

vi kanske ska räkna dem och kolla hur många det blir :DD

chrull

Var hittar man book of Demons? Det är nämligen så att jag spelar en demonolog i königs kampanj och allt som är demonrelaterat är dära av intresse för mig. Berätta gärna var den ligger.....

chrull

Stockholm Kartell

finns i creature collection.. kolla eric noha's site www.rpgplanet.com/dnd3e tror jag det är,.

Bloodsbane

Veteran

Kopierat från Sfboks hemsida, Green Ronin Press.

Legions of Hell (2001, 62 sidor, art.nr: 8579) Pris: 190:-
Helvetets legioner är här! För att ens överleva ett möte behöver varje dåraktig "äventyrare" all kunskap han kan finna. Sök inte längre, er räddning är här... Denna bok innehåller fler än 40 nya djävlar som den sadistiske spelledaren kan utsätta sina stackars spelare för, tre nya sant djävulska prestige classes, och mycket mera. En mycket välgjord monsterbok som bara innehåller djävlar. Allt från skugglika och tragiska Akop till Soulsniffers, som söker upp de få som lyckats rymma från helvetet.