Nekromanti Monster-recensioner (MiM-SPOILER)

Hjalle

Swashbuckler
Alltså. Fick rätt nyss Monster i Mundana av en kompis, och tänkte recensera monstrena, dessutom bidra med en inofficiell errata. Alltså...

Basilisk:Kanske lite för tupplik på bilden. Annars är den fin.Tycker dock att man ska byta ut det kraftfulla bett som den åsamkar på förstenade offer mot ett perfekt, den har ju ändå rätt gott om tid att `placera´ det.

Enhörning: Fin bild. Skulle gärna sett högre RÖR. Läste nånstans på forumet att den snabbaste alvhästen hade 19 i RÖR, och en enhörningen är ju alltid en enhörning.

Fagorus: Det monster jag har svårast för. Bilden visar en tvåbenare, helt klart, men den rör sig ändå på fyra. Annars vet jag inte riktigt vad som är felet, men jag gillar den helt enkelt inte. :gremfrown:

Fenix: Snygg bild, bra monster och bra text. Två små fel har dock smugit sig in bland attributen. Dels på STY som ska slås fram med 3T6+2 i stället för 3T6+3. Eller ska STY vara 13 ist.f 12. Dessutom ska VIL, som slås fram med 3T6+5 vara 15, inte 9.

Ferfak: En av mina absoluta favoritet. Detta beror nog på illustrationen, kanske den snyggaste i hela boken (vilket säger en del :gremcool:). Syn ska vara 12 och inte 13.

Gargyl: Tycker inte att monstret är för :gremcool: för att platsa.
Fast en gargyl i en statypark sitter ju inte helt fel :gremwink:

Gorgon: Underbart! Min låtsas-spelare, som inte finns, ville genast skapa en rakhori-gorgon, med vrakh-rustning och drakspjut i grendel-skelett. Men det fick han inte :gremwink:

Grendel: Coooool......funderar på en gladiatorkampanj :gremelak: :gremwink:

Grip: Njääee...diggar den inte riktigt, den borde vara större och utan hönsfötter :gremsmile:.Står att den kan urskilja en liten varelse på flera km avstånd. Kan RP som har 18 i SYN också det?

Halkyon: Riktigt bra, särskilt bilden. Jag vet att det har varit uppe på forumet förut, och näe, det ska inte vara Ob56T6+2. Ob6T6+2 är nog rätt, Ob3T6+2 i grund, alltid dräpande. Dessutom ska VIL vara 10.

Harpya: Euuuuuuuuhh. Schnuschkigt :gremtongue:

Hormz: Hormz ÄGER!! Jag önskar nästan att de fanns på tellus, de är bara så bra :gremgrin:!!
Syrrans RP, Sjöfurstinna Crisma Tenziir, ska jag låta bli ledare för ett antal :gremlaugh:. Svansen fulländar mästerverket!!

Hyggelmonster: Hyggligt i alla väder :gremcool:

Iharu: Finfint, bilden e superb :gremgrin:MEN - med tanke på många andra monsters ibland hejdlösa STY borde detta attribut vara högre. RÖR ska slås med 3T6+2, inte 4T6+2.

Jordbest: Hade nog viljat se ett dubbeluppslag om detta monster, med karta över hålan. För kort text, alltså.

Jättespindel: Hmm,,ja, okejdå, men Förflyttning borde vara högre. Och Greppa sku´ den nog oxå ha.

Kimera: Komplett fiasko, genomonödigt. Get, orm och lejon är ingen bra kombination.

Krynir: Börjar gilla besten mer och mer. Enstöringen knäcker. HÖR ska va nåt annat.

Kuradi: Vilken FUL! Vad är armar och vad är ben!?

Mantikora: Bättre än kimeran. Särskilt väktarna i Rasur är bra, och ger stämning.

