Nekromanti Monster och Magier

Nix Of Nine

Veteran
En liten by utanför Storstaden i mellersta Ingenst
jag undrar ett par saker:

jag funderar på att köpa Monster&varelser och Mystik&Magi...
ÄR DOM VÄRDA PENGARNA???

Vad jag sedan undrar är Vad dom innehåller... Jag ber inte om att skriva hela boken i ett forum, snarare vad dom innehåller för nåt..

Jag köpte nyligen Legender&Hemligheter där det stod att det tex fanns en del artefakter... Jag vart besviken... Det vare en bra bok men jag tyckte att den innehöll för mycket dynga...

Står det tex i Monster & Varelser vad vanliga (ovanliga) varelser i skugglandet har för attribut och sånt???

PimPim

Veteran
Jag tycker personligen att Monster & Varelser är att kasta pengarna i sjön. Boken suger på alla plan den kryllar av båliga och omotiverade kritter som är otroligt båligt illustrerade. Den ända förmildrande omständiheten med elendet till bok är kapitlet om trollen som är riktigt bra. Jag tycker att du skall vänta på den nya boken om monster som kommer att släppas sen någon gång.
Mystik & Magi är en bra bok som ger en större variation på magi. En gedigen bok som antagligen kommer att förgylla din tillvaro... boken är lite snårig att sätta sig in i men när man har dekrypterat det värsta är den helt klart värd pengarna.

Monster & Varelser 1
Mystik & Magi 4

Nix Of Nine

Veteran
En liten by utanför Storstaden i mellersta Ingenst
Monster i sjön...

då river jag ut M&V ur min lilla "önskelista"... och väntar på den nya boken... men magiboken är jag intresserad av :gremsmile:
innehåller den mer "destruktiva" magier... jag tycker att magierna i regelboken rinner över av lamhet och uttråkighet...

i vilken bok står det om VARELSERNA som man tillkallar med MAGIER...? tex golem och skit...

PimPim

Veteran
Re: Monster i sjön...

Det finns lite mer magi med kräm i i M&M.
Golems, elementarer och liknande varelser beskrivs i M&M.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

..."innehåller den mer "destruktiva" magier"...

Det också, men den innehåller även ett större antal (över 100 iaf) effekter av vilka du kan skapa egna besvärjelser och ritualer. Vissa är destruktiva och vissa passar bättre för praktiskt bruk - möjligheterna begränsas endast av din egen fantasi.

Mouja

Hero
den innehöll för mycket dynga...

Jag tycker att det är många bra legender och hemligheter.... och med det menar jag inte att jag spellett någon utav dem. Jag använder dem som myter och just legender för att få rollspersonerna att röra på sig..

Mouja

Hero

då river jag ut M&V ur min lilla "önskelista"...

Byt ut den mot 'Monster I Mundana' som snart kommer att släppas...

innehåller den mer "destruktiva" magier

Mer destruktiva magier? Ännu destruktivare magier? Jag förstår inte...

rinner över av lamhet och uttråkighet

Du vet att i Eon så används magierna på ett mer praktiskt och teoretiskt sätt än i strid.

i vilken bok står det om VARELSERNA som man tillkallar med MAGIER...? tex golem och skit...

Golem, Undin, Sylt :gremwink: och Salamander kan du läsa om i M&M. Skit kan du säkert hitta på annat papper...

rax

Swordsman
Fälthaubitsen Gandalf

Nu när du fått så många goda förklaringar till varför Eons magisystem är som det är tänkte jag erbjuda en enkel regelmodd om du fortfarande vill ha köttigare besvärjelser: låt varje alstrat filament ge två magnituder istället för en. Presto! Dina besvärjelser har nu fördubblats i styrka utan att svårigheten ökar alls.

Nu kan du å andra sidan aldrig göra en besvärjelse med ett filaments styrka... :gremfrown:

/Rax, rekommenderar inte alls att du verkligen gör så här

Kimon

Swordsman
Re: Fälthaubitsen Gandalf

Nu kan du å andra sidan aldrig göra en besvärjelse med ett filaments styrka...

Ahhh... men det kan du, ety alla alstrade filament behöver inte användas för att väva effekten utan kan användas till andra trevliga ting, såsom att sänka svårigheten för besvärjelseslaget.

Meningslöst vid 1:a magintuden, hör jag dig säga... men inte alls, eftersom man inte alltid är i topptrim, särskilt inte på lördag morgon efter ett dvärgiskt dryckeslag. :gremgrin:

Greymourn

Swordsman
Han menade...

... kanske snarare att det är tråkiga effekter snarare än regeltekniskt dåliga... Iofs. fanns väl inte Areaeffekt i grundboken så många stridsbesvärjelser blir ju bra mycket mäktigare med den...

Mystik o Magi är för övrigt en av Neogames bra moduler även om undertecknad tycker att det i vanlig ordning känns som nån skrivit av och gett regler till Bli en Häxa på riktigt (gymnasienivå)

Greymourn

Swordsman
Re: eon 2

Den nya boken innehåller stridskonster lama sådana som du ändå har i krigarens handbok... Gifter och örter (det mest intressanta med boken, kunde lika gärna kommit i en annan modul) Dessutom finns det en del små ändringar... ex e världskapitlet borttaget av någon anledning... Äger du Eon I... köp inte EonII...