Hoppsan, vad sent det blev. Ska fira mor imorgon, å måste upp tidigt. Pappa slår ihjäl mig snart. Jag tar resten imorgon, så fort jag hinner :gremsmile:G´natt!

Mnh Hjalle, forumsmedlem idag :gremgrin:

Jade

Warrior
Re: Monster-recensioner (MiM-SPOILER) [lite OT]

Ferfak: En av mina absoluta favoritet.

Åh. Man tackar, bugar och bockar. Som författare till just den lilla raringen värmer detta uttalande mitt hjärta. Tack, Tack. :gremlaugh:

Greymourn

Swordsman
Till Fagorusens försvar...

... IMHO är Fagorusen det mest "unika" Eon monstret och det enda jag är riktigt förtjust i (Hyggelmonstret är hyggligt :gremtongue: och trolle, särskilt skogstrollen är riktigt mysiga, men jag räknar dem interiktigt som monster) visserligen kanske inte så överdrivet välförankrat i Mundana men ända underbart på sitt bisarra lilla vis...

Framförallt tycker jag att det är det enda "monster" som riktigt går ihopsig med Eons Skade/Utmattnings system, och det kanske är något fel på mig men jag tycker Fagorus skriket/utmattning e smått genialiskt, har stulit det och använt till det enda monster jag någonsin gjort, CopyWrighten som finns någonstans i Eon forumet...

Litet P.S vid namn "Kuradiosa"
Den Eon författre som känner det lilla barn som målade den hemska "Tjack-stinna Huvudkloingen" borde istället för att använt det i sitt alster låtit barnet komma till en psykolog... Den lille har uppenbaligen redan vid späd ålder (när slutar man måla huvudfotingar?) problem av minst samma kaliber som Lovecraft... In all seriousness... D.S

Ymir

Liten kantbaron
Re: Monster-sågning

Jag tycker inte alls om Eons monster. Monstermodulerna är tråkiga, oinspirerande och slumpmässiga, med alldeles för lite information om varje varelse, och definitionen 'monster' överhuvudtaget är oerhört krystad (hur f-n kvalade Gorgonerna och Sagitaurerna in?). Framförallt tycker jag dock att nästan varenda monster är töntigt, antingen helt och hållet eller på grund av någon störig detalj. I 'Monster i Mundana' finns bara två varelser jag verkligen diggar:

Hyggelmonster. Eons signaturvarelse, och för att citera Exterus: "Den enda varelse i Eon jag kan..rollspelshobbyns fulaste, töntigaste och mest ansträngda fantasyvarelse".

Han har rätt, givetvis. Grejen är att det är det just det som gör Hyggelmonstren så tuffa. De är knappast mer än vandrande mördarköttbullar, men lyckas mot alla odds ändå på något j-vla vis se görhäftiga ut. Idén är helt enkelt så bisarr att jag älskar den.

Mina absoluta favoriter är dock Pantherorna. Framförallt är det deras ganska återhållna design och deras flockdjursbeteende som gör dem så bra - de känns förhållandevis seriösa, trovärdiga och vettiga just för att de känns som djur och inte slumpmässiga fantasymonster. Om än oerhört, oerhört farliga djur med totalt sjuka stats, men det är just att de är så über som ger dem deras charm - elegans, brutalitet och lömskhet. Deras XP-jakt-potential är dessutom noll - en enskild panthera kan man spöa, men pantheror kommer i klump :). Helt enkelt - en flock med stäpplevande superlejon som tillochmed jagar högre drakar bara måste jag älska.

I övrigt kommer jag inte på ett enda monster i Eon som ligger mig särskilt varmt om hjärtat alls. Vissa 'klassiska' varelser har jag förstås använt i mina kampanjer, även om jag inte är säker på hur mycket hänsyn jag tagit till Neogames texter om dem - gargyler är ett utmärkt exempel. Mer Eon-specifika monster som jag använt och tycker är helt okej är sumpmonster, vrakher och mörkerhundar, just för att de känns ganska naturliga, återhållet designade och inte alls särskilt ansträngda. De passar i mitt Mundana, helt enkelt. I övrigt kvarstår dessvärre faktum att de flesta monster i Monster i Mundana är så töntiga att jag inte ens skulle ta i dem med tång. De som inte är det (krynir, ferfak, vrakylak med flera) kan jag förvisso tänka mig att använda, men de känns nästan för slätstrukna för att man ska kunna göra något roligt av dem. Jag tål inte grekiska fjantasyvarelser (typen som tycks hopklistrade av olika djurdelar med superlim) av samma anledning som jag ogillar resten av MiMs monsterfauna - de är helt enkelt för fula.

Nej...för att en monsterbok till Eon någonsin ska falla mig det minsta i smaken känns det som att Neogames måste söka en helt ny utgångspunkt i skrivandet, och fokusera på vilken roll varelserna som beskrivs kan fylla i kampanjerna man spelar - på vilket sätt är de egentligen intressanta för berättelsen? Jag behöver inga framkrystade pastellmonster att slå ihjäl - humanoida varelser (människor, alver, kamorfer, troll, etc) är ändå mycket roligare att slåss mot, för de parerar, undviker, tänker och kommunicerar - och borgar så för spännande stridsscener.

Flera av de mer intelligenta, mänskliga varelser som presenterades i den gamla 'Monster och varelser' fanns det dock riktig potential att göra något bra av. Därför tycker jag det är synd att saker som sagitauren reducerades till den plats i skamvrån som Monster i Mundana utgör - vad tusan är egentligen avsikten med att sagitaurerna saknar Personlighet-attribut? Det tycks befängt i mina ögon, iallafall.

Åtminstone lyckades jag lägga beslag på mina gullungar kamorferna till 'Bestialiska folk'. Där lovar jag att visa er hur jag tycker att intressanta varelser ska skrivas...och dra mitt strå till stacken till en förhoppningsvis bra modul.

Och här är det som var mitt bidrag till Monster i Mundana-tävlingen.

- Ymir, kamorfetischist, och det är Lycans fel.

Hjalle

Swashbuckler
Fortsättning...(MiM-SPOILER)

Sådär,ja! Nu kommer resten...

Mörkerhund: Riktigt, riktigt bra bild. Gillar blodlapare :gremsmile:(inte blodsugare :gremwink:)Tänk er tio par glödande ögoni ökennatten...

Nattmara: Gillar den inte. Alldeles för vålnadslik, kan den flyga? Ser iallafall ut så på bilden. Läbbig så det räcker, men passar den in här?

Panthera: Som Ymir sa, ett mycket bra monster. Attributen får en att dra efter andan.
Citat, Monster i Mundana: "En panthera är en mycket farlig varelse som man inte bör underskatta."
Ingen risk...eldsprutningsförmågan gör den nästan lite för bra :gremsmirk:
Fast jag gillar den ändå!

Pegasus: Ånej...Eons totala ovana att hämta direkt från tellus mytologiska värld. Pegasi behövs inte.

Sagitaur: Själva varelsen är väl okej, men är den inte felplecerad? Borde väl vara i Bestialiska folk? Skandalöst att den inte har PER, som sagt.

Satyr: Ungefär som pegasus. Fast satyr :gremwink:

Seian: Bra för å vara köttättande häst, måste jag säga. Men det är fortfarande en köttätande häst. Gorgonen i vrakh-rustningen, som ni kanske minns (eller förträngt), ville förståss rida en. Men... :gremelak:

Skogsrå: Bra `lösning´ att låta det vara Gamla Pilträdsgumman :gremfrown: Osså ser man inte själva anletet på fiaskot, men det ä skit samma.

Sumpmonster: Dubbelupslage var onödigt. Hade räckt med en sida. Bilden var en av de sämre i MiM. Äventyrsuppslaget var väl okej.

Talos: Öh. I rollspelandet fungerar de möjligen som livvakter åt ärkeskurken (om man vill ha en sån, vilket jag rätt sällan vill). Men det är enbart töntigt som monster.

Ursin: Rollen som skogens väktare är bra. Tycker att alla ursiner ska vara vita, då blir de snyggare :gremgrin:

Varulv: Besviiiiikeen!!! Min låtsas-spelare, som inte finns, hade sätt fram emot att spela en nordsabrisk godsherre som bliev varg vid fullmåne i ett halvår! Osså ä varulv nåt man föds till! Besviiiiikeen!!!

Vrakh: Oj...snyggt och bra, fast det är inte Mundanas farligaste monster, pantheran skulle STRIMLA och MOSA den! :gremelak:

Vrakylak: Finemang, massor av äventyrsideér (fast inte äventyrsuppslaget) och snygg bild. Under Egenskaper står det dock att RÖR minskas med -1, Chockvärdet ökar med +3 och UK med +2. Dessa har såvitt jag kan se minskat med -2, ökat med bara +2 och ökat med +4.

Wyrd: Oj.Oj.Oj. Den var stor...skulle vilja se wyrderna para sig...(eller inte :gremwink:)

Yaga: Hatmonster. För det första är den alldeles för människolik. Ögonen är för människolika, dragen för människolika. Näsan är på tok för människolik. Liksom händerna. För de andra är STY sjukt högt. För det tredje är TÅL väldigt lågt i föhållande till STY, som som sagt e för högt. För det fjärde gillar jag inte gladiator-yagorna. Den ser alldeles för slug ut. Sådetså.

/Mvh Hjalle, morgontrött som en wyrd.

Pendragon

Swashbuckler
Nu ska jag ta och försvara min favorita fantasy-/mytologiska/heraldiska varelse, så bär med mig...

Grip: Njääee...diggar den inte riktigt, den borde vara större och utan hönsfötter .Står att den kan urskilja en liten varelse på flera km avstånd. Kan RP som har 18 i SYN också det?
Hönsfötterna går fetbort. Gripar är som snyggast med hel lejonkropp samt örnhuvud och -vingar. Snyggast bild som jag kommer på på rak arm är väl den i Jorges Bestiarium där den dessutom visas med respektabel storlek och flygförmåga.
Vad det gäller SYN 18 kan det ju vara så att den har tunnelsyn, Inte orimligt med tanke på vilken zoomfunktion den besitter, vilket borde begränsa attributet SYN en smula.

Jag skulle gärna sett att den var en kompetent flygare också, fysik be damned! Jag menar, det här en ihopparad varelse av lejon och jätteörn... nog fanken ligger det nära till hands att tro att den har ett magiskt ursprung och därmed övernaturlig flygförmåga a la Heavédrakar (eller kanske en annan variant om man vill vara orginell).

...om man skulle knåpa en artikel om Gripar i som de borde vara? Nåja, det får vänta, för nu ska jag tralla iväg och fira morsan på mors dag och sen spelleda Mutant.

/Joel - Gripen

Hjalle

Swashbuckler
Re: Till Fagorusens försvar...

Skriket är maffe bra, men monstret suger. Ge skriket till exempelvis harpyan.

/...tycker Hjalle

Hjalle

Swashbuckler
Jag gillar gripar, men inte Eons...detta beror främst på hönsfötterna,jajamen! Snygga gripar (=bra gripar) har hel lejonkropp, som du sa. Och INGA hönsfötter :gremwink:!!!
Färdighetschansen för Flyga tycker jag är bra, med lejonkroppen är den nog inte allt för smidig i luften. Fast om det är magi med i bilden skulle man nog höja värdet en smula.
Jag får bilden av att du gillar gripar, men inte Eons gripar. Med hönsfötter (va..!?börjar det bli tjatigt??)...
Typ som jag då.

Mvh Hjalle, föga gripen av gripen...